Jag har tagit av hjulet och kollat men har inte hittat något annat än att cv-axeln möjligen har lite glapp. Så den får va tills det blir värre så jag kan hitta det lättare.
Midnattsmekaniker.

anersimyra skrev:tallen100 skrev:anersimyra skrev: 🤬🤬🤬🤬 faaaan, jag skulle ha gjort som Margareta sa och kollat hjulmuttrarna innan avfärd till landet. Nu är det bara att invänta måndagen och lämna in bilen på någon lokal verkstad och samtidigt passa på att köpa sig ett begagnat åkdon av något slag..😖
Man ska dra åt så sitter från första början, har aldrig använt någon momentnyckel till aluminiumfälgar som så många ropar högt om att man ska/måste göra, och det har alltid gått bra fälgarna håller och bultarna sitter utan efterdragning.
Jag har bytt hjulen hos samma ”gummigubbe” i flera år och har aldrig tidigare efterdragit muttrarna. Visserligen har muttrarna varje gång varit riktigt lätta att lossa men hjulen har ändå suttit som de ska. Varför de lossade på tre av hjulen den här gången kan möjligen bero på ett svagt batteri i mutterdragaren..😳 det klantiga är att jag hört ett svagt knackande ljud i tre dagar innan vid inbromsning och högersväng som jag antog berodde på ett dåligt hjullager.. 🙃
tallen100 skrev:, av någon konstig anledning 🤔 .
Williamm skrev:Min bil har ett metalliskt ljud från höger fram lite en blandning mellan skrapande och knackande. Det uppstod efter att jag fick syn på en sandgrop lagom stor att sladda lite i.
Jag har tagit av hjulet och kollat men har inte hittat något annat än att cv-axeln möjligen har lite glapp. Så den får va tills det blir värre så jag kan hitta det lättare.
Williamm skrev:Williamm skrev:Min bil har ett metalliskt ljud från höger fram lite en blandning mellan skrapande och knackande. Det uppstod efter att jag fick syn på en sandgrop lagom stor att sladda lite i.
Fortsätning.
Ljudet blev värre så jag testade att sladda åt andra håller för att se om det hjälpte...
Det gjorde det inte.
I morse så var det ett märkbart knakande ljud vid högre fart som blev intensivare under acceleration. Och ett mer skrapande ljud vid låg fart.
När jag vände på vändplanen så tog det stopp och jag kom inge vart. Axeln snurrar men inte hjulet.
Så jag slutade tidigare och lånade skördarförerens bil och åkte till biltema och köpte en ny led.
Vi hade tillräckligt med verktyg för att lyckas byta, och jag kom hem inte allt för sent.
Men...
Den låter fortfarande exakt lika dant kanske lite lägre bara. Nu är jag konfys.
alias skrev:Williamm skrev:Williamm skrev:Min bil har ett metalliskt ljud från höger fram lite en blandning mellan skrapande och knackande. Det uppstod efter att jag fick syn på en sandgrop lagom stor att sladda lite i.
Fortsätning.
Ljudet blev värre så jag testade att sladda åt andra håller för att se om det hjälpte...
Det gjorde det inte.
I morse så var det ett märkbart knakande ljud vid högre fart som blev intensivare under acceleration. Och ett mer skrapande ljud vid låg fart.
När jag vände på vändplanen så tog det stopp och jag kom inge vart. Axeln snurrar men inte hjulet.
Så jag slutade tidigare och lånade skördarförerens bil och åkte till biltema och köpte en ny led.
Vi hade tillräckligt med verktyg för att lyckas byta, och jag kom hem inte allt för sent.
Men...
Hade någon swoshande/skrapande hastighetsberoende ljud från ena framhjulet på min V50 för några år sedan. Ljudet upphörde tvärt med ett distinkt plingande metalliskt ljud (ungefär som när man slår på en metallbit med något hårt).
Någon bekant kallade fenomenet "Volvobromsar" och menade att det skulle bero på grus-/sandkorn som fastnade någonstans vid bromsarna och skavde mot någon roterande del. Vet inte om det var en korrekt analys/diagnos, men ljudfenomenet försvann som sagt lika snabbt som det dök upp.
MVH
Alias
Williamm skrev:Williamm skrev:Min bil har ett metalliskt ljud från höger fram lite en blandning mellan skrapande och knackande. Det uppstod efter att jag fick syn på en sandgrop lagom stor att sladda lite i.
Fortsätning.
Det gjorde det inte.
Men...
jannee skrev:En liten sten mellan skivan och bromsskölden, inget att bry sig om, tystnar snart = när stenen slipat bort lite rost på bromsskivan 😀