Verkstan

Småsvets till ljuddämpare?

270 inlägg 29248 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#680546 Förefaller vara inverter ja. Den andra svarta och röda kan man bland bilderna se en på typskylten och där står inverter. Den gula ser man tydligt ett plustecken på framsidan så den är i varje fall likström.

Skulle inte handla från ett ställe som inte ens kan skriva ut en korrekt beskrivning, som inte orkar kolla stavningen och som inte ger nåt särskilt gediget intryck.

Svetsa med en batteriladdare? Nej, alldeles för låg spänning och för liten strömstyrka. Försök inte ens, slutar bara med att du bränner upp laddaren och kanske en del annat runt omkring.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680612
totte skrev:Svetsa med en batteriladdare? Nej, alldeles för låg spänning och för liten strömstyrka. Försök inte ens, slutar bara med att du bränner upp laddaren och kanske en del annat runt omkring.

Men tvärtom går utmärkt, dvs, att ladda batteri med en invertersvets. I alla fall vanliga bilbatterier 😀

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#680674 Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#681104 Hej!

Idag var jag på järnhandeln sår att kolla om jag hittade hängslen som det stör Jonsered på. Det fans tyvärr inte.

Men vid ingången stod några svetsar från Esab. Bland annat en buddy arc 145a. Den blev jag lite sugen på. Av det jag läst så är den antingen en: "billig kina svets som inte borde finnas, särskilt med esabs dekal" Eller en "Ok fungerande svets för husbehov/nybörjare"
Vad tycks om den här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#681244
williamm skrev:Hej!

Idag var jag på järnhandeln sår att kolla om jag hittade hängslen som det stör Jonsered på. Det fans tyvärr inte.

Men vid ingången stod några svetsar från Esab. Bland annat en buddy arc 145a. Den blev jag lite sugen på. Av det jag läst så är den antingen en: "billig kina svets som inte borde finnas, särskilt med esabs dekal" Eller en "Ok fungerande svets för husbehov/nybörjare"
Vad tycks om den här?

?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Erre  
#681245
vinterrojarn skrev:Okej tack williamm
1605466568_img_20201115_194525.jpg
1605466565_img_20201115_194456.jpg
1605466563_img_20201115_194514.jpg
1605466555_img_20201115_194508.jpg
1605466546_img_20201115_194434.jpg
1605466540_img_20201115_194428.jpg
1605466533_img_20201115_194418.jpg


Det blir inte så väldigt vackert av denna metod.
Men fungerar iallafall..
Inga problem med svetsningen..
Men man får träna ett tag för att lyckas..

Hade tråkigt och ville skingra lite tankar..
Så detta fick duga att göra..
Ska montera den i en Hva 252rx.. Så får vi höra om dämparen gör någon skillnad... 👍

Den pinnen är tillverkad för vertikalt svetsande.
Onödigt fin (framförallt dyr) pinne för att svetsa ljuddämpare med.
Bara ett tips

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#681257 Dessa pinnar var gratis.. Fick dem av en kund som köpte ett hus, med alla grejer kvar uti en lada. 👍

Men alltid bra att veta vad syftet är för dess användningsområde.

Tack Erre. 👍

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#681259
williamm skrev:Hej!

Idag var jag på järnhandeln sår att kolla om jag hittade hängslen som det stör Jonsered på. Det fans tyvärr inte.

Men vid ingången stod några svetsar från Esab. Bland annat en buddy arc 145a. Den blev jag lite sugen på. Av det jag läst så är den antingen en: "billig kina svets som inte borde finnas, särskilt med esabs dekal" Eller en "Ok fungerande svets för husbehov/nybörjare"
Vad tycks om den här?


Jag har aldrig kört dessa eller hört om dem.
Men vad var kostnaden på dem?
Kanske duger för att börja med din karriär?

