Verkstan

elektrisk avfyrning

10 inlägg 5761 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

elektrisk avfyrning

dexter  
#201632 Tjena, behöver tips å råd på en elektrisk avfyrning av tryckluft. hur jag ska kunna fyra av nåt utan att vrida på t.ex en kulkoppling. nån som är duktig på sådan? gärna en enkel mekanisken med få rörliga delar :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: elektrisk avfyrning

Tosca  
#201635 Magnetventil?

Användarvisningsbild

Re: elektrisk avfyrning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201711 Låter farligt.
Men iaf så kom jag att tänka på en enkel lösning utan rörliga delar!
Om man har en kulventil som man har stängt, sen häller man i vatten som fryser
eller stearin som stelnar.
Sen lindar man värmekabel eller nån sorts slinga runt utanpå.
Skruvar fast kulventilen, kör på tryck, öppnar kulventilen, slår på ström, puff.
Den fick du gratis av mig.

Avatar Fallback

Re: elektrisk avfyrning

Cat554  
#201853 Den finnes. Vi bruker det til trykkluftsotning av flispannene. Ferdig ventil som kan tilkobles via tidsur eller avfyres manuellt.
OH

Avatar Fallback

Re: elektrisk avfyrning

axwell  
#201861 Magnetventiler borde gå att hitta i uttjänta diskmaskiner, tvättmaskiner, högtryckstvättar osv.

Avatar Fallback

Re: elektrisk avfyrning

Cat554  
#201870 Skal det være noe skikkelig fart i det må det være en pilotstyrt membranventil hvor pilottrykket styres av magnetventilen. Da kan en få skikkelig åpning, slik det trengs for sotningen.
OH

Avatar Fallback

Re: elektrisk avfyrning

dexter  
#202653 de måste va en ventil/avfyrning som klarar MAX 20! men så måste bar kommer det inte bli. har satt den gränsen enbart för att mekanisken inte ska sprängas vid 12-14 bar.

   TS
Avatar Fallback

Re: elektrisk avfyrning

erkandersgard  
#202660 Låter som att någon skall bygga en luftkanon :-)
Ta en spjällventil, och styr den pneumatiskt med en liten cylinder.

Avatar Fallback

Re: elektrisk avfyrning

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202676 Jag har en sådan luftkanon på pannan ( chock blåsare ) för automatsotningen.
Den elventilen komplett med membranventil är skitdyr. Reservdelsmembran kostar 1500:-
Däckfirmor har nått liknande när de pumpar ut däck mot fälgen.
Jag fick böta ca 7000:- för den, då var också en 10 l tryckluftstank med.
Den fungera utmärkt, utan tillsyn.

Avatar Fallback

Re: elektrisk avfyrning

dexter  
#203091 jo de ska bli en kanon, som kommer skjuta paintball boll från långt avstånd. är tänkt att vara lite "artelleri" kan man väl säga =)

de är tänkt så att ja ska kunna ladda upp röret med boll och avsedd mängd luft, trycka på knappen. och 3 sekunder kunna ladda om. jag vill inte använda kulkoppling för de blir för klumpingt och frakta i bil, då ramen ska byggas i 4-8" pvc rör.

men varför fick du böta?! vart den klassad som olaga vapen??

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).