Virkesmätning och Matrisfub

Apteringsdag

15 inlägg 4299 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Apteringsdag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818071 Nyss hemkommen från skogsdag med aptering av tall o gran. Fd virkesmätare som nu jobbar på skogsbruksskola som höll i det. Mycket trevlig och pedagogisk kille.

$matches[2]


En del saker jag lärde mig:

* Klassning av en tallstock skall ta ca 4 sek i snitt för mätaren. För att det skall bli godkänt jobb av mätaren, så krävs det endast 65% rätt klassat på per stock på tall! Dvs 1 av 3 stock kan antingen få för låg eller för hög klass... På gran är det 80%.

* Klass 1 är svår, mätaren går mycket på känsla. En sån här bula tex såg inte jag när jag tittade på stocken först.
$matches[2]


* Utbytesförlust mäts bara för hela cylindern numera, inte på halva för sig. Så en stock som nedan, kan du få med en bra bit efter tvärkröken som timmer (klass 4).
$matches[2]


* Generellt är manuella huggare alldeles för noga, och mycket av det som hamnar i massaveden kunde gått som timmer.

* Massaved har egentligen bara två krav som man skall vara noga med, det är övegrovt (70 cm) och fel/torra träd. Annars blir det prima i 90+% av fallen.

* Kubb ger mycket vrak, för gran är 2-3% i snitt och tall 4-5%. Det är krök, årsringar och röta som är stora bovarna.

Ovanstående är generellt för Biometria. Sen tittade vi på Södras prislistor på Västkusten, då var det en del nyheter sen i våras.

* Värögran är nu helt okänslig för längd. Samma kubikpris för 3,8m som för 5,0m och 5,5m. En kvalitetsklass bara, och 3 diameterklasser. Mycket lättapterat, och mycket accepteras. Vi räknade på en klen gran, där man kunde ta ut först en 50 dm och sedan en 38 dm. Det gav ca 300 kr. Tog man den korta först så den gick över 22 cm i topp, och sen 50 dm så gav det 310 kr. Intressant, jag har ju alltid gjort tvärt om. Den korta stocken sist. Volymen travmäts.

* Tallen är nu två klasser bara (Unnefors). Rotstock klass 1, och resten. Volymen lasermäts med topp-rot metoden. Så den krokiga stocken ovan får lika bra betalt per fub som en helt kvistfri andrastock...

Nedan är mer exempel på en stock som inte är några problem att gå som timmer ända upp till ca 50 cm från toppen. Det är en avbruten stock som fläkts lite.

1699711264_img_20231111_121347_627.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringsdag

alias  
#818076 Som jag tolkar Väröprislistan så finns det ju bara incitament för att dra ut stocklängden tills toppdiametern kommer under 38 cm. Sedan bör man ju hugga 38:or så länge man klarar 22 cm i topp och sedan pussla ihop längderna så att man får ut så många löpmeter timmer som möjligt innan avsmalningen gör att man kommer under 18 cm i topp.

Bakgrund:
Toppdiameter under bark
18-21,9 cm betalas med 850 kr/m3fub
22-37,9 cm betalas med 950 kr/m3fub
38+ cm betalas med 790 kr/m3fub

Tycker att det är märkligt att inte ha någon längdkorrektion på timret när man helst vill ha 49:or och därefter 55:or och endast i nödfall 38:or.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Apteringsdag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818079 Längdkorrektion på travens medellängd blir ju ganska grov.

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringsdag

Tralsmo  
#818086 Just de här me vrak på kubb.

Vi va ju på kurs via södra på Biometria för några månader sen.

Vi kör ju alvesta å Tranemo kubb.
De skiljer lite på vrakandel va ja förstått på dom sortiment.

Men kubb i allmänhet får man va nöjd med 4- 5 % vrak.som entreprenör.

De verkliga vrakandelen när man plockar ut en en kubbvälta å granskar den närmare ligger närmare 10%.

Ja håller me mangan å hans kursledare.
Manuellhuggare är lite för noga.
De ska igenom.en mätning å där ska de gå undan.

Mätregler är ju ochså specifika för området å va virket ska hän.
De är en vetenskap för sig.

De blir sällan så mycke vrak som de borde bli.när de är maskinhuggt.

När de gäller leveransvirke kan de ju va annorlunda.
Innan ja va me i södra å körde leveransvirke till andra sågverk så kunde de bli lite si å så men nu i och med den nya systemet på massa så kan ja bara se fördelar för skogsägaren.

Avatar Fallback

Re: Apteringsdag

alias  
#818131
Mangan skrev:Längdkorrektion på travens medellängd blir ju ganska grov.


Det håller jag helt och fullt med dig om.
Jag tänker dock att det lär vara minst lika trubbigt att bedöma volymfördelningen på de tre olika diameterklasserna.

Jag tycker rent principiellt att travmätning av sågtimmer är helt förkastligt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Apteringsdag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818215
alias skrev:Jag tänker dock att det lär vara minst lika trubbigt att bedöma volymfördelningen på de tre olika diameterklasserna.


Travens snittlängd är ganska lätt att mäta, det görs ju med kamera på massaved idag. Diamterklassern räcker det väl att titta på ena änden, och klassa därefter. Visst, några ligger med storändna, andra med lilländan, men med ett snitt så blir det hyfsat. Att däremot uppskatta längden per stock borde vara stört omöjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringsdag

jannee  
#818224 Biometria är absolut inte byxade att ens mäta snittlängden på en trave massaved helt omöjligt med timmer, ALLT sker på en höft, en del får mer inmätt andra mindre än vad de levererat.
Vem eller vilket oberoende organ har provmätt något eller några travar som Biometria mätt in ?
Om det är 100 fub enligt skördaren men Biometria endast får det till 95 fub - ja självklart ligger det då ved kvar i skogen.
Men om Biometria får det till 105 fub, självklart är det då fel på skördarens mätutrustning.
Vad tror du ?????