Hör bara efter så det är öppet köp på dessa så du kan lämna tillbaka om du inte är nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#681299 Har det fått namnet Esab så kan man utgå från att det finns någon hygglig kvalitetskontroll oavsett om det är gjort i Kina. Finns många som helt automatiskt avfärdar allt som det står att det är gjort i Kina som skräp. Mycket skräp kommer därifrån, billig varuhusdynga som i bästa fall funkar när man köper det. Mycket annat tillverkas för kända kvalitetsmärken och då är det också krav på grejorna därefter.

En annan fördel med att det är ett känt varumärke är att det oftast betyder att det finns service och delar tillgängligt.

Med reservation för att jag inte alls känner till just denna svets.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#681303
vinterrojarn skrev:
williamm skrev:Hej!

Idag var jag på järnhandeln sår att kolla om jag hittade hängslen som det stör Jonsered på. Det fans tyvärr inte.

Men vid ingången stod några svetsar från Esab. Bland annat en buddy arc 145a. Den blev jag lite sugen på. Av det jag läst så är den antingen en: "billig kina svets som inte borde finnas, särskilt med esabs dekal" Eller en "Ok fungerande svets för husbehov/nybörjare"
Vad tycks om den här?


Jag har aldrig kört dessa eller hört om dem.
Men vad var kostnaden på dem?
Kanske duger för att börja med din karriär?

Hör bara efter så det är öppet köp på dessa så du kan lämna tillbaka om du inte är nöjd.


totte skrev:Har det fått namnet Esab så kan man utgå från att det finns någon hygglig kvalitetskontroll oavsett om det är gjort i Kina. Finns många som helt automatiskt avfärdar allt som det står att det är gjort i Kina som skräp. Mycket skräp kommer därifrån, billig varuhusdynga som i bästa fall funkar när man köper det. Mycket annat tillverkas för kända kvalitetsmärken och då är det också krav på grejorna därefter.

En annan fördel med att det är ett känt varumärke är att det oftast betyder att det finns service och delar tillgängligt.

Med reservation för att jag inte alls känner till just denna svets.


Just så tycker jag också.
Den finns på julas hemsida för ca 2000, men den är slut enligt hemsidan.
När jag började kolla på svetsar i den prisklassen så finns det också Telwin Force 156 som har ett ok rykte som man kan få för samma.

Så jag ska kolla på den är jag är på en annan järnhandel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#681318 Telwin är bra, jag har en som funkat klanderfritt sen 2008. Vet att Stegmaster har en som han varit nöjd med.

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

axwell  
#681322
totte skrev:e » 18 min
Telwin är bra, jag har en som funkat klanderfritt sen 2008. Vet att Stegmaster har en som han varit nöjd med.


Kör också med litenTelwin som fungerar till min belåtenhet.

Inte säker, tror att min kan vara några år äldre än tottes.

Klarar även 3.2 elektroder när jag svetsar, då proffs hjälper mig är det bäst att ha uttag med 16 A 230 Volt. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#681324 Stämmer med min erfarenhet, 2,5 mm elektroder går att köra länge med på 10 A säkring. Med 3,2 får man inte svetsa för länge i taget då går säkringen. Men för mig har det bara hänt enstaka gånger.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#681327 Det låter bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683106 Såg nu att det har skett en viss utveckling på svetsfronten de senaste 15 åren 🙃
Visste inte att det finns en-fas MIG/MAG med inverterteknik, verkar vara användarvänliga med inställning av vilken sorts metall och vilken tjocklek man vill svetsa så justerar de själv trådmatning och strömstyrka. Låter bra för nybörjaren iallafall. Sen är de ju mycket mindre än de gamla mig'arna med stora tunga transformatorer.
Även de små, billiga, MMA invertersvetsarna ser jäkligt behändiga ut för hobbybruk, undrar om det inte går att svetsa ganska tunt material med dessa? Med de finesser de har för att lättare tända pinnen så borde det funka skapligt bra att svetsa i tunnare plåt?
Nuförtiden svetsar jag så sällan så man kanske skulle byta ut miggen mot en liten inverter pinnsvets.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).