Bhd och höjd borde ge ett ungefärligt värde?
Självvald väg i egen skog
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga inMangan skrev:Hur gör ni när ni skattar antal fub timmer man får ut av ett träd? Behöver kolla hur mycket timmer det blir av mina vindfällen, om jag skall hugga massaved av allt eller egna sortiment.
Bhd och höjd borde ge ett ungefärligt värde?
Mangan skrev:Har väl ~15 träd (hälften tall/gran) som jag vet. Fröträd och kantrräd till äldre skog. kanske tar med några stående granar för utsiktens skull.
fri skrev:Mangan skrev:Har väl ~15 träd (hälften tall/gran) som jag vet. Fröträd och kantrräd till äldre skog. kanske tar med några stående granar för utsiktens skull.
15 träd ger väl transport avdrag då du knappast kommer upp till 10 kubik, gör barrmassa eller brännved av alltihop om priset är bättre på det som ska eldas än det de kokar.
busholle skrev:fri skrev:Mangan skrev:Har väl ~15 träd (hälften tall/gran) som jag vet. Fröträd och kantrräd till äldre skog. kanske tar med några stående granar för utsiktens skull.
15 träd ger väl transport avdrag då du knappast kommer upp till 10 kubik, gör barrmassa eller brännved av alltihop om priset är bättre på det som ska eldas än det de kokar.
Transportavdrag behöver man räkna på innan man avfärdar det. Jämfört med utvecklingen på virkespriser de senaste åren så är transportavdraget fortfarande relativt billigt.
Jag gjorde bort mig härom året med att skicka 12m3 lövmassa asp och björk. Jag hade fått bättre betalt inräknat transportavdrag om jag sålt två poster om 6m3 med rensorterad björk respektive asp. Sedan dess har priserna visserligen sjunkit men jag vidhåller att man behöver räkna på transportavdrag i varje enskilt fall.
Vid en gallring senare sorterad jag ut 5m3 timmer från 50m3 massaved och det var absolut motiverat att leverera det trots transportavdrag.
Mangan skrev:Jo, har de sortimenten som alternativ, men har man 3 fub grantimmer så lönar det sig med litet sortiment. Har väl ~15 träd (hälften tall/gran) som jag vet. Fröträd och kantrräd till äldre skog. kanske tar med några stående granar för utsiktens skull.