Verkstan

Bilder på haveri.

2408 inlägg 710585 visningar 117 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Enskede Hydraul

Re: Bilder på haveri.

hfab  
Williamm skrev:Vanudå ! ?
1762439535_20251106_153021.jpg

Det ser ut som det gått hårt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Williamm  
Williamm skrev:Vanudå ! ?
Bilagan $matches[2] finns inte längre

Jag har inte kört med köparen sedan dess, fixade den och sen fick andra föraren köra medan jag manuellhögg på annat håll.
I dag skulle jag köra igen. Den välkomnade mig med att börja ladda med 38 volt när jag varmkörde.
Som tur är hadde vi en ny genetator i lager.

Användarvisningsbild

Williamm  
#900124Känns som om jag tagit över den här tråden..
svärdet har ju inte än äs hunnit få grader bakom noshjulet. Det enda jag haft som gått sönder med färre timmar var ett grimsholm.
Dags för ett Tsumura.

Användarvisningsbild

Williamm  
#902461Jag vill inte kapa tråden..
Men vad i Catten ska jag göra?

Nu är det bränslefiltres på 560in som är tätt.
Jag vet ju att den är klenare än 570:in men inte hur mycket. Så jag har nog kört met det halvtäppt ett bra tag och nu är det helstopp. Som tur var på ett bra ställe.

Användarvisningsbild

Williamm  
#902467Efter att ha bökat runt och blåst rent sug slangen, luftat, bytt filter, luftat och får fortfarande inge bränsle så kan vi konstatera att det är pumpen som inte suger. Men den låter som den ska.

Tralsmo  
Williamm skrev:Efter att ha bökat runt och blåst rent sug slangen, luftat, bytt filter, luftat och får fortfarande inge bränsle så kan vi konstatera att det är pumpen som inte suger. Men den låter som den ska.

Det är väl en mekanisk pump som sitter innan bränslefiltret kan ja tänka?

Såfall så va de lika på min gamla 840.2 valmet.
Den hade nog dunktankats i alla år å de va massvis me bråte i tanken.
De gällde å tanka innan man körde ut tanken för mycket för då drog de in bråten i pumpen å filtrena.

Användarvisningsbild

Williamm  
Tralsmo skrev:
Williamm skrev:Efter att ha bökat runt och blåst rent sug slangen, luftat, bytt filter, luftat och får fortfarande inge bränsle så kan vi konstatera att det är pumpen som inte suger. Men den låter som den ska.

De gällde å tanka innan man körde ut tanken för mycket för då drog de in bråten i pumpen å filtrena.

Dunktankad är den, och det har resulterat i stopp i sugslangen i bland, men värre än att man behöver blåsa ur det från andra hållet har det aldrig blivit.
Den här är inte riktigt lika enkel, då borde jag ha kunnat lösa det.

Det är ju Cat-motor med HUI unit injektor.

Men bränslesystemet är lite annorlunda. De sitter sugslang från botten av taken som går till förfilter med vattenavskiljare. I filterhuset efter filtret sitter en elektrisk bränselpump för ganska så högt tryck. Den suger genom förfiltret och pumpar sen genom ett finare filter och runt till injektorerna och retur efter de.

Så när man kan blåsa genom slangen till tanken så det bubblar där och filtret är nytt för säkerhets skull så ska den suga fram bränsle som man kan lufta och så är det klart. Men den suger inget (det är lätt att kolla, känna med fingret för ingången till pump) fast än den låter som den ska.

Jag tror att pumpen har gått fast den låter som den ska. Vi får se

Tralsmo  
Williamm skrev:
Tralsmo skrev:

Dunktankad är den, och det har resulterat i stopp i sugslangen i bland, men värre än att man behöver blåsa ur det från andra hållet har det aldrig blivit.
Den här är inte riktigt lika enkel, då borde jag ha kunnat lösa det.

Det är ju Cat-motor med HUI unit injektor.

Men bränslesystemet är lite annorlunda. De sitter sugslang från botten av taken som går till förfilter med vattenavskiljare. I filterhuset efter filtret sitter en elektrisk bränselpump för ganska så högt tryck. Den suger genom förfiltret och pumpar sen genom ett finare filter och runt till injektorerna och retur efter de.

