sön 13 jul 2025, 09:15#887611ej
Jag har hittat en del filmer som visar fjärrstyrning av hydraulventiler med hjälp av elmotorer. Jag hittar inga som säljer dem i Sverige. Jag hittar systemet på sidor som Alibaba och Aliexpress.
Jag vet inte om jag är i ämne i detta forumet.
Är tacksam för alla tips.
Är det någon som vet något om systemet?
Är det någon som vet om någon som säljer i Sverige?
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 58249.html
https://www.aliexpress.com/i/1005007272998940.html
mvh
Håkan
Verkstan
Frågor om fjärrstyrd hydraulik
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

Re: Frågor om fjärrstyrd hydraulik
sön 13 jul 2025, 17:10#887648Konstig lösning att ha en elmotor till dra i spaken istället för att styra slidet direkt via typ pwm
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
lör 11 okt 2025, 01:39#895772Konventionellt styrda riktningsventilslider åter går till neutralläge med hjälp av mekaniska returfjädrar oavsett om det är manuella spakar, hydraulservo styrning eller EHC styrning.
Med servomotor styrda riktningsventil slider så måste motorn själv återställa sliden till neutralläge med motorkraft. Sån styrning är inte önskvärd för rörelsekontroll av snabbgående kranfunktioner. Det är viktigt för säkerheten att en hydraulfunktion stannar automatiskt när spaken går i neutralläge.
Motorstyrda slider lämpar sig för långsammare positionskontroll av t ex flygplansroder men det kräver också positionsavkänning på cylinderrn. Så kallad "Closed Loop control". (skogskranar är behov av rörelsekontroll.
Vid körning av en skogskran så rör sig kranen så fort reglaget inte är i neutralläge.
Vid kontroll av ett flygplansroder så rör sig bara rodret om spaken rör sig. Om roderreglaget släpps så stannar rodret i den givna positionen. Operatören måste själv ställa reglaget i neutralläge när rodret ska vara i neutralläge.
Man kan sammanfatta det som att en kranspak ger en kranhastighet som är proportinell mot spakutslaget
Och ett roderreglage ger en roderposition som är proportinell mot spakutslaget
Med servomotor styrda riktningsventil slider så måste motorn själv återställa sliden till neutralläge med motorkraft. Sån styrning är inte önskvärd för rörelsekontroll av snabbgående kranfunktioner. Det är viktigt för säkerheten att en hydraulfunktion stannar automatiskt när spaken går i neutralläge.
Motorstyrda slider lämpar sig för långsammare positionskontroll av t ex flygplansroder men det kräver också positionsavkänning på cylinderrn. Så kallad "Closed Loop control". (skogskranar är behov av rörelsekontroll.
Vid körning av en skogskran så rör sig kranen så fort reglaget inte är i neutralläge.
Vid kontroll av ett flygplansroder så rör sig bara rodret om spaken rör sig. Om roderreglaget släpps så stannar rodret i den givna positionen. Operatören måste själv ställa reglaget i neutralläge när rodret ska vara i neutralläge.
Man kan sammanfatta det som att en kranspak ger en kranhastighet som är proportinell mot spakutslaget
Och ett roderreglage ger en roderposition som är proportinell mot spakutslaget
Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A
lör 18 okt 2025, 11:57#896419Det är nog inte bara köpa dels frekvensen och radio säkerhet en sak som vill gå är ju spolar överslag i ventil spolar som går byta ut spolen på ventilen när det gäller beskrivning hydrauliska är de en bok ursprungligen amerikansk översättning svensk praktiskt hydraulik från 60 talet Geord Altland tryckt 1967.
sön 19 okt 2025, 08:02#896505Trådstartaren säkert stött på vissa medlemar som med servomotorer fått med hobby rc fått en yytrest enkel ventilbord att röra sig?
Din lokala rc hobby butik kan säkert hjälpa dig, samma delar får ni från tex ebay.
Akkaman har rätt nån optimalaste bästa är de ej,och om av konstig orsak signal eller elen tog slut, går ej servo till sitt noll, detta kan utt sååta användare i fara, stocken bara kommer mot dig, in i hytten, eller bara fortsätter lyfta och skjuta ut tills hela allt ligger på sida i skogen.
Men varför ej, lite sökning med servomotor 12v 40kg så kanske ni finner här eller maskinisten som har diskuterats och tmo verkstälts.
Ej så svårt att knåpa ihop
Din lokala rc hobby butik kan säkert hjälpa dig, samma delar får ni från tex ebay.
Akkaman har rätt nån optimalaste bästa är de ej,och om av konstig orsak signal eller elen tog slut, går ej servo till sitt noll, detta kan utt sååta användare i fara, stocken bara kommer mot dig, in i hytten, eller bara fortsätter lyfta och skjuta ut tills hela allt ligger på sida i skogen.
Men varför ej, lite sökning med servomotor 12v 40kg så kanske ni finner här eller maskinisten som har diskuterats och tmo verkstälts.
Ej så svårt att knåpa ihop
sön 19 okt 2025, 13:05#896534Det man bör tänka på är också; vad händer om systemet blir strömlöst, till exempel om en säkring går, men pumpen fortfarande pumpar olja. Går servot tillbaka till noll utan ström? Om inte riskerar kranen fortsätta svänga tills den tar i ett träd eller i värsta fall traktorhytten och föraren som sitter där i. Kan få förödande konsekvenser. 👎
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
sön 19 okt 2025, 13:17#896537
Det har jag gjort. Med ström går de tillbaka, men beter de sig likadant när strömmen är borta? Jag kan för lite om servon, men anser det vara en relevant frågeställning.
Bosse1 skrev:Som sagt "Kollar man på klippet i trådstarten" 👍
Det har jag gjort. Med ström går de tillbaka, men beter de sig likadant när strömmen är borta? Jag kan för lite om servon, men anser det vara en relevant frågeställning.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
sön 19 okt 2025, 15:19#896542Ja ser att ni diskuterar rc servo system.
Har en del erfarenhet av sånt.
Håller nog med akkaman i den här saken.
De blir inte bra med ett rc system.
Förvisso så finns de en funktion där man kan programmera servot att gå tillbaka till en viss position om sändare å mottagare tappar kontakten.
Men som nämnt så hjälper ju inte de om mottagare å servo blir strömlösa.
Man kan ju hitta på något eget mekaniskt fjäder system som gör att de går till nolläget när de blir strömlöst men då ska ju servona ligga å dra med onödigt kraft när dom styrs ut.
Har en del erfarenhet av sånt.
Håller nog med akkaman i den här saken.
De blir inte bra med ett rc system.
Förvisso så finns de en funktion där man kan programmera servot att gå tillbaka till en viss position om sändare å mottagare tappar kontakten.
Men som nämnt så hjälper ju inte de om mottagare å servo blir strömlösa.
Man kan ju hitta på något eget mekaniskt fjäder system som gör att de går till nolläget när de blir strömlöst men då ska ju servona ligga å dra med onödigt kraft när dom styrs ut.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).