Williamm skrev:Vanudå ! ?
Det ser ut som det gått hårt.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris

Williamm skrev:Vanudå ! ?
Williamm skrev:Efter att ha bökat runt och blåst rent sug slangen, luftat, bytt filter, luftat och får fortfarande inge bränsle så kan vi konstatera att det är pumpen som inte suger. Men den låter som den ska.
Tralsmo skrev:Williamm skrev:Efter att ha bökat runt och blåst rent sug slangen, luftat, bytt filter, luftat och får fortfarande inge bränsle så kan vi konstatera att det är pumpen som inte suger. Men den låter som den ska.
Det är väl en mekanisk pump som sitter innan bränslefiltret kan ja tänka?
Såfall så va de lika på min gamla 840.2 valmet.
Den hade nog dunktankats i alla år å de va massvis me bråte i tanken.
De gällde å tanka innan man körde ut tanken för mycket för då drog de in bråten i pumpen å filtrena.
Williamm skrev:Tralsmo skrev:Williamm skrev:Efter att ha bökat runt och blåst rent sug slangen, luftat, bytt filter, luftat och får fortfarande inge bränsle så kan vi konstatera att det är pumpen som inte suger. Men den låter som den ska.
Det är väl en mekanisk pump som sitter innan bränslefiltret kan ja tänka?
Såfall så va de lika på min gamla 840.2 valmet.
Den hade nog dunktankats i alla år å de va massvis me bråte i tanken.
De gällde å tanka innan man körde ut tanken för mycket för då drog de in bråten i pumpen å filtrena.
Dunktankad är den, och det har resulterat i stopp i sugslangen i bland, men värre än att man behöver blåsa ur det från andra hållet har det aldrig blivit.
Den här är inte riktigt lika enkel, då borde jag ha kunnat lösa det.
Det är ju Cat-motor med HUI unit injektor.
Men bränslesystemet är lite annorlunda. De sitter sugslang från botten av taken som går till förfilter med vattenavskiljare. I filterhuset efter filtret sitter en elektrisk bränselpump för ganska så högt tryck. Den suger genom förfiltret och pumpar sen genom ett finare filter och runt till injektorerna och retur efter de.
Så när man kan blåsa genom slangen till tanken så det bubblar där och filtret är nytt för säkerhets skull så ska den suga fram bränsle som man kan lufta och så är det klart. Men den suger inget (det är lätt att kolla, känna med fingret för ingången till pump) fast än den låter som den ska.
Jag tror att pumpen har gått fast den låter som den ska. Vi får se
JensSkoog skrev:På tal om det så ska dom vara tacksamma att det inte var jag som svetsade i hop rymdfartyget dom reste i 🤣 🤣 🤣
Williamm skrev:Om i utgår i från att den nästan nya bränslepumpen är bra. Vilket den borde vara, vårt test var ju inte särskilt korrekt.
Så kan i testa med en dunk som tank och ny sugslang, chansen att befintlig sugslang gått läck är ganska stor då det är den äldsta och mjukaste delen i systemet. Om den är läck så drar ju pumpen bara luft men jag kan blåsa fritt i den ändå.
hfab skrev:Williamm skrev:Om i utgår i från att den nästan nya bränslepumpen är bra. Vilket den borde vara, vårt test var ju inte särskilt korrekt.
Så kan i testa med en dunk som tank och ny sugslang, chansen att befintlig sugslang gått läck är ganska stor då det är den äldsta och mjukaste delen i systemet. Om den är läck så drar ju pumpen bara luft men jag kan blåsa fritt i den ändå.
Efter tanken på bränsleröret sitter en brandventil som brukar kunna bli tät av diverse barr och bös. Kolla den innan ni byter pump. Sitter i lådan under fotsteget.