JD 2006 skrev:Jag håller delvis med dig Emil N, men då jag jobbade med röjning så funkade ackordet jäkligt bra
Sen är det väl så att även om du går på ackord eller timme så ska du ju göra så mycket hektar som möjligt
under säsongen ändå?
Kör man på timme och går lite sakta så blir årsresultatet lidande direkt. För det finns ju inga bolag som anlitar sniglar
i röjningen längre. Speciellt inte när det finns så mycket utländsk arbetskraft som är villiga att tälta ute på hygget och köra
15 timmar om dagen.
Emil N skrev:Med timlön får man ett röjjgäng som samarbetar, med acordslöner får man ett gäng som som slåss om dom bästa ställena, för det är det som gäller, att roffa åt sej dom bästa jobben och fuska så mycket som möjligt.
PETER.ERIKSSON24 skrev:HEJ PÅ ER!
Har jobbat på ackord åt en entrepenör vilket inte var nån höjdare. såg flera som fusk röjde för att-
Hinna med på hekt.pris.
tror att dom flesta har gått över till timlön. tror att röjningarna blir bättre generellt. på acord så vart vi tilldelade
rutor på 20 hek om jag inte minns fel i genom snitt så låg vi på 0,7-0,8 per dag då det var grov ungskog tätt.
av dom 14 entepenörn tog dit så slutade 11 av dom inom en mån. jag var kvar i 2 mån sen skulle jag säga upp-
mig då fick jag timlön + att jag fick börja med linjeröjning vilket var bättre. så min uppfattning är timlön.
PelleW skrev:Intressanta åsikter om ackordets för och nackdelar.
Som jag ser det eftersom ackordet räknas som ett lagackord och vi kommer ha lag om 3-4 gubbar, att det i allra högsta grad blir ett lagarbete. När det gäller fusk sker ju detta på egen risk för dom anställda. Skulle det förekomma fusk upptäcker jag som arbetsgivare förhoppningsvis det före inspektören. Om röjningen är dålig, får laget helt enkelt gå genom området det en gång till och lönen påverkas direkt.
Skulle det komma revision från kund kan det innebära slut på jobb åt den kunden. Förstår den anställde detta tror jag man kan eliminera fusket. Naivt kanske, men samtidigt tror jag att som arbetsgivare måste man vara nitisk, och se till så arbetet blir väl utfört. En väl utförd tjänst lönar sig, som i alla andra branscher.
Ackord är ju en grovarbetares provision, en chans att påverka lönen, precis som en säljare har provision. Man får uppleva att hårt arbete lönar sig.
Palms skrev:Mina anställda får betalt per timme oavsett om det är fast hektarpris eller timpris på objekten.Tror nog att det är det bästa på lång sikt, det är ju säsongssnittet som måste ligga på en viss nivå för att ekonomin ska gå ihop så om nån under en period tar lite längre raster eller jobbar långsammare tex pga någon jobbig situation hemma så tror iaf jag att det jämnar ut sig under året.
Vissa dagar har man ett jäkla flyt och då knappar man in på det man har tappat tidigare.
Jag personligen tycker dock bättre om att röja på ackord, det blir lite mer intressant då