Skogsröjning

Bästa verktyg för stamkvistning?

101 inlägg 16910 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa verktyg för stamkvistning?

Badger  
#808912 Efter att ha läst lite om stamkvistning inser jag att jag har lite potential att jobba med, men vad är rätt verktyg? Ska man köpa en lång sekatör eller eldriven såg för stamkvistning? För/nackdelar, vad tycker ni är bäst?

TS
Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Elis76  
#808932 Vad är Din tanke bakom stamkvistningen och hur stor areal har Du tänkt stamkvista?

Givetvis förbättrar man virkeskvalitén, men frågan är om virkesköparna kommer att premiera den insatsen med ett högre pris som kompenserar den tid man lägger ner på att stamkvista. Risken kan vara stor den dag man slutavverkar att allt sågtimmer hamnar i samma välta, såtillvida det inte kommer finnas avancerade CT-loggar på sågverken som prissätter stockarna utifrån kvistrenhet.

Själv har jag en kvistsåg med snok, såsom på bilden i artikeln nedan.

https://www.skogskunskap.se/skota-lovskog/roja-och-gallra/stamkvistning/

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808935 Själv kör jag helst med s.k. Japan-sågar i stamkvistning (för bättre virkeskvalitet).

Silky och ARS är bra märken, både för stångvarianter och för kortare varianter. Du får i princip det du betalar för... Själv kör jag helst Silky Sugoi och Silky Hayauchi, där jag har reservblad hemma för båda modellerna.

Jag försöker att undvika motordrivna sågar här, då det är lätt att såga i stammen av misstag.

Stamkvistning längs vägar, gränser etc. är ju en helt annan femma. Här gör det inget om det blir kvar kviststumpar och då blir ju också motordrivet och helst batteridrivet bäst.

Här kör jag helst Husqvarna 536 LiP4 (som motsvarar dagens 530 IP4). Däremot är den teleskopiska 536 LiPT5 (som motsvarar dagens 530 iPT5) så pass tung och klumpig, att den ofta får stanna hemma.
/Niklas

Användarvisningsbild

skogshare  
#808936 Hur högt vill och kan ni nå med era redskap? I hur många omgångar tänker ni er stamkvista aktuella bestånd och med början vid vilken trädhöjd? Vilka trädslag och hur många träd per hektar?

Användarvisningsbild

Knagge  
#808946 Sekatör och grensax på levande grenar upp till 3 m.
Döda grenar och levande grenar över 3 m Silky Hayuchi 3 delad 4.9 m lång.
Jag stamkvistar främst tall lite ek och Björk på testnivå.
Jag kvistar främst i ojämna glesa tallbestånd som blir grovkvistiga annars.
Man måste vara med i början är det 5 m högt stamkvistar man så det är 5 kvistvarv kvar.
Jag kvistar raka träd 4-600 per ha.

Sen väntar jag 4 år och kvistar upp till 5m.
Jag kvistar bara i ojämna glesa bestånd är det bra kvalitet och fina kvistar så låter jag naturen sköta kvistningen.

Användarvisningsbild

Badger  
Elis76 skrev:Vad är Din tanke bakom stamkvistningen och hur stor areal har Du tänkt stamkvista?

Givetvis förbättrar man virkeskvalitén, men frågan är om virkesköparna kommer att premiera den insatsen med ett högre pris som kompenserar den tid man lägger ner på att stamkvista. Risken kan vara stor den dag man slutavverkar att allt sågtimmer hamnar i samma välta, såtillvida det inte kommer finnas avancerade CT-loggar på sågverken som prissätter stockarna utifrån kvistrenhet.

Själv har jag en kvistsåg med snok, såsom på bilden i artikeln nedan.

https://www.skogskunskap.se/skota-lovskog/roja-och-gallra/stamkvistning/

Tanken var att prova lite av Älgfoderodlares metod med stamkvistning av tall, björk, ek istället för röjning. Tänkt som en del i hyggesfri skötsel med motorsåg så det blir ingen skördardmätning i avverkningen utan egen plock och pill. Kanske eventuellt att jag skaffar en egen såg för att såga lite finvirke till renovering och så. Lutar lite åt att kanske köpa en lång kraftsekatör från Fiskars nu. https://www.fiskars.com/sv-se/tradgards ... 86-1023624 . Vill ha något verktyg som är smidigt och med tanke på att man ska ta nära grenkudden med precision är det kanske bästa verktyget. VI har en grensåg från jula som är sladdrig ovass och hemsk som givit avsmak för sågar, men det kan ju vara för att det är en Julagrej.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
skogshare skrev:Hur högt vill och kan ni nå med era redskap? I hur många omgångar tänker ni er stamkvista aktuella bestånd och med början vid vilken trädhöjd? Vilka trädslag och hur många träd per hektar?