Så när man kan blåsa genom slangen till tanken så det bubblar där och filtret är nytt för säkerhets skull så ska den suga fram bränsle som man kan lufta och så är det klart. Men den suger inget (det är lätt att kolla, känna med fingret för ingången till pump) fast än den låter som den ska.

Jag tror att pumpen har gått fast den låter som den ska. Vi får se

Då är ju min kommentar inte giltig i detta fall.

Dunktankning är ett elände. Dels på grund av ergonomin å sen kommer de gärna in skräp om man inte är noga me tratt å rengöring av dunkar innan man tippar.

Användarvisningsbild

Williamm  
#902493Om i utgår i från att den nästan nya bränslepumpen är bra. Vilket den borde vara, vårt test var ju inte särskilt korrekt.
Så kan i testa med en dunk som tank och ny sugslang, chansen att befintlig sugslang gått läck är ganska stor då det är den äldsta och mjukaste delen i systemet. Om den är läck så drar ju pumpen bara luft men jag kan blåsa fritt i den ändå.

Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:På tal om det så ska dom vara tacksamma att det inte var jag som svetsade i hop rymdfartyget dom reste i 🤣 🤣 🤣

🤣🤣🤣🤣 samma här. När jag försökte mig på att löda en kontakt till dyktelefonen så var det enbart plasten som smälte medans tennet var intakt!

hfab  
Williamm skrev:Om i utgår i från att den nästan nya bränslepumpen är bra. Vilket den borde vara, vårt test var ju inte särskilt korrekt.
Så kan i testa med en dunk som tank och ny sugslang, chansen att befintlig sugslang gått läck är ganska stor då det är den äldsta och mjukaste delen i systemet. Om den är läck så drar ju pumpen bara luft men jag kan blåsa fritt i den ändå.

Efter tanken på bränsleröret sitter en brandventil som brukar kunna bli tät av diverse barr och bös. Kolla den innan ni byter pump. Sitter i lådan under fotsteget.

Användarvisningsbild

Williamm  
hfab skrev:
Williamm skrev:Om i utgår i från att den nästan nya bränslepumpen är bra. Vilket den borde vara, vårt test var ju inte särskilt korrekt.

Efter tanken på bränsleröret sitter en brandventil som brukar kunna bli tät av diverse barr och bös. Kolla den innan ni byter pump. Sitter i lådan under fotsteget.

Tack!

Användarvisningsbild

Williamm  
#902562Nu går maskinen igen. Exakt vad som var fel kan jag inte sätta fingret på.
Kopplade slang till en dunk i morse så jag kunde prima filter o pump med gravitationstryck. Då startade den direkt och gick mycket bättre än förut.

(Jag har bara kört med 560:in två veckor, brukar ju köra 570:in med mycket färre timmar på. Men nu är det blött och jag kör hellre i blädningarna med komplicerad planering än de få gallringar där 570:in kan gå.)
Jag vet ju att 560:in är klenare men inte hur mycket så jag ha bara dragit på mer varv och täppt bränslefilter mer och mer tills det var stopp.

Andra felet i hittade var att kranen för vattenavskiljaren läckte så den drog luft in i bränsle där. Det kombinerat med en torr pump, torrt filter och torr slang gjorde nog att den inte lyckades suga från tanken igår. (Vi hade ingen diesel tillgänglig för det igår, bara de i tanken, o inget att slanga med annars hade vi förfyllt filtret såklart)
Vi har också tagit av luckan där sugröret och tankmätaren sitter. De är rent och fint bara lite barr men vi såg lite alger, det kan inte har hjälpt i alla fall.
Sugslangen provtyckte vi och vaccumtestade, den är bra.

Sen satte vi ihop allt igen och nu går den som den ska på sin egen tank.

Användarvisningsbild

Williamm  
#902563Här kommer bilderna från telefonen..
Det blåser fortfarande en del Här..
Lite bättre parkerad nu.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#905242Hoppsan!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).