Verkstan

Pressa om hydraulsang som läcker i pressningen

8 inlägg 3346 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pressa om hydraulsang som läcker i pressningen

JohannesG  
#744149 Dum fråga kanske.
Men är det någon idé att pressa slangar som börjat läcka i pressningen men i övrigt ser bra ut? Alltså sätta dom i pressen igen och trycka ihop hylsan lite till.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Pressa om hydraulsang som läcker i pressningen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744151 Värt att prova. Ingen skada skedd. Det värsta som kan hända är att du får kapa slangen och pressa på en ny koppling.

Användarvisningsbild

Re: Pressa om hydraulsang som läcker i pressningen

Erre  
#744158 Har testat och det gick inget vidare. Men du kanske har bättre tur.
Men det ska vara på en slang som är väldigt lätt att byta.
Är den jäklig att byta så hade jag satt dit en ny.

Avatar Fallback

Re: Pressa om hydraulsang som läcker i pressningen

jsn  
#744178 Det är klart att det kan funka alldeles utmärkt men en korrekt pressning ska pressa så hårt att man krymper innerdiametern på slangstolpen lite mer än vad man kan tro, pressar man då samma stolpe igen måste man lägga på ytterligare tryck i pressen och då kan man deformera stolpen för hårt och den kanske inte håller för de ganska höga tryck de utsätts för vilket kan orsaka farliga olyckor.
Har slangarna varit i arbete har materialet i slangen rört sig och kan ha skadats, har slangen varit utomhus har solen säkert gjort skada på gummit, har hört att många nyare slangar tål uv-strålning mycket dåligt.
Har också märkt att en del slangpressare inte är så noga med tolkning utan kör på någon inställning som "brukar funka" då riskerar man definitivt att pressa för hårt eller löst för stolpar och slangar kan vara olika stora beroende på produktionsbatch.

Därmed rekommenderar jag inte att pressa om en koppling eller slang. I yttersta nödfall möjligen till applikationer med lågt tryck som sitter väl skyddade så de inte kan skada någon, jag skulle hellre skicka kunden till en konkurrent än att använda begagnad koppling om jag inte har rätt prylar hemma.

Har jobbat med metallformning och hydraulik som konstruktör i många år och numera är slangpressning en del av mitt jobb.

Avatar Fallback

Re: Pressa om hydraulsang som läcker i pressningen

Ent  
#744234 Har ibland funderat på varför man inte återanvänder kopplingar men jsn:s inlägg förklarade på ett bra sätt. Man blir lite klokare, ännu en gång. Hatten av🙂👍

Avatar Fallback

Re: Pressa om hydraulsang som läcker i pressningen

jannee  
#744237 Oftast är det också så att själva slangen också är dålig, lika bra att byta allt, om man nu inte själv kan hålla på att experimentera.
Hydraulik och olja under högt tryck ställer krav på grejorna.
Är kopplingen pressad professionellt på en ny slang är det oftast slangen som ger upp först - min erfarenhet.
Men ok, är slangen förhållandevis ny så prova med en NY koppling.

Användarvisningsbild

Re: Pressa om hydraulsang som läcker i pressningen

machonisti  
#744240 Brukar pressa om dem ett par gånger. De deformeras men hittills har det gått utmärkt. Har egen press så då kan man gyckla med ompressning på egna hobbymaskiner.

Användarvisningsbild

Re: Pressa om hydraulsang som läcker i pressningen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744242 Jag har några kopplingar som är återanvända på skogsvagnen och det har hittills funkat.
Men som nämnts, är det krångligt att byta så kosta på en ny koppling om det finns att tillgå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).