Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1827 inlägg 190060 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#639485 Var tusende mil har jag bytt sedan den var ny. Det är ju en 88 års modell 69000 mil nu. Så det blir två gånger per år nästan. Men senaste veckorna har den bara stått. Permiterad så nu har man inte kört någonting. Ska in och besikta den nu. Två år sedan sist. Men den brukar klara sig bra.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#639708 Nu har Lukas börjat med en gammal gräsklippare i verkstan. Motorn är stum på den. Fick tips av vinterrojarn om vad det kunde vara för fel. Det är precis som han tipsade om vad det kunde vara. Det är startmotorn som slagit upp i en plåt. Samtidigt som den ligger an mot start krans. Är väl något som gått sönder i start drevet.
Tack vinterrojarn för tipset. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#639739 Motorn sitter med två skruvar oftast och sedan har man kransen som är som en serpentin... Där ska kuggkransen sitta med en fjäder på insidan, längst upp ska det vara en sprint...

Åh just ja, enklaste är att ta bort motorkåpan först..
Sitter 2 skruvar fram, 2 skruvar bak..
Sedan är det en oljesticka,sen bara att lyfta..

Varsågod för tipset..fråga gärna över mera.. det lilla jag kan, delar jag gärna med mig av, gärna till de yngre generationerna.
För finns intresse, så finns möjligheter för jobb framöver.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#639750 Vi laga startmotorn med några karosseri brickor upptill start drevet. Drevet hade gått sönder upptill. Det funka den starta. Sedan prova vi sätta eld på den. Ofrivilligt så klart. plast tanken hade ett läckage. Upp med porten styrde ut den medans den brann. Men vi fick prova eldsläckaren. Tror Lukas blev lite rädd.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#639755 Bara tur ni fick släckt på den..för det går fort när det väl tar sig...

Skönt att det gick bra, 🤗 🤗

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#639761 Det börja brinna ordentligt innan el porten gick upp. Ville inte tömma släckaren i verkstan. Det var precis som du skrev att demontera. Men det verkar vara någon plast distans ovanför drevet. Som gör att drevet inte åker ända upp mot stiftet. Drevet hade åkt upp kila fast mot plåt, start krans. Hittade bara en halv plasbit som låg där. Såg sedan att läckaget kom från nederkant tanken framifrån. Tanken är skruvad med tre skruvar in i tanken. Vet du vinterrojarn om det sitter någon typ av gummi tätning, bricka där?
Om du zoomar in bilden. Nederkant plast tanken syns det var den läckte.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#639773 Du menar ungefär som på denna?




Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#639775
vinterrojarn skrev:Du menar ungefär som på denna?

$matches[2]


1587670608_screenshot_20200423-213550.png

Nej. Det ser ut som någon typ av plåt skruv som är skruvad rätt in i tankens framkant underifrån. Tanken ligger på en plåtkant och så är det dragit tre plåtskruvar underifrån rätt upp in i tanken.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#639780 Denna då?


Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#639792
vinterrojarn skrev:Denna då?

1587671485_screenshot_20200423-215055.png

Precis den varianten. Men bilden är på kåpan över tanken. Nr 17 ock 20 sitter på plåt blecket som har tre hål i sig. Tanken ligger uppe på det blecket. I dom tre hålen är plast tanken skruvad.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#639795 Nr 2 på bilden är kpl tank.

Bör vara tätbrickor som sitter på skruvarna..
(353.41 KiB) Nerladdad 66 gånger

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#639802
vinterrojarn skrev:Nr 2 på bilden är kpl tank.

Bör vara tätbrickor som sitter på skruvarna..

Nu förstår en trög människa. Du har precis rätt. Det är den som är tanken. Vi ska ta lös den i helgen. Men precis som du säger måste det vara någon typ av tätbricka. Tusen tack för sprängskissen. Ska visa den för Lukas i morgon. Det blev så spännande i dag. Så han somnade på en sek. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Avslutat-02  
#639814 Varsågod, var så lite så..
Det blev första steget i heta arbeten..
Och hur fort det sker saker..
Otrevligt och hemskt, men en lärdom man bara får av erfarenhet...

Skönt att det gick bra och att grabben somnade gott, ta hand om er. 🤗

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#639851
vinterrojarn skrev:Varsågod, var så lite så..
Det blev första steget i heta arbeten..
Och hur fort det sker saker..
Otrevligt och hemskt, men en lärdom man bara får av erfarenhet...

Skönt att det gick bra och att grabben somnade gott, ta hand om er. 🤗

Har visat Lukas sprängskissen nu innan skolan. Han blev glad över att se den. Så nu har han lärt sig vad en sprängskiss är. Som Lukas sa
"som en karta med delar och var delarna ska vara" :d

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

halvproffs  
#639918 Sett över släpvagnen idag så alla lysen fungerar. Bytte ut 3st som inte lyste pga av ärg, kabelfel och en massa skit inuti. Justerade påskjutbromsen och smörjde draganordningen som jag ska byta senare.
Känner mig nöjd nu för jag har skjutit upp detta länge.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).