Williamm skrev:Williamm skrev:gnisten83 skrev:Vilken tur att den inte drev vattenpumpen med
Låg i 120-130 i vänsterfilen på E4an från Jönköping för många år sen när laddnindslampan mm tändes så jag fick gå in till kanten för att kolla under huven
Fattade inte först att de såg ut som remmen var på fel sida om ett fäste innan jag insåg att spännhjulet var borta…
På Opels V6a driver den även vattenpumpen så de blev bärgare till Värnamo o hyrbil hem som bärgaren fixade under resan så blev bara 1 timme försenade hem den påskhelgen
Tills vattenpumpen går före kamremmen...
Förklarar mig lite för säkerhets skull.
På gamla bilar med många mil gillar jag att kunna känna på vattenpumpen när man gör service och byte multiremen, det känns säkrare än att hoppas att förra ägaren köpte vattenpump med bra kvalitet (det finns gott om skitdelar) när de bytte kamrem sist.
I Opelns fall med 4 ventilteknik o V6 så hade den 4 kamaxlar så kamremmen fick absolut inte gå sönder om motorn ska överleva, vattenpumpen gick nog att byta utan att ta bort kamremmen men multiremmen drev vattenpumpen ac o generatorn.
På Omegan är de gott om plats framför motorn så de är väl rätt lättjobbat
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd