Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1974 inlägg 224065 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Järnoxen  
#855029 Idag har jag löst ett problem jag jobbat på hela sommaren. Det visade sig att bilen som vi köpte i början av sommaren skakade kraftigt vid acceleration på högsta växeln. Jag har inte velat lägga mer än nödvändigt på bilen innan det var löst och har ägnat sommaren åt att byta motorfästen, vilket gjorde saken bättre men inte helt bra.
Nu tog jag i alla fall tag i att ge den en service och gissa vad? Skakningarna försvann!

Det verkar som att motorn inte kan prestera på topp när tändstiften ser ut såhär:


Någonting säger mig att de inte byttes när den enligt serviceboken servades för 1 500 mil sedan...

Som jämförelse kan jag visa ett av stiften som satt i vår andra XC70, med samma motor.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Odalbonden  
#855794 Dragit en kortare multirem på bilen...Ac kompressorn slet av den gamla.Aldrig sett så totalskuret lager...

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

MalZon  
#855904 Gjorde förlängningar till stakarna och fäste för att spänna fast slangar mellan traktor och vagn.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

halvproffs  
#855905 Hoppas jag har helt fel men jag tror att det inte blir bra med att spänna fast slangarna på det viset. Slangarna måste kunna löpa bra genom fastsättningen.
Jag hade på förra vagnen typ ett U i rostfritt som slangarna löpte fritt i. Fungerade perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

MalZon  
#855907 De ska inte sitta fast utan hålla sig där utan att trilla ner på sidorna är det tänkt.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

halvproffs  
#855913 Ok. Jag gick på din beskrivning där du skrev spänna fast.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

MalZon  
#855917 Kusinerna har liknande på sin vagn, dock bara en i mitten och det funkar bra där. Finns möjlighet att välta med vagnen utan att slita av något.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855947 Filar en trotjänare, grensåg från Edsbyn.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856892 Innan jag skyfflade in motorpaketet i elvan så tyckte jag de var lika bra o byta bensinpumpen iom donatorn hade stått still i 20år säkert.
Och i våras stannade motorn o jag fick inte fram bränsle till filtret, kollade över idag så inte förfiltret var täppt.
Men skiten till eftermarknadspump pumpade inte ett smack då de invändiga plasthuset med backventiler var deformerat. 🤬
I med den gamla pumpen o hoppla de fanns liv 🤠
Detta är alltså en Volvo B30 motor

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).