Verkstan

Hydrauluttag lastare till annat

23 inlägg 2957 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttag lastare till annat

AKKAMAAN  
#798201
halvproffs skrev:Fantastiskt bra för forumets medlemmar att ha en sån kunnig person som dig Akkamaan!

Tack det är kul att det uppskattas men jag är säker på att det finns tjogtals med medlemmar här på forumet som hade dessa "kunskaper" som jag skrev i kommentaren. Sen kanske man uttrycker det annorlunda. Det som kanske jag är bra på som gammal maskinlärare är att formulera och uttrycka förståeligt.
Och förståelse är för det mesta basen för detaljkunskaper.

Exempel...
Man behöver inte "kunna" dimensionen på maskinens all hydraulslangar om man förstår att det ÄR olika slangdimensioner på maskinen. Om man väl förstår det så kan man enkelt plocka fram detaljfakta/"kunskap" när det behövs. Det står ju tryckt på slangen av en anledning, precis som på bildäcken...
Jag har sedan många år slutat "lära mig onödiga kunskaper" utan jag försöker i stället bygga upp en förståelse för hur t ex hydraulsystem fungerar...

Eller som Albert Einstein uttryckte det....
“Any fool can know. The point is to understand.”

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Stampep  
#798435 Tackar för alla svar 😀
Blev en 3-vägs ventil av bra kvalisort kopplad direkt efter överflödesventilen. Blev inte snyggaste monteringen men nu vet jag att det fungerar så ska lösa lite fästen och nån annan koppling så jag kan få allt att sitta snyggare.
Fick väldigt dålig lyftkraft, vred på lite på skruven i övertrycksventilen så nu lyfter den lika mycket på tomgång som med vagnen på vimeken 🤣
Ska koppla in en mätare och justera ner lite, bättre att behöva gasa lite extra med dom tyngsta stockarna så man inte bryter sönder nåt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydrauluttag lastare till annat

alias  
#798448
Stampep skrev:Tackar för alla svar 😀
Blev en 3-vägs ventil av bra kvalisort kopplad direkt efter överflödesventilen. Blev inte snyggaste monteringen men nu vet jag att det fungerar så ska lösa lite fästen och nån annan koppling så jag kan få allt att sitta snyggare.
Fick väldigt dålig lyftkraft, vred på lite på skruven i övertrycksventilen så nu lyfter den lika mycket på tomgång som med vagnen på vimeken 🤣
Ska koppla in en mätare och justera ner lite, bättre att behöva gasa lite extra med dom tyngsta stockarna så man inte bryter sönder nåt.


Med ett normalt konstruerat hydraulsystem på en traktor och med en någorlunda frisk pump så bör väl inte trycket öka mer än marginellt av en varvtalshöjning, medan flödet borde öka linjärt med varvtalet - om jag tänker rätt?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Stampep  
#798455
alias skrev:
Stampep skrev:Tackar för alla svar 😀
Blev en 3-vägs ventil av bra kvalisort kopplad direkt efter överflödesventilen. Blev inte snyggaste monteringen men nu vet jag att det fungerar så ska lösa lite fästen och nån annan koppling så jag kan få allt att sitta snyggare.
Fick väldigt dålig lyftkraft, vred på lite på skruven i övertrycksventilen så nu lyfter den lika mycket på tomgång som med vagnen på vimeken 🤣
Ska koppla in en mätare och justera ner lite, bättre att behöva gasa lite extra med dom tyngsta stockarna så man inte bryter sönder nåt.


Med ett normalt konstruerat hydraulsystem på en traktor och med en någorlunda frisk pump så bör väl inte trycket öka mer än marginellt av en varvtalshöjning, medan flödet borde öka linjärt med varvtalet - om jag tänker rätt?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Nja rent spontant så har iaf dom maskiner jag kört orkat mer med mer varv 🤔 även våra nya dieseltruckar på jobbet ökar varvet när man använder hydrauliken. Dock bör det väl vara avvägt/ dimensionerat så att det blir rätt varv vid rätt tryck för bränsleförbrukning och hållbarhet?

Just i det här fallet var det nog dags för en liten justering, den har inte orkat riktigt som dom första åren. traktorn är ju från -69, dock ser överflödesventilen/tryckbegränsaren ut att vara några år nyare men inte har den orkat lika bra dom sista åren, jag har haft traktorn i 8 år och när jag köpte den var pumpen relativt ny. Antar att fjädern i begränsaren lär kunna bli sliten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798468 Enkelt och behändigt, alltid skoj med bilder på egna lösningar som kan inspirera.

Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Stampep  
#798471
Slurfi skrev:Enkelt och behändigt, alltid skoj med bilder på egna lösningar som kan inspirera.


Framförallt billigt och snabbt, med "lite" rabatt slutade det på ca 2500:- med allt inkl moms. Då är det 4m ny slang, ny ventil, nya snabbkopplingar och en driva vanliga och adaptrar.

Ska försöka komma ihåg att uppdatera om ett par veckor när det är tillsnyggat och provat ordentligt, har tydligen ett jobb att sköta också 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798472 Det lät verkligen överkomligt. Jo, mer bilder alltefter vill man ju se.

Avatar Fallback

Re: Hydrauluttag lastare till annat

Jörgen Salomonsson  
#800409 Ett billigt sätt att köra vagnen på frontpumpen är att dra returen från lastarpaketet bak och sätta en snabbkoppling ( hona) sen drar du en slang med hane till tank returen ( den som blev över på lastar paketet) men då måste du ha dom ihopsatta när inte kranen är kopplad.så returen kan gå till tank. du måste alltså skifta ena kopplingen på kranen så du får hona/ hane - (hane på tryck sidan)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).