Ingen konkret plan. Genomgång en gång om året kanske och plocka det som ser ut att vara i behov. Gissar att det är jobbigt att nå högre än 4m. Är bara ett par hektar jag tänkte testa den här lyxmetoden på.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
Badger skrev:Tanken var att prova lite av Älgfoderodlares metod med stamkvistning av tall, björk, ek istället för röjning. Tänkt som en del i hyggesfri skötsel med motorsåg så det blir ingen skördardmätning i avverkningen utan egen plock och pill. Kanske eventuellt att jag skaffar en egen såg för att såga lite finvirke till renovering och så. Lutar lite åt att kanske köpa en lång kraftsekatör från Fiskars nu. https://www.fiskars.com/sv-se/tradgards ... 86-1023624 . Vill ha något verktyg som är smidigt och med tanke på att man ska ta nära grenkudden med precision är det kanske bästa verktyget. VI har en grensåg från jula som är sladdrig ovass och hemsk som givit avsmak för sågar, men det kan ju vara för att det är en Julagrej.

Är det stamkvistning av ett par hektar för att få fram kvalitetsvirke för eget bruk som Du tänker såga längre fram i tiden, så tycker jag det är en bra idé. Två hektar är hanterbart. 👍

Användarvisningsbild

Badger  
Niking skrev:Själv kör jag helst med s.k. Japan-sågar i stamkvistning (för bättre virkeskvalitet).

Silky och ARS är bra märken, både för stångvarianter och för kortare varianter. Du får i princip det du betalar för... Själv kör jag helst Silky Sugoi och Silky Hayauchi, där jag har reservblad hemma för båda modellerna.

/Niklas

Det här med stångsågarna. Är det inte lätt att slinta och såga fel med en lång stång? Trasar tänderna inte lätt sönder små kvistar? Tänderna ser väldigt aggresiva ut.

TS

FredrikB  
#809158 På vår Sulky såg så finns det en kniv som sticker ut i överdelen, som gör det lätt att skära av mindre kvistar.

Användarvisningsbild

Badger  
FredrikB skrev:På vår Sulky såg så finns det en kniv som sticker ut i överdelen, som gör det lätt att skära av mindre kvistar.

Ja, har sett att de flesta har något skär uppe nere eller både och. Funderade på hur grova kvistar man kan skära med dem.

TS
Användarvisningsbild

Sjögården  
Badger skrev:
skogshare skrev:Hur högt vill och kan ni nå med era redskap? I hur många omgångar tänker ni er stamkvista aktuella bestånd och med början vid vilken trädhöjd? Vilka trädslag och hur många träd per hektar?

Ingen konkret plan. Genomgång en gång om året kanske och plocka det som ser ut att vara i behov. Gissar att det är jobbigt att nå högre än 4m. Är bara ett par hektar jag tänkte testa den här lyxmetoden på.

Ett tips är att om du stamkvistar för att få bra kvalitet på dessa stamkvistade stammar bör du dokumentera och gärna märka dem med en färg som sitter kvar och går att förnya.
Framförallt ek och tall kan bli välbetalda i en framtid om man kan visa att det är stamkvistat i rätt tid och på rätt sätt.
Förr utfärdade skogsvårdsstyrelsen sådana intyg som en värdehandling.Vet inte om någon gör det idag.
Om du gör det bara för att testa så kan det väl kvitta.
Men normalt vill man väl ha nytta av extrainsatsen och detta ger ju avkastning på väldigt lång sikt, och i de flesta fall för nästa generation..😉

Användarvisningsbild

toker72  
#809182 Varför behövs intyg är stockarna utan kvist vid försäljning räknas dom väl som kvistfria eller ?

Användarvisningsbild

Sjögården  
#809186 Skall man stamkvista från klena dimensioner för att få många års kvistfritt virke för ex faner eller snickerivirke är det bra att kunna styrka att det verkligen är det också.
Vanligt kvistfritt virke behöver man inte stamkvista för att få, det räcker med en bra skötsel med röjningar och gallringar.
På ytan ser det lika bra ut och till vanlig användning är det också så.
Min poäng är att lägger man extrajobb med något så överambitiöst som stamkvistning skall man också se till att få betalt för det…😉

Användarvisningsbild

toker72  
#809192 Men hur får man det har inte sett nån ytterligare prislista för stamkvistat virke endast vanligt kvist fritt virke.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).