Avatar Fallback

Re: Apteringsdag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818240 Jag tror du är ute och seglar. Någon exakt mätning blir det aldrig, 5% är rätt normalt mätfel, men visst går det mycket lättare att mäta traves medellängd med kamera än att mäta de ensklilda stockarna när de ligger på bil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Apteringsdag

Sjögården  
#818325
1699878136_img_1747.jpeg
1699878136_img_1745.jpeg
1699878136_img_1748.jpeg
1699878135_img_1746.jpeg
Mangan skrev:Nyss hemkommen från skogsdag med aptering av tall o gran. Fd virkesmätare som nu jobbar på skogsbruksskola som höll i det. Mycket trevlig och pedagogisk kille.

$matches[2]


En del saker jag lärde mig:

* Klassning av en tallstock skall ta ca 4 sek i snitt för mätaren. För att det skall bli godkänt jobb av mätaren, så krävs det endast 65% rätt klassat på per stock på tall! Dvs 1 av 3 stock kan antingen få för låg eller för hög klass... På gran är det 80%.

* Klass 1 är svår, mätaren går mycket på känsla. En sån här bula tex såg inte jag när jag tittade på stocken först.
$matches[2]


* Utbytesförlust mäts bara för hela cylindern numera, inte på halva för sig. Så en stock som nedan, kan du få med en bra bit efter tvärkröken som timmer (klass 4).
$matches[2]


* Generellt är manuella huggare alldeles för noga, och mycket av det som hamnar i massaveden kunde gått som timmer.

* Massaved har egentligen bara två krav som man skall vara noga med, det är övegrovt (70 cm) och fel/torra träd. Annars blir det prima i 90+% av fallen.

* Kubb ger mycket vrak, för gran är 2-3% i snitt och tall 4-5%. Det är krök, årsringar och röta som är stora bovarna.

Ovanstående är generellt för Biometria. Sen tittade vi på Södras prislistor på Västkusten, då var det en del nyheter sen i våras.

* Värögran är nu helt okänslig för längd. Samma kubikpris för 3,8m som för 5,0m och 5,5m. En kvalitetsklass bara, och 3 diameterklasser. Mycket lättapterat, och mycket accepteras. Vi räknade på en klen gran, där man kunde ta ut först en 50 dm och sedan en 38 dm. Det gav ca 300 kr. Tog man den korta först så den gick över 22 cm i topp, och sen 50 dm så gav det 310 kr. Intressant, jag har ju alltid gjort tvärt om. Den korta stocken sist. Volymen travmäts.

* Tallen är nu två klasser bara (Unnefors). Rotstock klass 1, och resten. Volymen lasermäts med topp-rot metoden. Så den krokiga stocken ovan får lika bra betalt per fub som en helt kvistfri andrastock...

Nedan är mer exempel på en stock som inte är några problem att gå som timmer ända upp till ca 50 cm från toppen. Det är en avbruten stock som fläkts lite.

$matches[2]

Intressant att ta del av apteringsdagen du deltagit i och att olika områden har olika prislistor med rätt stora skillnader.
Då jag inte hugger mer har jag inte uppdaterat mig för vad som gäller för vårt område denna säsong.
Men dina slutsatser om att manuellhuggare är för försiktiga och inte törs dra ut timret vid krök och skador delar jag helt.
Har tidigare visat dessa bilder från apteringsdagen från hösten 2022 där vi bett skoterföraren plockat ut ett antal tveksamma stockar där vi rullade och gick igenom stockarna för att se om om skördarföraren gjort rätt.
I samtliga fall var stockarna rätt apterade och de flesta deltagarna var helt övertygade om att de skulle ha huggit kortare stockar om de huggit själva..😉

Avatar Fallback

Re: Apteringsdag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818444 Ja, det var ju fd virkesmätaren som sa att manuellhuggare är för försiktiga. Jag håller iofs med. 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Apteringsdag

Göt  
#818465 Spännande med apteringsdag, var länge sedan jag var på en sån

Användarvisningsbild

Re: Apteringsdag

svampbob  
#824087 Jag hade stillestånd på skördaren idag då 12/24 volt omvandlaren verkar ha gett upp.
Jag tog istället en tur med skotaren och manuellhögg gammeltallar vid en bergsbrant.

Vad säger ni om den här ansvällningen är det en sprötkvist som har haft 100 år på sig för att växa in?
Jag valde att kapa där den började.

Avatar Fallback

Re: Apteringsdag

isteskog  
#824089 Vad var det för kvalitet före (spröt)kvisten?

Användarvisningsbild

Re: Apteringsdag

svampbob  
#824090
isteskog skrev:Vad var det för kvalitet före (spröt)kvisten?


Det var ett par torrkvistar.

Avatar Fallback

Re: Apteringsdag

isteskog  
#824091
svampbob skrev:
isteskog skrev:Vad var det för kvalitet före (spröt)kvisten?


Det var ett par torrkvistar.

Klass 3 då. Kapar du efter (spröten) riskerar du en 4a. Iaf apteringsinstruktionerna här nere.....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).