ons 30 dec 2009, 20:56#76105
Jaha,då har jag koll på vad ändlägesgivaren gör för nytta
.
Mitt problem kvarstår dock.Har märkt att det känns som den sänker fortare än tidigare om man kör kran-sänk funktionen oxå. Har f ö. gjort följande.
1.Kollat trycken på pumpen. arbetstryck:200bar (ställde upp det något låg på 190-195 tidigare).avlastat tryck:ca 33bar. trycket som man tar direkt på pumpen: ca 3 bar
2.Växlat förstyrventilerna lyftkolv a-b port
3.växlat elhattarna lyftkolv a-b port
4.växlat slangarna lyftkolv a-b port (blev ännu sämre troligtvis pga maxtrycket är lägre ställt på sänka än att höja kranen)
5.Växlat slangarna lyftkolv-vikkolv/paralellföringskolv (ingen skillnad,kanske är maxtrycket även här ganska lågt ställt?)
6.växlat slangarna lyftkolv-lutningskolv(som mowi kallar kolven i mitten på första bommen,känns som en extra kolv för att höja och sänka är ihopkopplad med en slavkolv på vänster sida på första bommen)
7.växlat samma som ovan,fast bytte plats på a-b port från ventilpaketet-lut.kolv som ju nu gick till lyftkolven. (där funkade det faktiskt,men jag vill inte köra så,samt man får koppla om elen)
Så med tanke på nr 7 så bör det ju vara i ventilen felet sitter trots att nr 5 inte funkade. Så jag har även:
8. provat att sätta ett mätuttag på lyftkolven,på sidan som trycksätts när man lyfter. Var runt 200 bar. Bör inte det räcka för att lyfta kranen på full arm utan träd i aggregatet? Har för mej att enl. instruktionsboken för kranen ska chocktrycket för lyft vara 210 bar.
9. skruvat på ställskruvarna till "maxtrycket" för lyften(tror jag?
,sitter i änden på sliden i ett lock med två fjädrar innanför?) provat å sen ställt tillbaka på ungefär samma ställe. Hur ställer/mäter man detta igentligen?
10 .haft loss locken i båda ändar på sliden och haft ur den och kollat efter repor,trasiga fjädrar och skräp. Hittade inga konstigheter.
11. Haft loss chockventilen/maxtryckventilen som är för att skydda hela paketet för för högt tryck. En fjäder där är nog inte riktigt som den ska. Har troligtvis blivit uttöjd i diameter så den fastnar lite i den kupolmutterliknande saken som man ställer detta på.
12. provade att skruva in den i botten,där bör inte den ev.missformade fjädern ha någon betydelse,för där bör den stänga helt ändå.
13.lyssnat efter pysljud i ventil och kolvar,pyser ganska tydligt sista 1,5metern innan aggregatet går i backen.kommer från ventilpaketet.
funderar på om det kan va en spricka i blocket på paketet?
Man kanske skulle plocka bort hela paketet(blir mycke oljesöl och går åt mycke plugg då dock) och ta hem och riva isär alt. åka ner till rottne med det.
Funderar oxå på om sliden inte är riktigt centrerad och om man isf kan ställa det på ställskruvarna på sidorna om sliden?
Kan det bero på dåligt flöde eller konstigt/segt/ojämnt tryck från pumpen? pumpen hade lite konstigheter för sej för nån månad sen nämligen,annars låter det ju långsökt iom trycken verkar normala + gjorde läckoljetest på pumpen då som va okej.
Blev visst lite långt
men om någon orkat läsa ända hit så är jag tacksam för tips,synpunkter och svar
J.J(önsson )skog &maskin ab Rottne H8 &F10.Valtra T160.jabo fläcken mb-aggregat