sön 06 dec 2009, 21:09#73988sködarförare skrev:Det där med o vara egen i skogen palm det vet du lika bra som jag att det är ingen dans på rosor.
Först så ska du upp med 100000kr i aktiekapital sen får du ju inte själv sätta priset utan det gör kunden.
Sågar jag en bräd hög o annonserar ut den i Arbetarbladet så tar jag tex 15kr löpm o annonserar jag ut bräd högen som förråd då ökar värdet minst 10 gånger.
Så uppmana inte folk att starta eget i skogen det är det sämsta man kan göra.
Föresten varför finns det inga jobb idag inom skogsvård när jag gick ut skolan då satt jag plant på domän på somrarna o röjde det var bara o ringa så fick man jobb idag är det ju omöjligt o få jobb som röjare om man inte vill ligga borta o jobba svart.
Anställer relativt mycket folk under planteringssäsongen, Dock betydligt fler som kommer från utlandet och studerar här. Mest eftersom dom är ute i god tid jämför med svenska ungdomar som för det mesta ringer i mitten av april och tror det finns platser över....
Sen är det även många föräldrar som ringer och söker jobb till sina barn. Det ökar ju inte heller direkt chanserna att få jobb....
Problemet är att planteringssäsongen är så pass kort att man helst även anställer folk som kan jobba från början av maj - september, vilket tyvärr inte skolungdomar kan, om man nu inte går någon linje där det ingår praktik...
Så länge man har erfarenhet av röjning sen tidigare tror jag inte alls det är svårt att få jobb med röjning. Dom flesta röjningsfirmorna med mera lägger knappast ut annonser på amf men om man ringer runt en del så lär man tillslut få napp. Varför skulle företagen vilja betala ut lönen svart? vad tjänar dom på det?
Sen detta snack om LAS, så farligt är det inte.... finns ju provanställningar med mera. Man ser ganska snabbt om det verkar vara en driftig person eller inte.
Om man inte får anställning så finns som sagt alltid möjligheten att starta upp eget... Med mycket drivkraft och att man har lite företagarkänsla så löser sig det mesta! finns många privata skogsägare att ringa runt till om det skulle börja bli svårt att få tag på nya objekt.
Skogsvårdsentreprenör i norr