Verkstan

Bygga liten skotare

6 inlägg 3324 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Bygga liten skotare

markusc  
#701751Håller på och ritar på en liten skotare.
Tanken är att den skall bli helt hydraulisk med en turbo diesel motor från en paketbil.
Fram är det band från en Volvo BV 202, och bak blir det boggie med drivning med rulle mellan hjulen.
Det jag undrar är hur man skall designa drivningen, det blir 4 motorer till drivningen.
Motorn blir direkt monterad på drivhjulet till bandet fram.
Motorn är tänkt OMS med 32 mm axel.
Men vad skall man ha cc då radien på utsida band är 220mm för att den skall orka?

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygga liten skotare

markusc  
#702562har nu fått tag på två motorer från en skördare.
Borde vara 560cc.
Volvons hjul passade direkt på motorn.

TS

Siljansringen  
#897852Hur många är intresserad av att bygga en liten gallringsskotare?.
Eller redan är på gång i sitt uppfinneri. Jag tror att det är viktigt att vi kan
byta erfarenheter med varandra. Världens bästa gallringsmaskin är ännu inte
uppfunnen men behovet är stort. Nu tänker jag inte på byggen av gamla traktordelar-
skrothög på hjul,utan på nykonstruktion från rent ritbord med lång kravlista.

KH

AKKAMAAN  
markusc skrev:Borde vara 560cc.

Med 560 cc och 200 bar minus verkningsgrad och reduktion för delpa P så får du ett vridmoment på ca 1500 Nm.
Med 0.22 m radie på bandhjulet så får du en dragkraft på 6800 N per hjulmotor vilket ger ca
1.3 ton dragkraft. Om du vill öka dragkraften så måste du öka arbetstrycket alternativ skaaf större hydraulmotorer
När det kommer till hastighet så ger varje 10 L/min i flöde en hastighet på 22 m/min
Om du vill anvönda en pump med fast deplacement så måste du variera hastigheten med pumpvarvtalet, alternativt att du använder en pump med variabelt deplacement.
Hur sofistikerat du vill bygga beror på din budget

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#897929Bandvagnsband. Kolla vad de kostar.
Jag skulle inte, grundat på vad jag sett som bandvagnsförare i civilförsvaret, känna mej trygg att köra skotarkötning på barmark bland stubb och sten där allt dras av framvagnen. Banden är en känslig punkt för krängning, skador och brott.
Vore det bra och lönsamt skulle det nybyggas på annat än skattebetalda bandvagnar, kan man tänka.

Siljansringen  
#897957Hej maskinbyggare
Ta kontakt med mig,
0250550123 eller 070 628 4836
m.v.h. Idékonsulten Kjell Holmstrand

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).