ons 09 sep 2009, 20:14#66884
Måste skriva nån rad oxå men vet inte riktigt hur jag ska formulera mej för att ni ska förstå vad jag menar
Till att börja med så hoppas jag att alla som vill ha jobb inom skogen faktiskt ska få det,lessamt att duktigt folk inte ska hitta sin plats.
Sen angående arbetskraftsbyrån (heter väl nåt annat i SWE) så åtminstone här i FIN är det en totalt värdelös instans,vars enda uppgift är att hålla folk fortsatt arbetslösa så att dom själva kan visa siffror på att dom "behövs"
Om/när vi ska anställa nån så letar vi själva efter nån som vi vill ha med oss och som passar vårt "gäng"
Nästa fråga är då att varför anställer vi inte trots att det finns jobb
Tja,är väl flera orsaker,när man pratar med andra entreprenörer så är tongångarna desamma,ekonomin nämns först,men det är väl inte hela sanningen,ser man krasst på siffrorna så är en skotare i gallring här i FIN lönsam endast om "kusken" jobbar "nästan gratis",men så kan man trots allt inte räkna.
Är skördarn som ger ekonomin,skotningen måste ändå skötas.
Nästa sak är skiftgång.Själv hatar jag skiftjobb,visst funka väl när man var kring de 20 (är en evighet sen
) men vi brukar räkna som så att 2-skift så producerar man 50% mer jämfört med enkelskift,3 -skift så kör man dubbelt mera än enkelskift,alltså en gubbe jobbar "i onödan",detta har då att göra med att stämpligarna är så små,svårt att passa in flyttningarna.
Skiftgång bör undvikas om man har familj,gäller både entreprenör och förare
Som entreprenör så kan man inte slappna av själv om man har folk i skogen,fastän man är "ledig",blir liksom en stress hela tiden,
Ser man till "gula sektorn" så inte kör dom skift så varför ska då vi skifta
Sen är då vi entreprenörer olika som personer,men ju mer folk man anställer desto mindre tid att köra har man själv.till slut blir man en springpojke som stressar runt för att hålla allt igång.
Hursomhelst så uppskattar man nog om nån intresserad kommer ut till skogs för att berätta om sej själv,på så vis så får man en uppfattning om den personen kan passa in hos oss,utbilding och erfarenhet jovisst,men jag ser ändå mer till personkemin,humorn och sånt som är viktigt om man ska kunna byta en fördelningslåda när det är 25 grader kallt
När nån ringer och kräver att få börja direkt i skördarn är det väldigt enkelt att säga nej...
Men att typ börja med att köra en gammal "reservskotare",och då va samtidigt med den normala kedjan på en avverkning är ingen dum lösning till börja med,som jag ser det är det viktigt att kunna jobba som ett "team" och kunna lita på varandra.
Jag skulle aldrig anställa nån fastän han/hon vore världens skickligaste förare om jag inte kan lita på honom/henne
Hoppas ni förstod nånting om hur jag resonerar
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....