Skogsröjning

Behandla aspstubbar med RoundUp?

4 inlägg 2478 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behandla aspstubbar med RoundUp?

mareka  
#800038 Har hört att några gjort detta för att undvika rotskott. Någon med erfarenhet? Ska den spädas eller rent koncentrat? Vilken årstid för bästa resultat? Jag antar att savtiden kanske inte är lämpligt eftersom RUp:en då kan rinna av med saven.



   TS
Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Behandla aspstubbar med RoundUp?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800039 För några år sedan gjordes detta med ecoplug som var en roundupdos som borrades in i stubben.

Ska du få effekt så är det skiktet mellan bark och stam som ska utsättas för bekämpningsmedel. Att behandla hela stubbytan är överdrivet.

Avatar Fallback

Re: Behandla aspstubbar med RoundUp?

jannee  
#800042 Har endast erfarenhet av att nyttja Roundup vintertid, men så här har jag gjort och det fungerat mer än väl - en del kvarlämnade aspar har också dött.
OBS är ganska osäker på att om den nya tidens Roundup fungerar till 100 %.
För övrigt var min vinterblandning följande.
30 % Roundup
10 % glykol
60 % vatten.
Jag brukar täcka stubben med en tunn hinna OMGÅENDE efter fällningen.
Att vänta någon dag innan behandling = verkningslös behandling.
Kostnaden för att behandla stubbarna är så pass liten så det är värt att försöka under vilken årstid som helst.
PS. jag borrade en sommar ett hål i ett rotben på en rönn, droppade i någon cl roundup i hålet och rönnen avled till 90 % den sommaren, året därpå helt död.
För övrigt brukar jag sommartid bespruta åkerrenarna året efter jag huggt bort all växtlighet = alltså de nya stubb och rotskotten, bruka fungera mer än väl.

Avatar Fallback

Re: Behandla aspstubbar med RoundUp?

alias  
#800051
busholle skrev:För några år sedan gjordes detta med ecoplug som var en roundupdos som borrades in i stubben.

Ska du få effekt så är det skiktet mellan bark och stam som ska utsättas för bekämpningsmedel. Att behandla hela stubbytan är överdrivet.


Låter som att "fickning", liknande arbetsmetoden med hormoslyr, skulle vara effektivt.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).