tis 04 mar 2014, 09:22#269258Hej!
Har en Yamaha Kodiak 400 som inte vill gå ordentligt... Den startar utan problem, går bra på tomgång en stund (tills den blir varm) för att sedan börja misstända och stanna... Efter detta är den lite mera svårstartad och går dåligt för att kort därefter stanna... Har haft isär och rengjort förgasare och bytt insugsgummi som var sprucket.
En sak som jag la märke till igår är att luftfiltret blir väldigt blött och det samlas en hel del bensin i burken.
En sak till, om man drar ut choken när den börjar gå dåligt så ökar varvtalet och den går bättre!?
Någon som har nåt bra tips på vad som kan vara galet?
MVH
//
Anders
Verkstan
Fyrhjuling som går dåligt, hjälp!
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 04 mar 2014, 11:30#269279 Kolla efter en slang från motorn, den borde sluta någonstans i höjd med tanken, alternativt vara ansluten i luftburken. Fungerar inte ventilationen byggs ett övertryck i vevhuset, detta tryck ska då ta vägen någonstans. eventuellt förbi kolven, genom insugsventilen och ut i förgasaren.
andan skrev:Anersimyra, när du säger vevhusventilationen, hur menar du då? Att det skulle vara tätt någonstans?
Är detta med relativt mycket bensin i luftfilterburken en ledtråd åt något håll?
ons 05 mar 2014, 09:26#269401Har nu kollat vevhusventilationen, ser ut att funka... Den går som sagt ganska länge innan den börjar gå dåligt / ojämt för att sedan stanna... Vid gaspådrag blir det en hel del avgasknallar och bluddrande... Några fler tips?
TS
ons 05 mar 2014, 13:56#269427Internt läkage i förgasaren när den blir varm
Den går "bättre " med choke ! Kanske kan tyda på det..
tor 06 mar 2014, 16:58#269588avgasknallar= för mager bränsleblandning.
om man drar ut choken när den börjar gå dåligt så ökar varvtalet och den går bättre= för mager bränsleblandning.
Jag hade kollat flottören och munstycken
Går den bra på tomgång även när den smäller osv?
Hur funkar den på fullgas?
En förgasare har eg. 3 st lägen
Tomgång= justeras med blandskruven.
Mellangas= Justeras med munstycken.
Fullgas= justeras med nålen.
om man drar ut choken när den börjar gå dåligt så ökar varvtalet och den går bättre= för mager bränsleblandning.
Jag hade kollat flottören och munstycken
Går den bra på tomgång även när den smäller osv?
Hur funkar den på fullgas?
En förgasare har eg. 3 st lägen
Tomgång= justeras med blandskruven.
Mellangas= Justeras med munstycken.
Fullgas= justeras med nålen.
tor 06 mar 2014, 18:37#269607Nu kan jag inte fyrhjulingar,(har en men förstår inte varför) men hade det varit en cross hade jag gissat på ventilerna
tor 06 mar 2014, 19:01#269615 Jag tänkte även på ventilerna, men borde inte de täta bättre när maskinen är varm ?
sveakatten skrev:Nu kan jag inte fyrhjulingar,(har en men förstår inte varför) men hade det varit en cross hade jag gissat på ventilerna
tor 06 mar 2014, 19:31#269624På crossen brukade dom bli dåliga, men kan ju bara vara en justering som behövs.
tor 06 mar 2014, 22:13#269652
Är avståndet för litet så är det inte säkert de tätar när de blir varma, metallen blir längre när den blir varm.
Ägde en Suzuki innan och där var det problem med ventilerna eller rättare sagt sätena men jag misstänker det blir samma effekt. 🤷♂️
anersimyra skrev:Jag tänkte även på ventilerna, men borde inte de täta bättre när maskinen är varm ?sveakatten skrev:Nu kan jag inte fyrhjulingar,(har en men förstår inte varför) men hade det varit en cross hade jag gissat på ventilerna
Är avståndet för litet så är det inte säkert de tätar när de blir varma, metallen blir längre när den blir varm.
Ägde en Suzuki innan och där var det problem med ventilerna eller rättare sagt sätena men jag misstänker det blir samma effekt. 🤷♂️
tor 06 mar 2014, 23:19#269681Ventilspelskontroll skall göras vid varje service, en punkt det fuskas gruvligt med.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).