Valmet Valtra 700, Normet VN400 vajerkran, Volvo BM LM 641, Valtra A83 Skogshytt, Moheda M101 K45, Husqvarna 550 XPG o. 550XPG TrioBreake, STIHL MS250, KRAV bonde
Verkstan
Vad var det senaste ni byggde??
tor 15 mar 2018, 22:33#503581Ja det redovisas ju både stort och smått.. För mig blev det nått smått, en låda för att automatiskt koppla över från nätet till inverter drift vid strömavbrott.. Denna gång gäller det att hålla igång vedpannans automatik för bl.a. fläkt och laddomat 21 samt elshunten och övriga cirkulationspumparna. D.v.s. sov lungt i (bl.a.) blåsväder eller när du är ute på jobb, om du mot förmodan måste elda då..

Re: Vad var det senaste ni byggde??
fre 16 mar 2018, 06:32#503602Helt klart en pryl som skapar lugn när de blåser ute 👍
Fundera på hur mycket batteri du ska med för fläkten drar endel under eldningsfasen.
Har 2st 100Ah själv och ska klara mej ett dygn ungefär
Fundera på hur mycket batteri du ska med för fläkten drar endel under eldningsfasen.
Har 2st 100Ah själv och ska klara mej ett dygn ungefär
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
fre 16 mar 2018, 06:53#503605Denna låda ska sitta hos svärmor.. just nu är det enbart ett mindre batteri kring 60Ah men kommer att inhandla 2 nya 120Ah (240Ah) som passar i baklastaren också.. Dessa kommer att stå med invertern tilldess baklastaren behöver dessa.. Det lilla batteriet just nu ger oss tiden man behöver för att flytta det lilla Elverket på plats och ladda batteriet för att slutföra eldningsfasen med fläkt osv.. Pannan med felaktigt ger även ström till Laddomat 21 är också lågförbrukare, pannan har BRA 50W förbrukning enligt märkplåt.. Men ett dygn är vad jag vill ha också och ca 200Ah bör räcka... Inverter 400W äkta Sinusvåg..
Valmet Valtra 700, Normet VN400 vajerkran, Volvo BM LM 641, Valtra A83 Skogshytt, Moheda M101 K45, Husqvarna 550 XPG o. 550XPG TrioBreake, STIHL MS250, KRAV bonde
fre 16 mar 2018, 07:18#503613Uppe vid pilen kan man gå in och redigera ett inlägg när stavningshjälpen har skjälpt en...
Tänkte byta mina till en med sinuskurva så jag vågar köra shuntautomatiken på den och ev sätta dit en tryckstyrd cirkpump till huset då de låter endel i elementen när värmebehovet sjunker i huset o pumpen står på 3an
Tänkte byta mina till en med sinuskurva så jag vågar köra shuntautomatiken på den och ev sätta dit en tryckstyrd cirkpump till huset då de låter endel i elementen när värmebehovet sjunker i huset o pumpen står på 3an
fre 16 mar 2018, 08:02#503620
Jag hoppas verkligen du vet vad du gör, så du inte kan skicka ut spänning på nätet av misstag.
Delsbo skrev:Ja det redovisas ju både stort och smått.. För mig blev det nått smått, en låda för att automatiskt koppla över från nätet till inverter drift vid strömavbrott.. Denna gång gäller det att hålla igång vedpannans automatik för bl.a. fläkt och laddomat 21 samt elshunten och övriga cirkulationspumparna. D.v.s. sov lungt i (bl.a.) blåsväder eller när du är ute på jobb, om du mot förmodan måste elda då..
Jag hoppas verkligen du vet vad du gör, så du inte kan skicka ut spänning på nätet av misstag.
fre 16 mar 2018, 09:46#503640
Jag vet !
Bax skrev:Delsbo skrev:Ja det redovisas ju både stort och smått.. För mig blev det nått smått, en låda för att automatiskt koppla över från nätet till inverter drift vid strömavbrott.. Denna gång gäller det att hålla igång vedpannans automatik för bl.a. fläkt och laddomat 21 samt elshunten och övriga cirkulationspumparna. D.v.s. sov lungt i (bl.a.) blåsväder eller när du är ute på jobb, om du mot förmodan måste elda då..
Jag vet !
mån 19 mar 2018, 20:10#504248
Med risk för lite trådkapning måste jag bara dela en video till ur samma serie. Fantastiskt kluriga lösningar han kommit på.
JohannesG skrev:Inte jag, och inte det senaste. Men mycket inspirerande! Varför köpa det man kan bygga själv, härlig inställning.
Med risk för lite trådkapning måste jag bara dela en video till ur samma serie. Fantastiskt kluriga lösningar han kommit på.
//Joel - Månskensdräng och vetgirig vetare av oväsentligheter.
(Alstor 821, Volvo EC35c, Pilkemaster EVO36, Polaris diesel)
(Alstor 821, Volvo EC35c, Pilkemaster EVO36, Polaris diesel)
tis 20 mar 2018, 16:16#504329Inte oerhört avancerat men tror detta arrangemang kan bara till god hjälp när man vill vinscha in... baljor.
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
tis 20 mar 2018, 16:30#504331Bryta riktning, nu kan man enkelt justera exakt var man vill ha brytblocket.
Hoppas på att jag inte tycker det är för krångligt att använda.
Hoppas på att jag inte tycker det är för krångligt att använda.
tis 20 mar 2018, 16:47#504333Tanken är god, sitter länken fast i stroppen eller är den lös?
Antingen blir stropp/länk lång att hantera eller med lös länk slarvar man bort den
Antingen blir stropp/länk lång att hantera eller med lös länk slarvar man bort den
tis 20 mar 2018, 18:04#504345Länk och stropp sitter inte ihop, är bara en snara
Kanske är kedjan för lång, 1,5 meter nu. Kortar den om det behövs.
Kanske är kedjan för lång, 1,5 meter nu. Kortar den om det behövs.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).