Virkesmätning och Matrisfub

Massaved Fallande eller 3 m

76 inlägg 16371 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Massaved Fal lande eller 3 m

arvid53  
#799882
Carl A skrev:Som nybliven skogsägare för några år sedan frågade jag hur långa björkmassaveden ska huggas. Inköparen sa att det ska vara fallande och ca 4 m. Jag manuellhögg 30 kubik och mätte varje stam med måttband. Alla stammar var 4m eller strax däröver. Biometria mätte sedan in tre stuvar på lastbilen och snittlängden blev 3.9, 3,8 och 3,7. Jag pratade med inköparen och en chef på Biometria men det hjälpte föga. Eftersom jag är helt säker på att det inte fanns någon stam under fyra meter så lärde jag mig tidigt som nybliven skogsägare att fusk förekommer. En tråkig erfarenhet.

Har haft exakt samma problem, begärde fotona på mätningen och såg hur de hanterade stuvarna. Klagade till min inspektor, och fick upprättelse. Vid nästkommande parti av 1600 fotade inspektorn måttbandet på stuven, vilket resulterade till att deras mätning av längden stämde. Men ska det fungera såhär? Hugger aldrig mer fallande.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).