Verkstan
Bilder på haveri.
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
tor 02 apr 2026, 14:00#908520Blocket köp 550:in höll hela sommar/höst/vinterns huggning,blev sedan trött.Vilket fanns med i beräkningen.Mest interessant att se hur länge ett blocket köp höll😆

tor 02 apr 2026, 18:42#908543
Sotbrand på kolvtoppen..🔥😛
Odalbonden skrev:Blocket köp 550:in höll hela sommar/höst/vinterns huggning,blev sedan trött.Vilket fanns med i beräkningen.Mest interessant att se hur länge ett blocket köp höll😆
Sotbrand på kolvtoppen..🔥😛
sön 05 apr 2026, 09:33#908689Dag 15 i kämpandet med de nedblåsta fröträden. För sex dagar sedan lossnade ett hjul. Igår hela dagen med en punktering, ingen vulk öppen förstås. Hade en ny slang så hela dagen kämpandes med koben. Imorse glad ty verkar vara tätt. Montera kedja och sedan hjul. Upp i skogen, började snöa ordentligt så tog bara halvt lass för att vara försiktig. Då, passerar en rotvälta med traktordelen, inga problem, sedan kärran som bara glider i sidled ner i ett enormt hål som öppnar sig(så oerhört klantigt, borde kunnat förutses). 700 m riktigt jäklig gammal basväg upp till hygget så finns nog ingen hjälp att få.
Eftersom kärran ligger mot rotvältan blir det vär knepigt och spetta av lasset, får väl kapa ved av det i värsta fall. Nu blir det Biltema och köpa ett till spaklyftblock. Med två sådana, en Ardennervinsch och lite block och rep hoppas jag det går att räta upp. Men f..n va less man blir.
Eftersom kärran ligger mot rotvältan blir det vär knepigt och spetta av lasset, får väl kapa ved av det i värsta fall. Nu blir det Biltema och köpa ett till spaklyftblock. Med två sådana, en Ardennervinsch och lite block och rep hoppas jag det går att räta upp. Men f..n va less man blir.
sön 05 apr 2026, 15:55#908718Med två spakvinschar och brytblock gick det att räta kärran så mycket att jag kunde krana av virket. Sedan räta kärran än mer och med uthängd kran med stock i tippa upp kärran så det gick att lirka sig därifrån.
Vilken lättnad och vilken tur i oturen, vridcylindrarna låg i backen så hade det legat en sten där hade det blivit eländigt och slangar och vippcylinder som låg mot rotvältan verkar också ha klarat sig.
Tycker sådant här är jobbigt, är nog lite pessimist och lider inte av det lugn som nog skulle behövas i sådana här situationer.
Men nu i favoritfotöljen, dagen får vara slut för min del.
Vilken lättnad och vilken tur i oturen, vridcylindrarna låg i backen så hade det legat en sten där hade det blivit eländigt och slangar och vippcylinder som låg mot rotvältan verkar också ha klarat sig.
Tycker sådant här är jobbigt, är nog lite pessimist och lider inte av det lugn som nog skulle behövas i sådana här situationer.
Men nu i favoritfotöljen, dagen får vara slut för min del.
fre 10 apr 2026, 21:50#909027Lycklig är jag som bara upplever småa haverier, men även det kan vara irriterande så det håller.
Min sopvalse som jag körer med Stihl KM 130R slutade snurra när grannen lånade
den och städade vår gemensama infart.
Inte svårt att hitta felet 🤣
Men resten ser bra ut, så jag skal kolla om min ÅF kan få tag i delen.
Grannen var mycket olycklig över det som hade skedd, men jag fick berätta
för honom att även Stihlprylar kan går sönder när åren drar på 🤣 🤣 🤣
Min sopvalse som jag körer med Stihl KM 130R slutade snurra när grannen lånade
den och städade vår gemensama infart.
Inte svårt att hitta felet 🤣
Men resten ser bra ut, så jag skal kolla om min ÅF kan få tag i delen.
Grannen var mycket olycklig över det som hade skedd, men jag fick berätta
för honom att även Stihlprylar kan går sönder när åren drar på 🤣 🤣 🤣
Jack of all trades, master of none!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar