sön 15 apr 2018, 18:13#508342
Håller på med ett litet hobbyprojekt, mest för att försöka lära mig programmering i Android-miljö. Målet är en app för apteringsberäkningar med mobilen. Skördarna har ju som bekant datorer för detta, medan vi manuellhuggare får försöka hålla en prislista med längdkorrektioner och olika m3-pris beroende på toppdiameter i huvudet.
Användbart eller sämsta idén någonsin? Man står givetvis inte och fipplar med telefonen vid varje träd, men om man gör det ibland får man ändå in en känsla för hur man bör aptera. Det är också lite kul att sitta vid köksbordet och prova olika utfall:
- Hur mycket (eller litet) skiljer det i pris mellan timmer/massa för samma stock?
- Hur stor (eller liten) är skillnaden mellan optimal och dålig aptering?
- Hur mycket tappar man ifall en rotstock tall klass1 görs för lång och blir nerklassad?
- Hur mycket skiljer det egentligen mellan olika uppköpares prislistor?
Skulle vara roligt om någon ville testa appen och ev. komma med synpunkter. Vill inte lägga ut nedladdningslänkar mm offentligt, då den är i ett väldigt tidigt stadium. Skicka PM så kommer instruktioner. OBS! Bara för Android-enheter.
Den kommer i dagsläget med prislistor från Norrskog och Gällö skog, men jag kan på begäran lägga till andra prislistor.
Några kända problem:
- Prestanda. Den utvärderar alla rimliga apteringar, dvs antal kombinationer stiger exponentiellt med längden på trädet. Uppåt 25 meter börjar det ta tid... särskilt för Gällös lista som har decimeter-moduler.
- Estimering av avsmalningen. Träd antas ha en linjär avsmalning, dvs som en liksidig triangel. Stämmer nog inte helt med verkligheten. För att motverka detta, går det lägga in flera diametrar längs trädet om man vill.
- Mycket testning återstår. Kan mycket väl hända att den räknar fel.
- Användargränssnittet. Är ingen GUI-designer överhuvudtaget och detta är min första telefon-app... var snäll och döm mig inte alltför hårt.