Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1974 inlägg 224109 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#851950 Nu fick ja tummen ur.

Elverket pajade i november förra året.

Har bytt kondingen till magnetiserings strömmen en gång innan å nu hadde den pajat igen.
Tydligen vanligt fel sa dom på lindströms el som bytte den förra gången.
Nu bytte ja själv.

De grå massan kommer inifrån kondingen.
Ålders skäl sa dom på elverkstan å de borde de va för de har bara gått 60 timmar men är sisådär 13år gammalt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851960 Att kondingen laddar ur i elverk är inte ovanligt men spricker o tömmer sitt innehåll är mer udda

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#851961 De här elverket ja köpte ja i Gudrun (2005) .de har säkert gått 500 timmar.
Har alltid funkat.

De blå, Geko köpte ja 2011.
Där ä den nu bytt för andra gången.

Men dom funkar inte lika dom där bägge elverken om ja fattat saken rätt. Har alldrig bemödat mig att sätta mig in i de.

Allafall vet ja att i hemelektronik är det ett vanligt fel me likspännings elektrolyter å inte helt ovanligt att dom kan pysa ut innehållet.
Ja häll på me tv reperationer på 90talet.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851970 Om man vill att kondensatorn skall hålla längre så försök köpa en med samma kapacitans men en högre märkspänning om det finns plats. Det kallas "derating" på engelska och är ett måste när man konstruerar elektronik för sådana tillämpningar där man t.ex. har svårt att reparera eller inte kan reparera alls.
Enligt https://www.rellpower.com/wp/wp-content ... GUIDE1.pdf så är felintensiteten proportionell mot den applicerade spänningen i kubik och omvänt proportionell mot den specificerade maxspänningen i kvadrat. Dvs. om man sätter in en 100V kondensator i.s.f. en 50V så fyrdubblas livslängden.
Sedan känns det som att elverkskonstruktörer kanske inte är särskilt bra på elektronikkonstruktion och kanske kör för stora strömspikar genom kondensatorn. Uppenbarligen har de misslyckats eftersom en komponent på samma plats gått sönder två gånger, vilket är ett typiskt exempel på en dålig konstruktion.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#851971 Jo de där me ökad märkspänning känner ja till å har använt mig av i dom fall där större format går å få dit.

Jus den här kondingen är ju en växelströmare.
Den är märkt både me 400v å 450v.
Växelströmare har ja ingen erfarenhet av alls.

De ja såg när ja va på elverkstan å handla den var att dom hadde en hel del på lager allafall.

Om inte ja minns fel så finns de ju varianter på vanliga lik elektrolyter. Såna me vidare temp område å bättre kvalite.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#851973 Nja det det där me särskilt bra konstruktöre kan man nog se från 2 håll.

Ja vet på 90tal när ja höll på så va de en modell på Philips video som de alltid blev samma fel på efter en viss tid
Kommer inte ihåg vad men minns att ja fick för mig att de nog va meningen.

Fanns andra modeller som uppvisade samma fenomen.

Tidigare prylar (80tAl) så var de mer hugget som stucket va som gick sönder.

Rätt eller fel?
Min minnesbild.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Amatörhuggare 62  
#851974 @ Tralsmo
Den där gråa gojjan, vad är det för otrevligt ?

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Amatörhuggare 62  
#851975 Nu är skären bytta, eller vända om. Och vikten i lyft. Nu bara regn som fattas. Kan man sladda sedan.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Amatörhuggare 62  
#851977 Syrran har en kyl, på den är det kretskortet ,som ligger uppepå. Så när man ä i v -Göta. Så tar man vägen förbi vreten å hämtar nytt. Gram heter kyl å frys, är 27 år nu,för systersonen fyllde det i går. Vad dom växer å blir stora.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851990
Tralsmo skrev:Ja vet på 90tal när ja höll på så va de en modell på Philips video som de alltid blev samma fel på efter en viss tid
Kommer inte ihåg vad men minns att ja fick för mig att de nog va meningen.

Det finns ju en klassisk historia om reparatören som svarade när en kund ringde: Vad är det för märke och nummer på apparaten? Det var bara att packa ner två små dioder och åka iväg och laga eftersom alla apparater av den modellen alltid hade samma fel = usel konstruktion med överstressade dioder.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#852006
Amatörhuggare 62 skrev:@ Tralsmo
Den där gråa gojjan, vad är det för otrevligt ?


Detta är en polypropylen konding så ja antar att det är de materialet som kommit ut.

Det har en konsistens som torkat fogskum ungefär men är lite kompaktare.

Ja skrev ju förut att ja inte har erfarenhet av växelströmare.
En ganska korkad kommentar men de är ju rätt länge sen ja höll på me de här på fin nivå.
Ja fick för mig att de va en elektrolyt för växelspänning vilket ju är fel.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Amatörhuggare 62  
#852013 Ok
Då vet jag, kan ju vara intressant att veta.
vad apparater innehåller, Hur giftigt det kan vara och dylikt.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Elis76  
#852023 Här finns en del information om kondensatorer.
"Kondingar" finns i all elektronik och elektrolyter har sina tillkommakortande.

https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=28427

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#852106 I em hadde ja tänkte å skruva lite me traktorgrävaren men de skrinla ja.
Igår skulle de komma mellan 30 å 50 mm sas de.
Dom verkar komma i dag istället.

Ja to in hsp gripen i min lilla verkstad istället.
Den långa axeln närmast i bild ska va tjurig å dra ut sägs de.
Tvivlar ja inte ett ögonblick på.
Kolvarna ska packas om å diverse genomgång av de mesta. Lite färg på de så får ja fundera på om de blir ett objekt för blocket eller om ja ska behålla den i reserv.
Tycker inte om den såde kan bli en ny istället när de ev behövs.

Får se hur vädret blir imorrn då ska kran dator å nox givare på skotaren bytas. Gör ja själv men i skogen.
Är vädret chit så fortsätter ja me gripen.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#852133 Verkar som nån jyping på konstruktion av hsp kommit på att den långa axeln kunde delas på mitten.

Lite slaghammare å gängstång grov som avdragare (pådragare) gjorde jobbet lätt.

Resten är en baggis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).