Sida 1 av 2

Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 20:31
av Uvskogen
Jag håller på med att göra min fyrhjuling väsentligt tyngre fram. Har provat lite olika varianter. En tanke som fortfarande lever är att göra hjulen tyngre. Då slipper jag problemet med att den sjunker ihop fram. Så tanken är att ta två 30 kilos järnklumpar (kvadratiska) och fästa dem utanpå fälgarna. Självklart ska de endast sitta på i skogen då jag kör max 5 km/h eller nåt sånt. Så balanseringsproblem är nog inte en fråga om jag får till fästet anständigt centrerat.

Men, innan jag lägger för mycket arbete åt det hållet, vill jag ha lite reaktioner och råd från dig. Vad belastar jag egentligen för något om jag gör däcket ca 7-8 gånger tyngre? Finns det någon risk i detta, farten är låg men terrängen är skogen.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 20:44
av Ulf
Bara en tanke...
Varför inte vätskefylla hjulen fram?
Visserligen så finns ju den vikten där hela tiden, men å andra sidan så slipper du ju skruva vikter fram och tillbaka..och du kan hålla en högre fart/hastighet utan att riskera att wobbla av vägen.
Mvh. Ulf

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 21:25
av Uvskogen
Jo funderade så, men kan vikten bli runt 30 kg per däck i små ATV däck?

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 21:32
av Nolltax AB
Står med en litertetra juice i näven å begrundar ett ATV-hjul.
Nog borde man kunna knöka in ett trettiotal såna....

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 21:41
av Slurfi
Jo det vore ju en kul grej, väg före och efter och rapportera.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 22:04
av Skogstomte
Är det inte slanglösa däck i en ATV? Inte så bra att ha saltvatten rakt emot fälgen... Med med saltvatten får man bort frysrisken och får upp densiteten till 1,2 kg/l...

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 22:08
av axwell
Uvskogen skrev:Jo funderade så, men kan vikten bli runt 30 kg per däck i små ATV däck?

Borde inte vara så svårt att räkna ut på ett ungefär, vad har du för dimension?

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 22:31
av axwell
En överslagsräkning säger 28 liter i framhjulen per styck på Yanmar som har ATV-hjul.

Trelleborg rekommenderar inte mer fyllning än 75 %.
http://www.trelleborg.com/sv/wheelsyste ... /Post.aspx

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 23:24
av totte
En klar nackdel med att ha hjulvikter/vätska i däcken är ju att du inte får nån vikt när du kör band, men det behövs kanske inte då?

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 23:27
av Kse
Skogstomte skrev:Är det inte slanglösa däck i en ATV? Inte så bra att ha saltvatten rakt emot fälgen... Med med saltvatten får man bort frysrisken och får upp densiteten till 1,2 kg/l...

Då är nog glykol att föredra.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 23:32
av Slurfi
Varför glykol? Jag snackade med en skogis och han pratade bara om saltvatten.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 10 maj 2012, 23:51
av totte
Fräter inte på fälgen i ett slanglöst.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: fre 11 maj 2012, 00:13
av Kse
Ja och för att få ett tillräcklit frysskydd så måste blandningen vara ganska stark, läste att en vattenlösning med 23 % salt har en fryspunkt på -21° .
Kan jämföras med havsvatten som ligger på 4% som mest.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: fre 11 maj 2012, 06:35
av Uvskogen
totte skrev:En klar nackdel med att ha hjulvikter/vätska i däcken är ju att du inte får nån vikt när du kör band, men det behövs kanske inte då?

Jo, det har du ju rätt i! Men då kan jag ju ha den andra varianten med vikten på fronten. Markfrigången är inte lika kritisk heller när det är snö plus att banden höjer maskinen en 5 cm bara dem.
Bra resonemang kring vätska i däcken, ska ta med det på provlistan också :smile: . Finns ju slangar att köpa till har jag förstått.

Men frågan innehöll också detta:
"Vad belastar jag egentligen för något om jag gör däcket ca 7-8 gånger tyngre? Finns det någon risk i detta, farten är låg men terrängen är skogen."

Riskerar jag slita extra/förstöra något?

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: fre 11 maj 2012, 08:30
av åberg
Om järnklumpen utanför fälgen slår i nån sten så får du ju längre hävarm mot hjulets nav/upphängning än om bara däcket gått mot stenen. Å ena sidan är det låg fart men å andra sidan kan det vara med tung last.

Hur mycket rörelse har man i däckens sidovägg vid tänkt körning? Kan det vara risk att däcket skaver mot klumpen?