Verkstan

Allmän hydraulikfråga

8 inlägg 2073 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allmän hydraulikfråga

Elverkstan  
#596526 Vilka orsaker kan det finnas till att en hydraulmotor börjar dra för mycket ström?
Det är en helt allmän hydraulisk fråga, den elektriska biten är OK.
Tilläggas skall att det gäller en till 100% rent hydraulisk maskin (en vedmaskin) där den enda elektriska utrustningen består av en 3-fas motor inklusive sin Y/D-start, vilket som sagt var fungerar OK.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Allmän hydraulikfråga

vinterrojarn  
#596529 Om det är en rent hydraulisk fråga då har vi ingen ström alls som den drar för mycket.

Men om du har en strömkälla som driver själva hydrauliken, så är det den som står för den ökande förbrukningen.

Ett hydraulsystem drivs av olja under tryck och flöde, men behöver en källa för att kunna få fram flödet och skapa trycket.

Skriv gärna lite mer hur du menar...

Avatar Fallback

Re: Allmän hydraulikfråga

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596531 Förutom om motorn är bränd ökar förbrukningen ordentligt om tex klyvens retur går mot ändläge utan att den avlastar sen dvs ventilen går tillbaka i mittläget

Användarvisningsbild

Re: Allmän hydraulikfråga

Elverkstan  
#596557
gnisten83 skrev:Förutom om motorn är bränd ökar förbrukningen ordentligt om tex klyvens retur går mot ändläge utan att den avlastar sen dvs ventilen går tillbaka i mittläget


Ok, intressant, tack för svaret.
Kommer då och tänka på trasig överströmningsventil, inte alls omöjligt.

De jag har talat med hittills om ett sådant problem där något hydrauliskt (cylinder, ventil, motor, spak, gränsläge, osv) som i sig orsakar att elmotorn som driver själva hydraulpumpen börjar dra för mycket ström har sagt det att hydraulpumpens "normala" överströmningsventil, dvs den man justerar in arbetstrycket/systemtrycket med, att den så att säga "kliver in" och "på det viset" förhindrar att pumpen jobbar mot någonting som är helt stängt.

En annan fråga jag undrar över i sammanhanget är vad händer om det motsatta inträffar, dvs att någon ventil pga något fel inuti själva ventilen gör så att den öppnar helt och hållet mellan trycksidan och retursidan, dvs att det inte är någonting som drivs av oljan över huvud taget, utan att oljan bara går obehindrat över från trycksidan ner i retur till oljetanken, skulle det i sig då kunna orsaka att elmotorn som driver hydraulpumpen börjar dra allt för mycket ström bara därför?

Är tyvärr inte allt för varm i kläderna vad gäller hydraulik, har "bara" stött på sådana problem där någonting inte rört på sig som det normalt brukade göra och där orsaken suttit i att någon ventil inte öppnat ordentligt, de felen har varit förhållandevis enkla att hitta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Allmän hydraulikfråga

axwell  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596572
Elverkstan skrev:En annan fråga jag undrar över i sammanhanget är vad händer om det motsatta inträffar, dvs att någon ventil pga något fel inuti själva ventilen gör så att den öppnar helt och hållet mellan trycksidan och retursidan, dvs att det inte är någonting som drivs av oljan över huvud taget, utan att oljan bara går obehindrat över från trycksidan ner i retur till oljetanken, skulle det i sig då kunna orsaka att elmotorn som driver hydraulpumpen börjar dra allt för mycket ström bara därför?


Det är grundläget för en tex. 3-fas elklyv. Motorn går hela tiden, oljan passerar genom ventilpaket utan att styras ut i hydraulcylindern, går direkt åter till tank.
Motorn drar då ca. 60 % av märkströmmen och minst det dubbla vid högbelastning under arbete.

Avatar Fallback

Re: Allmän hydraulikfråga

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596675 Instämmer med axwell

Användarvisningsbild

Re: Allmän hydraulikfråga

totte  
#596698 Den fråga som inte ställts är: Hur märker du att den börjat ta mycket ström?

Avatar Fallback

Re: Allmän hydraulikfråga

AKKAMAAN  
#597818 En elmotor drar mera ström om belastningen ökar dvs vridmomentsuttaget. Så om en växelström-elmotor driver en hydraulpump så är det belastningen i hydraulsystemet som i princip avgör elmotorns strömförbrukning.
oljan bara går obehindrat över från trycksidan ner i retur till oljetanken, skulle det i sig då kunna orsaka att elmotorn som driver hydraulpumpen börjar dra allt för mycket ström bara därför?

Om hydraulpumpen i vedklyven bara cirkulerar oljan till tank, dvs lågt pumptryck, så är det låg hydraulisk belastning och elmotorn drar lite ström. Om du monterar en tryckmätare på pumpens tryckledning så kan du se hur hydrauliken belastas under drift. Vid normal klyvning så ska du bara få en liten trycktopp alldeles innan vedkubben spräcks.

Går elmotorns axel lätt runt utan friktion i t ex axel-lager?

En växelströmsmotor håller varvtalet med hjälp av växelströmsfrekvensen och sackar därför inte på samma sätt som en likströmsmotor gör vid belastning. En likströmsmotor som går lätt "rusar" till högt varvtal, och drar som mest ström när den tvingas stå helt stilla. Liktrömsmotorns vridmoment är högt på lågt varvtal och lågt på högt varvtal.

Totte's fråga är berättigad. Hur märker du att elmotorn drar mycket ström?
Sackar varvtalet tills säkringen går?
Blir elmotorn onormalt varm?
Blir hydraulsystemet onormalt varmt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).