Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
Verkstan
Bilder på haveri.
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Re: Bilder på haveri.
tis 27 jan 2026, 13:56#905263Trodde de brukar vara kolvstången som kröks 😉

ons 28 jan 2026, 07:09#905315Det beror på hur dumt man bär sig åt. 😉
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
ons 28 jan 2026, 17:57#905343Kul att andra också skriver här..
Men nu var det dags för mig igen. Drog av ena slangen till flerträdsgripen...
Midnattsmekaniker.
fre 30 jan 2026, 16:34#905502
Det är alltid den som sitter sämst till som brister, det har jag mångårig erfarenhet av. (Dom som är lätta att byta har man glömt dan efter). 😀
Williamm skrev:Kul att andra också skriver här..
Det är alltid den som sitter sämst till som brister, det har jag mångårig erfarenhet av. (Dom som är lätta att byta har man glömt dan efter). 😀
ons 25 mar 2026, 11:39#908073
Det är en lånad maskin, men jag tror inte det. Inget som indikerade dålig laddning och ljudet av slirande rem dök upp bara en kort stund innan jag öppnade motorhuven och möttes av denna syn, efter att det tillkommit ytterligare ljud av vibrerande metall mot metall.
MVH
Alias
jannee skrev:Ser ut som att generatorn varit "lite" lös innan brottet - bristande underhåll ??
Det är en lånad maskin, men jag tror inte det. Inget som indikerade dålig laddning och ljudet av slirande rem dök upp bara en kort stund innan jag öppnade motorhuven och möttes av denna syn, efter att det tillkommit ytterligare ljud av vibrerande metall mot metall.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 01 apr 2026, 18:39#908459Främre hjulet på kärrans boggi lossnade uppe i skogen. Snopen blir man. Hjulmuttrarna hade dragits genom fälgen. Hämtade nytt hjul o verktyg men fick knappt loss muttrarna då bulten roterade med. Så på med nytt hjul men kunde endast fingerdra det. Knappt det då gängorna fått lite stryk. Linkade hem med uthängd kran för att avlasta boggin. Vet inte hur det ser ut nytt, så rätt eller fel, så kom jag åt att loppa fast bultarna i skivans baksida och kunde dra fast hjulet ordentligt (tror jag).
Hur kan bultarna suttit från början, splines, ditkrympta???
Ingen bra känsla om man inte vet hur det är tänkt.
Alstor 821.
Hur kan bultarna suttit från början, splines, ditkrympta???
Ingen bra känsla om man inte vet hur det är tänkt.
Alstor 821.
ons 01 apr 2026, 19:58#908468Skulle nog rekommendera nya muttrar och bultar som svetsas fast bak. Gängorna ser
slutkörda ut, och då ville jag inte lita på dom als - går sig loss snabbt 🤔
slutkörda ut, och då ville jag inte lita på dom als - går sig loss snabbt 🤔
Jack of all trades, master of none!
tor 02 apr 2026, 06:23#908485Har hålen nötts upp såpass mycket får svetsa rejält på baksidan så de sitter riktigt ordentligt. Annars börjar det glappa snart nog igen.
I skogen kränger och knycker det hela tiden så ett gott råd är att kolla bra mycket oftare än aldrig. På gamla doningar ser man ibland hut tom fälgar har sprickor kring bultarna.
I skogen kränger och knycker det hela tiden så ett gott råd är att kolla bra mycket oftare än aldrig. På gamla doningar ser man ibland hut tom fälgar har sprickor kring bultarna.
tor 02 apr 2026, 08:07#908499Om inte det är bettre at svetsa bara en spärr på bulten så de kan dras åt. Då kan de få sentrera i hålen. Och kom i håg at olja/fetta in bulten/muttern så dom sitter ordentlig. OH

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).