Skogsröjning

Röjtider

62 inlägg 139881 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Torbjörn Johnsen  
#807284 Det finns väldigt bra info om björk och lövröjning och hur man röjer för att minimerar skottskjutning i den här tråden:
När ska björken röjas?
Rekommenderas!

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Röjtider

HannuRöj  
#807287
forest. skrev:
HannuRöj skrev:Förklaringen kanske är att en vällmående frisk björk har mer än en gångs behov näring lagrat i rotsystemet.
Två röjningar, strax efter lövblåstning och andra gång senare, juli - augusti har visat vara väldigt effektiv.

Tidigt på våren går röjningen betydligt fortare, men den delen som blir röjat tidigt på sommaren, förran toppskottet av barrträd har växt, måste slyn röjas nästa gång ett år senare.
Tror dessa två saker kompenserar ganska bra varandra. Alla tiderna är lika rätta. 😀


Är inte toppröjning ett bättre alternativ då det borde bli mindre med uppslag?
finns det någon som toppröjer ?

Det jag pratade var tidiga röjningar, men toppröjning absolut är ett väldigt bra alternativ senare, när gran har vuxit så pass hög att björk inte kommer att nå till grantopparna. 😀

Jag har själv gjort småskaliga prov av toppröjning i gran - tall ungskog som andra röjning. Iden med det var att klippa endast störande björktoppar av med sax och låta björkdjungeln böja sig själv ner och dö eller bli viltmat.
Verkar fungera även i relativt glesa ställen, var skuggning inte hindrar björkar. Beståndet på,såna ställen ser oröjda ut på första titt, men även det kommer att klara till förröjning.

Det är svårt att säga vilken metod som grävs minst arbetstimmar, men min åsikt är att en tidig lövsanering -som ju är allra jobbigaste- är även allra viktigaste.
Tidiga röjningar möjligtgör att den sista björkvändan kan göras som toppröjning, som motsvarande går mycket fortare än en röjningsvända till.
Har inte provat att klippa varje topp vid tidiga röjningar, men tror det skulle fungera utmärkt även det.
Skulle vara värt att prova, att brunnsröja och klippa hela ytan igenom med häggsax i 0,7- 1m höjden. Liksom hård viltbete orsakar buskiga björkar som torkar och dör sig själv. Kanske ett alternativ i svårröjda steniga marker.. 🤔

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).