Verkstan

Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

12 inlägg 2564 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

henrik_1  
#766221 Hej!
Har ett litet problem med strömmen till 3dje funktion på lastaren på traktorn. det va ganska fuktigt o rostigt i stickproppen så de behöver bytas.Tänkte jag skulle försöka lösa det själv, men nu inser jag att jag behöver lite hjälp.
Fotade av allt innan jag demonterade proppen o har skruvat dit kablarna, men är lite osäker på om jag lyckats schabbla bort mig lite. Blir ganska rörigt för en glad amatör när det är runt o man måste snurra för att de ska passa rätt i handsken igen. Men tror till 90 % säker på att det är rätt.
Öppnade den andra delen o tänkte jämföra färgerna där o se om det stämmer, men de gjorde mig än mer förvirrad, där är inte en färg som stämmer. o två är kopplade till en som inte har nån motpart. Den ena från traktorn sitter i mitten o de är jag helt 100 på att ingen gjorde på proppdelen.
Hur kan de komma sig? Jorden?
Min fråga är nu hur jag ska komma vidare, vågar man prova o koppla ihop o testa funktionen eller är det risk för kortslutning och ännu mer krångel. eller är det bara att testa sig fram.
Hade varit kul om man kunde lyckas lösa det utan att behöva åka till verkstad o samtidigt lära sig nåt nytt.
Tänkte lite att jag ska inte koppla bort lastaren, så det skulle kunna vara direktkopplat också utan stickpropp men de är ju inte enklare heller i de läget jag är nu när jag inte vet vilka färger som ska ihop.


Så här ser de ut lite enkelt avbildat
från lastaren / stickpropp
Gul - röd
Vit - Ingen
En brun -3 svarta
Blå - gul
blå -blå
grön -vit
orange i mitten -ingen

Nån som har bättre koll på sånt här än jag som har lite tips?
//Henrik



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

Bert1  
#766228 Tror jag kan ha nåt papper på de där ska kolla i morgon
Annars så hittar du nog på Ålös sida

Användarvisningsbild

Re: Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

henrik_1  
#766241
Bert1 skrev:Tror jag kan ha nåt papper på de där ska kolla i morgon
Annars så hittar du nog på Ålös sida


Hittade ett kopplingsschema i instruktionsboken men de säger inte mig så mycket, bara siffror, inga färger.. 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766268 Iom de använder en vanlig 7polig släpvagnskontakt har de kanske använt de numren som stiften är märkta med?

Användarvisningsbild

Re: Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

henrik_1  
#766275
gnisten83 skrev:Iom de använder en vanlig 7polig släpvagnskontakt har de kanske använt de numren som stiften är märkta med?

hmm, här är en bild på kopplingsschemat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

henrik_1  
#766279
gnisten83 skrev:Iom de använder en vanlig 7polig släpvagnskontakt har de kanske använt de numren som stiften är märkta med?

Nu har jag kollat lite mer på de, första bilden är baksidan på traktordelen och andra hur stickproppen är kopplad. Baksidan på kontakten på traktorn, ser jag att det är numrerat med siffror och det stämmer med kopplingsschemat
Så de verkar logiskt
Kikade lite noggrannare på stickproppen, ser att de också är numrerat men lite konstigt kopplat, två trådar som inte möter någon och tre sladdar i ett hål
Jämförde med min bild jag tog innan jag började koppla ihop de, så jag har kopplat det likadant så nu borde de vara ofarligt o prova, men varför är det kopplat så här? Borde inte polerna ha en partner?
Är lite sugen på att koppla bort stickproppen o koppla de direkt istället, för o slippa krångel framöver att det läcker in o förstör. Men de gäller ju o få de rättkopplat då också.... 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

Bert1  
#766287 Att det är kopplat som det är beror på att på lastaren är all el fördragen men på traktorn har du säkert inte mer än det du har beställt

Användarvisningsbild

Re: Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

henrik_1  
#766324
Bert1 skrev:Att det är kopplat som det är beror på att på lastaren är all el fördragen men på traktorn har du säkert inte mer än det du har beställt


De måste de vara, inte tänkt så långt, va dum jag ä... Tack för hjälpen

   TS
Avatar Fallback

Re: Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766352 Men tar du bort kontakterna o fastansluter blir de inte så lätt att ställa av lastaren

Användarvisningsbild

Re: Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

henrik_1  
#766365
gnisten83 skrev:Men tar du bort kontakterna o fastansluter blir de inte så lätt att ställa av lastaren


Nä, har inga planer på de. Tror nog de blir med ny stickpropp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766368 Jag ser att kontakten är monterad utan skydd på baksidan så då kommer fukt in lättare och nästa tanke är att fylla baksidan med vaselin för att hålla fukt borta
https://www.swedol.se/smutsskydd-7-poli ... 13404.html

Användarvisningsbild

Re: Släpvagnskontakt på lastaren Valtra

henrik_1  
#766382
gnisten83 skrev:Jag ser att kontakten är monterad utan skydd på baksidan så då kommer fukt in lättare och nästa tanke är att fylla baksidan med vaselin för att hålla fukt borta
https://www.swedol.se/smutsskydd-7-poli ... 13404.html

Bra, de ska jag fixa till. 👍👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).