Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 84506 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#493932En annan sak:
De få gånger som rullarna slirar är det nästan uteslutande samma sida. Ner jag försöker provocera fram detta så är det också alltid samma sida. Har en känsla av att den armen borde justeras. vad är rätt tillvägagångssätt? För den självjusterar väl sig inte om jag släpper lite på skruvarna?

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

stegmaster  
#493942Vet inte om det er samma på Weimer, men så här står det i Kesla manualen.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493948De är alltså justeringen för att få drivrullen exakt i mitten av boggin ?

Användarvisningsbild

JohannesG  
#494039Ser ganska likt ut på Weimer. Antog att det var så. Men tänkte om det fanns någon speciell rutin för att få det rätt.

Ja gnisten83. På Moheda är det ju en helt annan infästning, bättre eller sämre vågar jag inte svara på, men den är kanske enklare att centrera i fabrik. Den går ju i princip rakt upp och rakt ner. Kesla och weimer går ju som i en båge eftersom den är ledad bak och går ner fram.

En säljare på FTG visade på Elmia att deras rulle kunde röra sig något framåt och bakåt för att kompensera för diverse ojämnheter m.m. Betyder detta att egentligen vill rullen centrera sig själv och att armen i teorin skulle kunna vara flytande?

TS

#494063Lite rörligt är de så man kan väl kalla de flytande

Användarvisningsbild

Mannfolk  
#494064Finns inget som heter diffspärr inom hydraulik. Vi har en danfoss pvg 32 on/off ventil med två slider som är tryckkompenserad. Så rakt fram delar den 50/50 av flöde och tryck till vardera motor. Vid tex kurvtagning kompenserar ventilen så att den lite grann hjälper till att styra i rättriktning istället för rakt fram. Att ni ser ett hjul spinner å de andra står i still istill, beror på att etta hjulet har så pass bra grepp att motorn inte årka spinna loss och den andra orkar. En vanlig kardan med diffspärr har ju alltid 100 procent kraft till varje däck.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#494135Gnisten83, en annan här på forumet nämnde i en annan tråd att rullarna på hans Moheda gärna ville slira, har du upplevt det också?

Det är ju sant, men funktionen av en diffbroms är det ju man vill efterlikna. Hur vet ventilen att det svänger, och ska svänga?
Men vad säger du om Weimers hydraulschema lite tidigare i tråden? Kan du med din kunskap och erfarenhet se en möjlig felkälla eller felkonstruktion?

TS

#494138Börjar däcken va slitna eller att som i mitt fall den veckade plåtrullen är sliten så kan de slira och om boggin pendlar ut max så bakre hjulet lyfter så har de haft lättare att slira.
Säkert för att du blir de max vridmoment på ett hjul då.
Hur den nyare funkar har jag inte testat än men kollade lite innan och kan konstatera att den drivrullen känns väldigt fixerad i sin position mellan däcken

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494148Jag har en Moheda med drift och rullarna har aldrig slirat. Rullarna passar mycket bra i däckmönstret.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#494158Var så jag misstänkte att det ska vara. Inte rätt att det slirar som en användare berättade om i annan tråd.
Jag har heller i regel inga problem, men ska justera ena armen något då det hänt några enstaka gånger att det slirat på samma sida.

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#494167Ja, har inte lyckas köra slirning på min Kesla heller. (altså slirning mellan rulle och hjul).
Men jag inte heller lyckas köra så drivningen inte orkat mer.
När jag kör med fullt lass i brantaste bakker, så er det faktisk traktoren som sliter mest.
Lyckas nästan döda motoren med traktoren i växel 2M(altså normala lågväxel)+ drivningen på vagnen.
Drog på med ca 1700 rpm i botten av bakken, sen var den nere på usla 1000rpm när jag klev över toppen.
Men notera att här snakker jag rejält brant, inga vanlig Svensk lutning. :wink:
Dessutan er det ju lite vikt som ska röra sig ochså.
Traktor(med lastare) ca 5tonn, vagn ca 3,5tonn, last ca 5-6tonn, så totalt ca 14t eller så, som 100hk och 400nm ska klara med. :???:

Användarvisningsbild

JohannesG  
#494169Det är bara när jag kört bakåt som rullen slirat, aldrig framåt vad jag minns. Har kanske något med geometrin att göra, och så justering av rullen.

TS

80-90  
#494191Jag har inget problem med att rullarna kuggar över . Varken framåt eller bakåt !

Användarvisningsbild

JohannesG  
80-90 skrev:Jag har inget problem med att rullarna kuggar över . Varken framåt eller bakåt !

Som sagt, troligast bara en fråga om justering.

TS

80-90  
#494195Hoppas du får ordning på vagnen snart :-BD jäkla trist med sådana fel :sad:

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).