Verkstan

Bilder på haveri.

2408 inlägg 714951 visningar 117 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Williamm  
#840370Min bil har ett metalliskt ljud från höger fram lite en blandning mellan skrapande och knackande. Det uppstod efter att jag fick syn på en sandgrop lagom stor att sladda lite i.

Jag har tagit av hjulet och kollat men har inte hittat något annat än att cv-axeln möjligen har lite glapp. Så den får va tills det blir värre så jag kan hitta det lättare.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

tallen100  
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
1713009907_img_5765.jpeg
🤬🤬🤬🤬 faaaan, jag skulle ha gjort som Margareta sa och kollat hjulmuttrarna innan avfärd till landet. Nu är det bara att invänta måndagen och lämna in bilen på någon lokal verkstad och samtidigt passa på att köpa sig ett begagnat åkdon av något slag..😖

Man ska dra åt så sitter från första början, har aldrig använt någon momentnyckel till aluminiumfälgar som så många ropar högt om att man ska/måste göra, och det har alltid gått bra fälgarna håller och bultarna sitter utan efterdragning.

Jag har bytt hjulen hos samma ”gummigubbe” i flera år och har aldrig tidigare efterdragit muttrarna. Visserligen har muttrarna varje gång varit riktigt lätta att lossa men hjulen har ändå suttit som de ska. Varför de lossade på tre av hjulen den här gången kan möjligen bero på ett svagt batteri i mutterdragaren..😳 det klantiga är att jag hört ett svagt knackande ljud i tre dagar innan vid inbromsning och högersväng som jag antog berodde på ett dåligt hjullager.. 🙃

Det är alltid bra att själv känna på bultarna om de har dragits på en däck eller annan verkstad, det brukar ofta vara så att antingen är de för dåligt dragna eller alldeles för hårt dragna, av någon konstig anledning 🤔
Tur i oturen att inte däcket åkte ifrån bilen i allafall.

Brorsan  
#840441I mitten av åttiotalet körde en kompis genom söderledstunneln i Stockholm.
Han var tvungen att börja bromsa pga trafiken, då kom ett hjul rullande förbi honom.
När han släppte bromsen dunsade bakändan på bilen ner på asfalten.
🤣 🤣
Då kom han med i trafikradion: Stopp i söderledstunneln, någon har tappat ett hjul.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
tallen100 skrev:, av någon konstig anledning 🤔 .

En anledning är att ytan som möts nav är inte eksakt lika på olika fälgen. Rosten och smutsen som bildas under vintern lossnar, vilket gör att muttrarna lossnar.

Användarvisningsbild

Bruksarn74  
#840530503 som gick lite för länge uppför i kramsnö...

Användarvisningsbild

Williamm  
Williamm skrev:Min bil har ett metalliskt ljud från höger fram lite en blandning mellan skrapande och knackande. Det uppstod efter att jag fick syn på en sandgrop lagom stor att sladda lite i.

Jag har tagit av hjulet och kollat men har inte hittat något annat än att cv-axeln möjligen har lite glapp. Så den får va tills det blir värre så jag kan hitta det lättare.

Fortsätning.

Ljudet blev värre så jag testade att sladda åt andra håller för att se om det hjälpte...
Det gjorde det inte.

I morse så var det ett märkbart knakande ljud vid högre fart som blev intensivare under acceleration. Och ett mer skrapande ljud vid låg fart.

När jag vände på vändplanen så tog det stopp och jag kom inge vart. Axeln snurrar men inte hjulet.
Så jag slutade tidigare och lånade skördarförerens bil och åkte till biltema och köpte en ny led.
Vi hade tillräckligt med verktyg för att lyckas byta, och jag kom hem inte allt för sent.

Men...
Den låter fortfarande exakt lika dant kanske lite lägre bara. Nu är jag konfys.

alias  
Williamm skrev:
Williamm skrev:Min bil har ett metalliskt ljud från höger fram lite en blandning mellan skrapande och knackande. Det uppstod efter att jag fick syn på en sandgrop lagom stor att sladda lite i.

Fortsätning.

Ljudet blev värre så jag testade att sladda åt andra håller för att se om det hjälpte...
Det gjorde det inte.

I morse så var det ett märkbart knakande ljud vid högre fart som blev intensivare under acceleration. Och ett mer skrapande ljud vid låg fart.

När jag vände på vändplanen så tog det stopp och jag kom inge vart. Axeln snurrar men inte hjulet.
Så jag slutade tidigare och lånade skördarförerens bil och åkte till biltema och köpte en ny led.
Vi hade tillräckligt med verktyg för att lyckas byta, och jag kom hem inte allt för sent.

Men...

Hade någon swoshande/skrapande hastighetsberoende ljud från ena framhjulet på min V50 för några år sedan. Ljudet upphörde tvärt med ett distinkt plingande metalliskt ljud (ungefär som när man slår på en metallbit med något hårt).

Någon bekant kallade fenomenet "Volvobromsar" och menade att det skulle bero på grus-/sandkorn som fastnade någonstans vid bromsarna och skavde mot någon roterande del. Vet inte om det var en korrekt analys/diagnos, men ljudfenomenet försvann som sagt lika snabbt som det dök upp.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Williamm  
alias skrev:
Williamm skrev:

Fortsätning.

Det gjorde det inte.

Men...

Hade någon swoshande/skrapande hastighetsberoende ljud från ena framhjulet på min V50 för några år sedan. Ljudet upphörde tvärt med ett distinkt plingande metalliskt ljud (ungefär som när man slår på en metallbit med något hårt).

Någon bekant kallade fenomenet "Volvobromsar" och menade att det skulle bero på grus-/sandkorn som fastnade någonstans vid bromsarna och skavde mot någon roterande del. Vet inte om det var en korrekt analys/diagnos, men ljudfenomenet försvann som sagt lika snabbt som det dök upp.

MVH
Alias

Det hoppas jag att det är så jag vågar köra vidare..

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#840922"Grus i bromsarna" brukar man kunna backa loss. Så backa och ta fram några gånger och se om oljudet upphör.

tallen100  
Williamm skrev:

Fortsätning.

Det gjorde det inte.

Men...

Det är inte bromsskölden som har råkat kommit i kontakt med fälg eller bromsskiva? Det kan skrapa och knacka ganska bra. 🤔
Åtgärdas enkelt genom trycka skölden inåt med något lämpligt, tex en skruvmejsel.

jannee  
#840986En liten sten mellan skivan och bromsskölden, inget att bry sig om, tystnar snart = när stenen slipat bort lite rost på bromsskivan 😀

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:En liten sten mellan skivan och bromsskölden, inget att bry sig om, tystnar snart = när stenen slipat bort lite rost på bromsskivan 😀

Det är nog en bra ide´ att försöka få bort sådana stenar så fort som möjligt. Är det en hård sten, t.ex kvarts, så är det lätt hänt att den filar metallspån från skivan som sedan fastnar på den magnetiska abs-givaren.

Användarvisningsbild

Bert1  
#841136Vet när vi åkte rally så så hörde man ibland det var dom som fick bryta pga dom spräckt ett bromsok för dom fått ett sten i bromsoket

Användarvisningsbild

Grålle52  
#841198Alltid är det nåt. Fixade 2 punkor sen hann jag 2 varv… 🤬

tallen100  
Grålle52 skrev:Alltid är det nåt. Fixade 2 punkor sen hann jag 2 varv… 🤬

Nu får du lägga på en rem så gräset blir klippt någon gång.. 😉

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).