Verkstan

Orkeslös Honda 50cc 4T

27 inlägg 4977 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Orkeslös Honda 50cc 4T

anersimyra  
Har någon kunskapen om vad som står till med denna motor som ägs av min uppdragsgivare? Motorn är monterad på en Portabel winsch PCW 5000 och motorn tvärdör när det börjar gå tungt. Jag hade själv en PCW 5000 och den vinschen gick visserligen ner i varv när det gick för tungt men den stannade aldrig hur mycket man än drog i vinschlinan. Den aktuella vinschen hinner inte ens gå ner i varv utan den tvärstannar innan man ens hinner tänka tanken att slacka av på linan. Vinschen har enligt uppgift ”alltid” betett sig som beskrivet.

Senast redigerad av anersimyra tor 08 dec 2022, 16:17, redigerad totalt 1 gång.

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Re: Orkeslös Honda 50cc 4T

tallen100  
#782709 Bränslet räcker troligen inte till.
kan vara regulatorn som inte funkar, den ska ju se till att ge mer gas och bränsle så fort det börjar gå tungt vid belastning.

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Bränslet räcker troligen inte till.
kan vara regulatorn som inte funkar, den ska ju se till att ge mer gas och bränsle så fort det börjar gå tungt vid belastning.

Just, tusan, nu kom jag på att den lämnades in på reparation för ett annat fel och att de även skulle gå igenom regulatorn. Men det är väl lätt kollat, antar jag? Rör sig inte gasarmen vid belastning så är det alltså vajsing på regulatorn..🤔

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Kolla här, Tallen.. 🤣 👍

TS

tallen100  
anersimyra skrev:
1670441999_1854efaa-a0f8-4219-96fb-222a15270983.png
Kolla här, Tallen.. 🤣 👍

Ja en sån får du skaffa 😀 👍
Och närapå halva priset 👍 , dock åt fel håll 🤣 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
1670441999_1854efaa-a0f8-4219-96fb-222a15270983.png
Kolla här, Tallen.. 🤣 👍

Ja en sån får du köpa 😀 👍
Nästan halva priset 👍 , dock åt fel håll 🤣 🤣

De har i alla fall varit smarta de där ”kanadickerna” då vinschen tar flera batterimärken varav Cramer är ett av de märken som passar..😃👍

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#782871 Brukar inte vinschar dra rätt bra med ström så hur länge stoppar ett batteri ?

Användarvisningsbild

anersimyra  
toker72 skrev:Brukar inte vinschar dra rätt bra med ström så hur länge stoppar ett batteri ?

”Upp till” 40 minuter står det att läsa i produktbeskrivningen. Drifttiden blir såklart avhängig av vilken storlek man har på batteriet, utetemperatur e,t,c. Sen kan man tänka sig att en batteridriven vinsch måste tillåtas att svalna av likt övriga eldrivna vinschar under arbetets gång.

TS

tallen100  
#782878 Nu har ju inte jag något emot batterimaskiner, (har både vinkelslip och skruvdragare 😉 ).
Men gissar att en sån där vinsch kommer käka batteri i rasande tempo om du ska nyttja den till lite tyngre saker 🤓

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Nu har ju inte jag något emot batterimaskiner, (har både vinkelslip och skruvdragare 😉 ).
Men gissar att en sån där vinsch kommer käka batteri i rasande tempo om du ska nyttja den till lite tyngre saker 🤓

Det lär den absolut göra, men till rena fälljobb där draget tar några få sekunder så funkar den säkerligen bra. Men ska man dra loss ett tungt vindfälle så blir nog både batteribyte och vila ett måste.. 😮

TS

axwell  
#782966 Som hittat, nästan gratis inkl. batteri och körklar.
https://www.hsx-sverige.se/products/pcw-3000-li/

Hema  
#783056 Hur gick det med Hondamotorn?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Hema skrev:Hur gick det med Hondamotorn?

Den är ännu inte inlämnad..🙂👍

TS

Henrik.E  
#794111 Har det löst sig med motorn ?

Jag har också en likadan vinch som går dåligt nu.
Är ju en Honda GXH50 motor på den.
Provkörde den när den var ny för 1 år sen och då gick den bra men inte nu längre.

Har gjort ren förgasaren, bytt bränsle, testat 3 olika tändstift, kollat att bränsle kommer fram, kopplat ur oljevakten och dödarknappen.
Får den ändå inte att gå bra utan den blöddrar och vill inte varva och när den får belastning lägger den av.

Ginstan på stiftet är inte jättebra men det kommer gnista hela tiden iaf.
Vad kan det vara tro 🤔
Överslag i tändspolen vid högre varvtal ?
Kan nån ventil ha hängt sig ?
Är dom känsliga för att stå med bränsle ?
Står på flera ställen i instruktionsboken att man ska tappa ur bränslet och konservera motorn om den ska stå oanvänd mer än nån månad. Annars kan man få byta förgasare 🤔

Nån med nåt tips ?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Henrik.E skrev:Har det löst sig med motorn ?

Jag har också en likadan vinch som går dåligt nu.
Är ju en Honda GXH50 motor på den.
Provkörde den när den var ny för 1 år sen och då gick den bra men inte nu längre.

Har gjort ren förgasaren, bytt bränsle, testat 3 olika tändstift, kollat att bränsle kommer fram, kopplat ur oljevakten och dödarknappen.
Får den ändå inte att gå bra utan den blöddrar och vill inte varva och när den får belastning lägger den av.

Ginstan på stiftet är inte jättebra men det kommer gnista hela tiden iaf.
Vad kan det vara tro 🤔
Överslag i tändspolen vid högre varvtal ?
Kan nån ventil ha hängt sig ?
Är dom känsliga för att stå med bränsle ?
Står på flera ställen i instruktionsboken att man ska tappa ur bränslet och konservera motorn om den ska stå oanvänd mer än nån månad. Annars kan man få byta förgasare 🤔

Nån med nåt tips ?

Nej, de som använder vinschen nöjer sig tydligen med grejer som går halvrisigt..🙄 det där ”blöddrandet” känner jag igen från två andra Hondamotorer som jag har och varför det händer har jag ingen aning om men det sker endast korta stunder efter start. Har du kollat så att choken öppnar ordentligt? Kör du med alkylat så kan den stå i flera år med den soppan och vanlig macksoppa klarar sig utan problem i många månader.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).