tis 16 feb 2021, 15:36#701043
+- 10-20% per bestånd är väl "standarden" för en ok plan. Sen beror ju helt klart på vem man beställer av. Finns ju en del skrivbordsplaner ifrån laser scanningen osv.
Hur ser skillnad ut i SI? (Är ju inte ovanligt att man skriver upp/ner SI g26<->30 T24<->T28(exempel jag nyligen gjort själv) eller tvärtom. Är det då på en större enhet så slår det mycket på beräknade tillväxten kontra vad som står idag.
Skillnaden i planen är ungefär 30% om jag inte tänkt fel. 8500m³sk (-3600 äldre plan=12100m³sk) fram beräkning kan slå väldigt tokigt ibland också i vissa av plan programmen.
Är den nya planen baserad på den äldre eller tog planläggaren fram en helt "ny"? Kan också påverka.
Men är då något avverkat, ändrad SI osv är det inga större förändringar. Finns en anledning alla skogsfastighetsanonser säger ungefär "köparen ansvarar själv för att kontrollera skogen/angivna uppgifter"
För intresse dra en jämförelse med laserskanningen bedöma m³sk på fastigheten på skogsstyrelsen "mina sidor" tex. Jämför de uppgifter mot båda planerna.
Men som sägs ovan flera parametrar behöver nog ha ändrats för en sådan skillnad trots allt.
Om nu någon inte är gallrat/gjort på fastigheten.