Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1974 inlägg 224101 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#853658 Fråga till William:

Är de en diesel eller bensin?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#853664
Tralsmo skrev:Fråga till William:

Är de en diesel eller bensin?


1,8t bensinare, 1,8l och turbo 150hk. Snabbaste bilen jag ägt...

Egentligen är det inte så farligt fix på den det är bara jag varit trög..

När den är körbar så är det dags att kolla varför audin sliter snett på bakhjulen och en del annan service på den.
Egentligen behöver nog alla bussningar samt stötdämpare och fjädrar bytas man jag tänkte försöka komma undan med att bara byta de sämsta bussningarna och spara resten till nästa sommar.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#853665
Williamm skrev:
Tralsmo skrev:Fråga till William:

Är de en diesel eller bensin?


1,8t bensinare, 1,8l och turbo 150hk. Snabbaste bilen jag ägt...

Egentligen är det inte så farligt fix på den det är bara jag varit trög..

När den är körbar så är det dags att kolla varför audin sliter snett på bakhjulen och en del annan service på den.
Egentligen behöver nog alla bussningar samt stötdämpare och fjädrar bytas man jag tänkte försöka komma undan med att bara byta de sämsta bussningarna och spara resten till nästa sommar.



Ja har ju bara kört diesel genom åren.

Men ja hadde en kollega på tidigt 2000 tal som kapsejsade sin oljepump på en passat tjänstebil.
Miltal vet ja inte men en gissning är 20 000mil.

Ja vet ochså iomed att ja har en transport som ja håller på med att de varit en del klagomål på just oljetryck på både bensin å dieselbilar, vw.

Men de är en axel till oljepumpen som ger sig å då försvinner oljetrycket helt.
De är nog inte ditt problem.

Allafall körde ja 43 000 mil me en passat diesel 2001 ( billigaste bil ja haft) utan några problem mer än vanlig service.
Oljebyte var 3000mil.
Men den gick ju på långkörningar.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#853667
Tralsmo skrev:
Williamm skrev:
Tralsmo skrev:Fråga till William:

Är de en diesel eller bensin?


1,8t bensinare, 1,8l och turbo 150hk. Snabbaste bilen jag ägt...

Egentligen är det inte så farligt fix på den det är bara jag varit trög..

När den är körbar så är det dags att kolla varför audin sliter snett på bakhjulen och en del annan service på den.
Egentligen behöver nog alla bussningar samt stötdämpare och fjädrar bytas man jag tänkte försöka komma undan med att bara byta de sämsta bussningarna och spara resten till nästa sommar.



Ja har ju bara kört diesel genom åren.

Men ja hadde en kollega på tidigt 2000 tal som kapsejsade sin oljepump på en passat tjänstebil.
Miltal vet ja inte men en gissning är 20 000mil.

Ja vet ochså iomed att ja har en transport som ja håller på med att de varit en del klagomål på just oljetryck på både bensin å dieselbilar, vw.

Men de är en axel till oljepumpen som ger sig å då försvinner oljetrycket helt.
De är nog inte ditt problem.

Allafall körde ja 43 000 mil me en passat diesel 2001 ( billigaste bil ja haft) utan några problem mer än vanlig service.
Oljebyte var 3000mil.
Men den gick ju på långkörningar.


Jo, får jag bara motorn att hålla så ser resten av bilen ut att klara sig ett bra tag till. Och den går bra i övrigt.
Är inte 3000 ganska glest bytesintervall? jag har inte läst på så mycket om bytesintervall, jag har fått för mig att det ska vara 1500.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#853668 Nää, 3000 mil va rekomenderat.

På min transport som ja ska byta motor på är rekomenderat 4000mil. Diesel pratar ja om.

Min mekare som ja brukar lämna mina bilar till säger att dom där rekommendationerna beror på land.

Ett stort försäljningsargument är ju långt mellan service intervaller särskilt bland företag.

