Virkesmätning och Matrisfub

Såga timmer

13 inlägg 7071 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Såga timmer

Varför ?  
#853736Hej Forum !

Har en fråga:
Hur grovt träd, där diametern är som smalast, behöver jag för att kunna såga 8"x8" (20cmx20cm) och 8 meter långt ?
Trädslaget jag ska använda är Gran

Tacksam för svar, och om jag valt fel kategori en vänlig hänvisning till rätt kategori

TS
Användarvisningsbild

Re: Såga timmer

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853737Det är enkel grundskolematematik: Pythagoras sats.

Diagonalen på en 20x20 cm blir roten ur 400 + 400 = 28,3 cm. Således behöver diagonalen (=diametern) på din stock vara lite mer i toppen för att kunna ta hänsyn till oregelbundenheter i stocken, säg 30 cm. Om du inte behöver en snygg stock med vassa kanter kan du nog nöja dig med 27 cm toppdiameter.

Användarvisningsbild

Elis76  
Varför ? skrev:Hej Forum !

Har en fråga:
Hur grovt träd, där diametern är som smalast, behöver jag för att kunna såga 8"x8" (20cmx20cm) och 8 meter långt ?
Trädslaget jag ska använda är Gran

Tacksam för svar, och om jag valt fel kategori en vänlig hänvisning till rätt kategori

Vad skall Du använda detta till?

Användarvisningsbild

svampbob  
th skrev:Det är enkel grundskolematematik: Pythagoras sats.

Diagonalen på en 20x20 cm blir roten ur 400 + 400 = 28,3 cm. Således behöver diagonalen (=diametern) på din stock vara lite mer i toppen för att kunna ta hänsyn till oregelbundenheter i stocken, säg 30 cm. Om du inte behöver en snygg stock med vassa kanter kan du nog nöja dig med 27 cm toppdiameter.

Det är jobbiga stockar att hantera. Jag sågade åt en kompis härom året en 8,5 m lång granstock som var 30 cm i topp. Då blev det 3"x9" om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Varför ?  

Tack för svar th
Har inte använt Pythagoras sedan plugget för +45 år sedan...
Sån kunskap är bortglömd för min del....

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853853Snickarmatte för diagonalen är roten ur två gånger sidan 20cm
Roten ur 2 är ca 1,41

Dvs ca 1,4 x 20 är ca 1x20 lika m 20 plus 0,4x20 lika m 8 cm
20 plus 8 är 28 cm
Sen lite plusmått på det.

Så 1,4 är bra att ha i snickarlådan
Senast redigerad av Orsa tis 27 aug 2024, 09:51, redigerad totalt 1 gång.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Orsa skrev:Snickarmatte för diagonalen är roten ur två gånger sidan 20cm
Roten ur 2 är ca 1,41

20 plus 8 är 28 cm

Detta gäller kvadrater inte oliksidiga (rektanglar) då blir det phytagoras

Användarvisningsbild

Varför ?  
Orsa skrev:
Orsa skrev:Snickarmatte för diagonalen är roten ur två gånger sidan 20cm
Roten ur 2 är ca 1,41

20 plus 8 är 28 cm

Detta gäller kvadrater inte oliksidiga (rektanglar) då blir det phytagoras
[quote="Elis76"][quote="Varför ?"]Hej Forum !

Tack för svar Orsa
Ska jag absolut försöka ha med 1,4 mig nästa gång 😉

TS
Användarvisningsbild

Varför ?  
svampbob skrev:

Det är jobbiga stockar att hantera. Jag sågade åt en kompis härom året en 8,5 m lång granstock som var 30 cm i topp. Då blev det 3"x9" om jag minns rätt.

Räknar med att få svettas en del bara att få ut stockarna från skogen
innan jobbet med att såga upp dom börjar
Kommer vinscha ut stockarna till väg, cirka 150 meter genom tät skog
Vill inte såga dom i skogen då risken att skada stockarna är för stor

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Orsa skrev:Detta gäller kvadrater inte oliksidiga (rektanglar) då blir det phytagoras

Pythagoras är ju också bra om man inte råkar ha en vinkelhake tillgänglig eller om man behöver en rejält stor vinkelhake. Om sidorna i triangeln har relationen 3, 4 och 5 så får man en rätvinklig triangel. Jag har en på 1,8 , 2,4 och 3 meter som används lite då och då i början av byggande.

Användarvisningsbild

JohannesG  
#853928Släpa inte virket på marken. Det blir fullt av jord och grus som slöar sågen och ger ett dåligt resultat! Om du inte har maskin själv som klarar jobbet kanske du kan låta någon granne med lämplig utrustning hjälpa dig.
Så länge det inte är för krokig väg är inte några enstaka långa stockar något större problem. Jag har kört ur både 8 och 10m längder med toppdiameter på ca 30cm med min skogsvagn. Lite virke i botten och säkra med ett spännband så ligger den stadigt och tar inte i marken om det är kuperat.

Användarvisningsbild

Badger  
#853936Av det lilla jag har varit med och sågat så är erfarenheten att man behöver ha marginaler på kanske en decimeter för eventuell krök och sen att virket kan vrida sig vid torkningen också.

Användarvisningsbild

Elis76  
Badger skrev:Av det lilla jag har varit med och sågat så är erfarenheten att man behöver ha marginaler på kanske en decimeter för eventuell krök och sen att virket kan vrida sig vid torkningen också.

Stämmer mycket bra. Så långt virke kan lätt vrida sig.

Jag lät byta de två nedersta timmervarven på en stor timrad byggnad för några år sedan. Långt färskt timmer är oerhört tungt och när det torkar vet man inte alltid vad som händer. Det gäller att ta ut rätt virke direkt i skogen som kommer att vrida sig minimalt - Här gäller det att ha erfarenhet och ett tränat öga. Han som gjorde jobbet åt mig var 78 år och gammal timmerman.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).