Verkstan

Tunga hjul - ett problem eller?

30 inlägg 15431 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tunga hjul - ett problem eller?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174623 Jag håller på med att göra min fyrhjuling väsentligt tyngre fram. Har provat lite olika varianter. En tanke som fortfarande lever är att göra hjulen tyngre. Då slipper jag problemet med att den sjunker ihop fram. Så tanken är att ta två 30 kilos järnklumpar (kvadratiska) och fästa dem utanpå fälgarna. Självklart ska de endast sitta på i skogen då jag kör max 5 km/h eller nåt sånt. Så balanseringsproblem är nog inte en fråga om jag får till fästet anständigt centrerat.

Men, innan jag lägger för mycket arbete åt det hållet, vill jag ha lite reaktioner och råd från dig. Vad belastar jag egentligen för något om jag gör däcket ca 7-8 gånger tyngre? Finns det någon risk i detta, farten är låg men terrängen är skogen.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174626 Bara en tanke...
Varför inte vätskefylla hjulen fram?
Visserligen så finns ju den vikten där hela tiden, men å andra sidan så slipper du ju skruva vikter fram och tillbaka..och du kan hålla en högre fart/hastighet utan att riskera att wobbla av vägen.
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174634 Jo funderade så, men kan vikten bli runt 30 kg per däck i små ATV däck?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Nolltax AB  
#174636 Står med en litertetra juice i näven å begrundar ett ATV-hjul.
Nog borde man kunna knöka in ett trettiotal såna....

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174639 Jo det vore ju en kul grej, väg före och efter och rapportera.

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Skogstomte  
#174650 Är det inte slanglösa däck i en ATV? Inte så bra att ha saltvatten rakt emot fälgen... Med med saltvatten får man bort frysrisken och får upp densiteten till 1,2 kg/l...

Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

axwell  
#174651
Uvskogen skrev:Jo funderade så, men kan vikten bli runt 30 kg per däck i små ATV däck?

Borde inte vara så svårt att räkna ut på ett ungefär, vad har du för dimension?

Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

axwell  
#174657 En överslagsräkning säger 28 liter i framhjulen per styck på Yanmar som har ATV-hjul.

Trelleborg rekommenderar inte mer fyllning än 75 %.
http://www.trelleborg.com/sv/wheelsyste ... /Post.aspx
Senast redigerad av axwell tor 10 maj 2012, 22:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

totte  
#174668 En klar nackdel med att ha hjulvikter/vätska i däcken är ju att du inte får nån vikt när du kör band, men det behövs kanske inte då?

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Kse  
#174670
Skogstomte skrev:Är det inte slanglösa däck i en ATV? Inte så bra att ha saltvatten rakt emot fälgen... Med med saltvatten får man bort frysrisken och får upp densiteten till 1,2 kg/l...

Då är nog glykol att föredra.

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174671 Varför glykol? Jag snackade med en skogis och han pratade bara om saltvatten.

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

totte  
#174678 Fräter inte på fälgen i ett slanglöst.

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Kse  
#174680 Ja och för att få ett tillräcklit frysskydd så måste blandningen vara ganska stark, läste att en vattenlösning med 23 % salt har en fryspunkt på -21° .
Kan jämföras med havsvatten som ligger på 4% som mest.

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174686
totte skrev:En klar nackdel med att ha hjulvikter/vätska i däcken är ju att du inte får nån vikt när du kör band, men det behövs kanske inte då?

Jo, det har du ju rätt i! Men då kan jag ju ha den andra varianten med vikten på fronten. Markfrigången är inte lika kritisk heller när det är snö plus att banden höjer maskinen en 5 cm bara dem.
Bra resonemang kring vätska i däcken, ska ta med det på provlistan också :smile: . Finns ju slangar att köpa till har jag förstått.

Men frågan innehöll också detta:
"Vad belastar jag egentligen för något om jag gör däcket ca 7-8 gånger tyngre? Finns det någon risk i detta, farten är låg men terrängen är skogen."

Riskerar jag slita extra/förstöra något?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

åberg  
#174694 Om järnklumpen utanför fälgen slår i nån sten så får du ju längre hävarm mot hjulets nav/upphängning än om bara däcket gått mot stenen. Å ena sidan är det låg fart men å andra sidan kan det vara med tung last.

Hur mycket rörelse har man i däckens sidovägg vid tänkt körning? Kan det vara risk att däcket skaver mot klumpen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).