Har man bilen å kör privat å kortare körsträckor är nog 1500mil mer rimligt.

På den gammla goda tiden va de ju 500mil men nu har ju oljorna utvecklats.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#853669
Tralsmo skrev:Nää, 3000 mil va rekomenderat.

På min transport som ja ska byta motor på är rekomenderat 4000mil. Diesel pratar ja om.

Min mekare som ja brukar lämna mina bilar till säger att dom där rekommendationerna beror på land.

Ett stort försäljningsargument är ju långt mellan service intervaller särskilt bland företag.

Har man bilen å kör privat å kortare körsträckor är nog 1500mil mer rimligt.

På den gammla goda tiden va de ju 500mil men nu har ju oljorna utvecklats.

Tack! Det blir sällan länge än en halvtimmes körning här på ön.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#853754 Uppdatering. Satte ihop resten idag och testkörde ca en mil in till byn och tillbaka och oljelampan har inte tänts än! 👍
Allt känns som förut och den verkar inte läcka olja så jag har nog lyckats bra nog men att bulta tillbaka oljetråget och motorfästena.

I morgon blir stora testet in till stan 8mil rundtur, lampan tändes halvvägs till stan sist.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#853897
Williamm skrev:Uppdatering. Satte ihop resten idag och testkörde ca en mil in till byn och tillbaka och oljelampan har inte tänts än! 👍
Allt känns som förut och den verkar inte läcka olja så jag har nog lyckats bra nog men att bulta tillbaka oljetråget och motorfästena.

I morgon blir stora testet in till stan 8mil rundtur, lampan tändes halvvägs till stan sist.

Det blev ingen tur till stan. Utan åt andra hållet med annan bil. Williamm - Vad var det senaste ni köpte??
Testkörning får vänta till en annan dag.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#854200 Kört 94km med passaten idag utan att oljelampan börjat lysa. 👍
Så den är nog fixad.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

anersimyra  
#854246
. Morgondagens ”verkstadsjobb” blir att med motorsågen hugga upp min båt som jag köpte som tomt skrov 1989..😮 Båten har kostat mig många mantimmar och en jävla massa stålar och kom tyvärr aldrig i sjön..🫤

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854259 De låter lite surt

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854260
anersimyra skrev:
1725051188_img_5888.jpeg
1725051188_img_5886.jpeg
. Morgondagens ”verkstadsjobb” blir att med motorsågen hugga upp min båt som jag köpte som tomt skrov 1989..😮 Båten har kostat mig många mantimmar och en jävla massa stålar och kom tyvärr aldrig i sjön..🫤

Sälj den på rot 😎

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

machonisti  
#854280
anersimyra skrev:
1725051188_img_5888.jpeg
1725051188_img_5886.jpeg
. Morgondagens ”verkstadsjobb” blir att med motorsågen hugga upp min båt som jag köpte som tomt skrov 1989..😮 Båten har kostat mig många mantimmar och en jävla massa stålar och kom tyvärr aldrig i sjön..🫤

Har ett liknande missöde i repertoaren. Knutade om gammalt timmer till en liten utebastu. Kom upp till 1,5 m tyckte jag den blev ful. Fruns ansiksuttryck visade även det missnöje så jag sågade den till ved.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Bax  
#854290 Nytt virke till skullbron.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

anersimyra  
#854317
Röjkvist skrev:
anersimyra skrev:
1725051188_img_5888.jpeg
1725051188_img_5886.jpeg
. Morgondagens ”verkstadsjobb” blir att med motorsågen hugga upp min båt som jag köpte som tomt skrov 1989..😮 Båten har kostat mig många mantimmar och en jävla massa stålar och kom tyvärr aldrig i sjön..🫤

Sälj den på rot 😎

Den är nu utlagd till försäljning på ”rot.”..😎 jag beslutade i dag att ge båten en möjlighet att överleva i annans ägo.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).