Virkesmätning och Matrisfub

Mätbesked Södra?

26 inlägg 4831 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mätbesked Södra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834727 Någon som fått mätbesked (Biometrias) från Södra i det senaste? Har inte fått några än, varken AU:t som de började köra in i fjol, samt leveransvirket som mättes in den 19:e feb. Är redovisat hos Södra, men saknar de där lapparna man får med posten. Nya rutiner?

Inspektorn trodde det skulle komma.



   TS
Avatar Fallback

Re: Mätbesked Södra?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834728 Har inte heller fått från AU i början på januari. Men volym och trädslagsfördelning finns redovisad när jag loggar in, dock inte sortiment fördelning.

Avatar Fallback

Re: Mätbesked Södra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834757 Jag ser sortiment under "Mina Virkesleveranser"

   TS
Avatar Fallback

Re: Mätbesked Södra?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834774 Under "mina virkesleveranser" står det "avtal med inmätning efter 1 jan 2024 kommer inte längre uppdateras med fullständig info i denna tjänst." Och där man ska titta ist "beställda tjänster" finns inga sortiment.

Avatar Fallback

Re: Mätbesked Södra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834777 Det står det för mig med, men det droppar in uppgifter både på AU och Lev. virke från i år. Riktigt rörigt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mätbesked Södra?

Bax  
#834794 Jag har heller inte fått något från Biometria. AU Mellanskog, klart och inmätt före jul.

Avatar Fallback

Re: Mätbesked Södra?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834795 Trenden går mot minskad transparens. Sedan något år får man inte mätbesked från AU och avsaknad av mätbesked på leveransvirke är bara ett steg till i utpekad riktning.

Avatar Fallback

Re: Mätbesked Södra?

wigge  
#834796 Tydligen köpande part som beslutar när var och hur.

https://www.biometria.se/tjaenster/redo ... aetbesked/

Användarvisningsbild

Re: Mätbesked Södra?

Torbjörn Johnsen  
#834826 Enligt Biometria (länken i föregående inlägg):

Med Mätbesked får du tydlig och detaljerad information om levererad råvara.

När leverans av exempelvis timmer, massaved, flis eller bränsleråvara blivit inmätt skickas Mätbesked till säljare och köpare. Det betyder att båda parter alltid har full kontroll över kvantiteter och värden.

När mätbeskedet ska levereras och vilken information det ska innehålla bestäms av den köpande parten i respektive affärsled.


Jag har ställt frågan till Södra om de har ändrat sina rutiner vad gäller redovisning av Biometrias mätbesked och de har lovat att återkomma. Jag lägger in deras svar här i tråden när det dyker upp.

Avatar Fallback

Re: Mätbesked Södra?

WarPeter  
#834961
wigge skrev:Tydligen köpande part som beslutar när var och hur.

https://www.biometria.se/tjaenster/redo ... aetbesked/


Nej, det bestäms av säljande part. Om du har det som krav i dessa tider av virkesbrist så får du det. Om du inte ställer det kravet får du det inte. Med andra ord, du själv bestämmer om du vill ha det eller ej.

Avatar Fallback

Re: Mätbesked Södra?

Robur Clivus  
#834962
Torbjörn Johnsen skrev:Enligt Biometria (länken i föregående inlägg):

Med Mätbesked får du tydlig och detaljerad information om levererad råvara.

När leverans av exempelvis timmer, massaved, flis eller bränsleråvara blivit inmätt skickas Mätbesked till säljare och köpare. Det betyder att båda parter alltid har full kontroll över kvantiteter och värden.

När mätbeskedet ska levereras och vilken information det ska innehålla bestäms av den köpande parten i respektive affärsled.


Jag har ställt frågan till Södra om de har ändrat sina rutiner vad gäller redovisning av Biometrias mätbesked och de har lovat att återkomma. Jag lägger in deras svar här i tråden när det dyker upp.


Även Mellanskog har slutat med mätbesked från Biometria har jag för mig?

Avatar Fallback

Re: Mätbesked Södra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834964 En motion till Södra ang. mätbesked som jag hittade.

https://www.sodra.com/_download/sp/c.-t ... metria.pdf

Svaret (sista sidan) kanske kan vara intressant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mätbesked Södra?

Torbjörn Johnsen  
#834969 Nu har jag fått svar från Södra ang mätbeskeden. Anna-Frida Eriksson, digital utvecklingschef på Södra skriver:

De störningar som upplevs kopplat till mätbesked beror på att vi drabbats av en bugg i systemet mot Biometria. Så snart vi löst den kommer det att fungera som vanligt. De mätbesked som skulle gått ut under den här perioden kommer också att skickas via brev. Vi ber om ursäkt för fördröjningen och de utmaningar som detta eventuellt medfört.
Parallellt med detta utvecklar vi i Min Skogsgård, ett nytt förbättrat system för ekonomisk information. Vi är i slutskede av det arbetet och denna information kommer att återfinnas under ”Beställda tjänster” så snart arbetet är slutfört. Det innebär ett kortare glapp i informationsflödet för medlemmar, vilket vi hoppas på förståelse för. Virkesvolymerna ska man fortsatt kunna hitta i Min skogsgård.

Avatar Fallback

Re: Mätbesked Södra?

Robur Clivus  
#834971 Hur funkar det hos Södra, får maskinentreprenörerna betalt utifrån Biometria inmätningen eller inrapporterad skördarmätning?

Avatar Fallback

Re: Mätbesked Södra?

Tralsmo  
#835013
Robur Clivus skrev:Hur funkar det hos Södra, får maskinentreprenörerna betalt utifrån Biometria inmätningen eller inrapporterad skördarmätning?


Hos oss så debiterar vi efter skördar mätning (certifierad).
Sen regleras de i efterhand mot inmätning.
Total volym skiljer väldigt lite mot inmätning.
Mindre än 1%.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).