Snowman76 skrev:Jag fick fastighetsdeklarationen för ett tag sen och nu håller jag på att räkna ut virkesförrådet. Efter förra deklarationen som jag gjorde 2016 så har jag gjort både avverkning och gallring på totalt ungefär 2100 m3f, mailade till virkesrådgivaren och kollade lite och enligt han så behöver jag bara räkna bort dom där 2100 m3f direkt från virkesförrådet som jag hade 2016 och sen lägga till den årliga tillväxten gånger 3. Men jag tycker nästan det känns lite fel, vad jag vet så är det skillnad på m3f och m3sk som virkesförrådet anges i..?! Jag hade nog kanske velat omvandla dom där 2100 m3f till m3sk innan jag drar av det från virkesförrådet, eller har jag fel? Stämmer det som virkesrådgivaren säger att jag ska dra av 2100 direkt från virkesförrådet?
Tacksam för svar!
alias skrev:Snowman76 skrev:Jag fick fastighetsdeklarationen för ett tag sen och nu håller jag på att räkna ut virkesförrådet. Efter förra deklarationen som jag gjorde 2016 så har jag gjort både avverkning och gallring på totalt ungefär 2100 m3f, mailade till virkesrådgivaren och kollade lite och enligt han så behöver jag bara räkna bort dom där 2100 m3f direkt från virkesförrådet som jag hade 2016 och sen lägga till den årliga tillväxten gånger 3. Men jag tycker nästan det känns lite fel, vad jag vet så är det skillnad på m3f och m3sk som virkesförrådet anges i..?! Jag hade nog kanske velat omvandla dom där 2100 m3f till m3sk innan jag drar av det från virkesförrådet, eller har jag fel? Stämmer det som virkesrådgivaren säger att jag ska dra av 2100 direkt från virkesförrådet?
Tacksam för svar!
Jag förutsätter att m³f i detta fall skall läsas som m³fub. Då hade jag räknat upp din avverkningsvolym med ca 20 %.
2100 * 1,2 = 2520 m³sk
MVH
Alias