Sida 1 av 2

Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: fre 09 dec 2011, 14:21
av MrEast
Fråga till forumet som verkar ha avar på allt.

Har en V70 D5 -04 med dieselvärmare, körde värmaren sammanlagt 3ggr igår ca -8 grader.
Först på morgonen körde sedan till jobbet ca 2,5mil, ställde timern till lunchen åkte dock aldrig iväg så den fick bara gå sedan gick den när jag skulle hem från jobbet och hade då ingen ström kvar för att starta bilen. Dessutom hade jag nyckeln i tändningslåset och bilen olåst vilken tydligen resulterar i att elsystemet ligger aktivt har jag fått lära mig på andra forum.

En lösning är att montera in laddare så man laddar bilen när tillgång till uttag finnes men det var ju en av anledningarna jag tyckte det va så skönt me dieselvärmare slippa kablar o skit.
På en del bilar med värmare så sitter det dubbla batterier och det ena är bara för värmaren så att man alltid har startström.
Någon som vet hur man enkelt kan koppla så att båda laddas när man kör men värmaren kan bara ta ström från det ena?

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: fre 09 dec 2011, 14:44
av skogshasse
montera en huvudströmbrytare

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: fre 09 dec 2011, 16:00
av masterchief
En bra grundregel är att man ska köra bilen lika länge som motorvärmaren varit aktiv.
Sedan kan det vara läge att byta batteriet,,,,,
2-6 år är standard de går ned på beroende på körsträcka mm

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: fre 09 dec 2011, 16:07
av MrEast
masterchief skrev:En bra grundregel är att man ska köra bilen lika länge som motorvärmaren varit aktiv.
Sedan kan det vara läge att byta batteriet,,,,,
2-6 år är standard de går ned på beroende på körsträcka mm


Jo batteriet kan förståss va kasst men har läst så mkt om folk som har helt nya bilar eller batterier som får samma bekymmer att man står där med en varm men strömlös bil.
Ska prova att ta mig iväg o få batteriet testat, VW verkar köra med dubbla batterier varav det ena är för värmaren enbart och borgar för att man alltid ska ha startström. Om det fanns ett enkelt sätt att koppla så är det inga större bekymmer att slänga dit ett till batteri.

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: fre 09 dec 2011, 16:12
av masterchief
Mitt tips är att inte mäta o strula med batterier,,,,sällan det ger rättvist svar på skicket :???:
Byt, kör o var glad,,,och överanvänd inte värmaren.

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: fre 09 dec 2011, 17:59
av Mäki
Hur är värmaren inställd? Jag menar hur länge går den om du inte stänger av den?
På huggaren så går den i standard läge 2 timmar vilket är på tok för länge så jag har ner den ställd till 30 minuter men försöker bara köra 20-25 minuter åt gången.
Dom tar mycket ström så det blir nog att montera extrabatteri om du vill värma upp värden men om det räcker med bilen som skall vara varm klarar du dig med ett batteri och lite planering.

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: fre 09 dec 2011, 19:58
av Simba
Ett "vanligt" batteri är gjort för att ge ut allt ström på en gång,dvs bilen ska startas.
Ska man använda värmare är strömbehovet mera utdraget tidsmässigt.
Därförfinns särskilda batterier som lämpar sej bättre för värmare,sk AGM-batterier.
Dyrare men klart bättre,sålde totalslut senaste vinter

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: fre 09 dec 2011, 23:47
av Slurfi
Liknande tjorv har jag sett på borr-riggar, lösningen var som redan nämnts att ställa ner
tiden till max en halvtimme värmning på morgonen, efter det funkade det som det skulle.

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: lör 10 dec 2011, 00:04
av Kse
Är väl ganska vanligt att batterierna inte pallar mer.
Svärfars Hi lux klarade en halvtimme när den var splitt ny.
Lånade bilen en gång och satt värmaren på en timme och blev strandsatt i skogen, batteriet var stendött.

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: lör 10 dec 2011, 07:28
av Nolltax AB
Från generatorn går det en smal kabel, signal, till laddlampan på kontrollpanelen.
Man slår på tändningen å laddlampan tänds.
Den smala signalkabeln fungerar då som jordkabel.
I kontrollpanelen ligger det ström på den andra kontaktytan till laddlampan.
Igång med startmotorn å motorn startar upp.
Generatorn börjar leverera ström och så även via signalkabeln.
Signalkabeln blir strömförande å på den andra kontaktytan till laddlampan ligger det fortfarande ström.
Ergo slocknar laddlampan.
Ett relä kopplat så att det slår till när signalkabeln blir strömförande fungerar som huvudbrytare till ett extrabatteri.

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: lör 10 dec 2011, 17:38
av Knegarn
Jag skulle oxå säga att du ska koppla ett relä till tändningen så laddar du extra batteriet när du kör men när värmaren går så tar den bara ström från det batteriet, värmaren måste ju kopplas om så att strömförsörjningen tas från det nya oxå.

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: lör 10 dec 2011, 18:24
av Nolltax AB
Koppla reläet till tändningen är ej optimalt på en diesel.
På med tändningen åsså vänta på glödtrådarna.
Under tiden suger tomma batteriet musten ur startdito.
Bättre låta generatorn styra reläet. -Nu laddar jag så öppna spjället...!

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: lör 10 dec 2011, 23:04
av Tosca
MrEast skrev:Dessutom hade jag nyckeln i tändningslåset och bilen olåst vilken tydligen resulterar i att elsystemet ligger aktivt har jag fått lära mig på andra forum.

Jag tror mera på att detta är anledningen till att du inte kunde starta.
Möjligen kombinerat med att du värmde för länge och körde för kort tid?

Själv har jag en Passat med dieselvärmare, den använder bara det ordinarie batteriet, har aldrig haft startproblem med den.

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: lör 10 dec 2011, 23:15
av Magnus M
Mäki skrev:Hur är värmaren inställd? Jag menar hur länge går den om du inte stänger av den?
På huggaren så går den i standard läge 2 timmar vilket är på tok för länge så jag har ner den ställd till 30 minuter men försöker bara köra 20-25 minuter åt gången.
Dom tar mycket ström så det blir nog att montera extrabatteri om du vill värma upp värden men om det räcker med bilen som skall vara varm klarar du dig med ett batteri och lite planering.


Om det är lika som Volvos bensinvärmare så sätter man tiden när den ska va varm så startar den när den behöver beroende på utetempen.

En god vän körde dieselvärmaren på sin V50 morgon o em o han har 4km till jobbet. Det gick från måndag till onsdag, på torsdan var det kört.

Låter som du har ett dåligt batteri.

Magnus M

Re: Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Postat: sön 11 dec 2011, 07:30
av bengt.a
Kanske även dax att bryta ovanan att ha bilen parkerad med nyckel i,försäkringsbolagen är väl inte så glada över nyckelstulna bilar.