Skogsröjning

Förhandsröjning taxa

11 inlägg 2825 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förhandsröjning taxa

Henriik  
#792041 Hej!

Vad ligger dagens hektars pris på förhandsröjngar av gallringar samt slutaverkningar?
Har nämligen blivit kontaktad av skogsbolag i förfrågan om sådana röjningar, de ville inte ha timtaxa utan hektarstaxa.

Tycker själv det är svårt att lägga pris på sådana röjningar eftersom de är så individuella..
Någonstans vid 2000kr/hektar + moms vid slutaverkningar och lite mera vid gallringar?

Eller är jag helt ute och cyklar.
Tacksam för alla svar! 😀



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Förhandsröjning taxa

hfab  
#792042 Om du tror dig kunna springa över 4,5ha/dag så är du nog ganska rätt i pris.

Användarvisningsbild

Re: Förhandsröjning taxa

Henriik  
#792045
hfab skrev:Om du tror dig kunna springa över 4,5ha/dag så är du nog ganska rätt i pris.


Du menar alltså att din dagspeng ligger på 9000kr/900€ + moms vid detta påstående :=O

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förhandsröjning taxa

Skogsjacke  
#792047 Tror inte att nån röjare håller sig en dagpenning på 9000+M , de är fablernas värld .

Avatar Fallback

Re: Förhandsröjning taxa

hpskog  
#792049 Kollade mina underväxtröjningar det senaste året och dom ligger nära dina 2000 kr/ha. Då är det normala objekt som tidigare är hyffsat välskötta. Jag röjer dock bara på timme men fakturerar hektarpris så kunden ser att det kan variera mellan objekten. Timtaxan håller jag för mig själv. Tenderar att bli en orimlig diskussion vad gäller priser på detta forum.

Avatar Fallback

Re: Förhandsröjning taxa

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792051
Henriik skrev:
hfab skrev:Om du tror dig kunna springa över 4,5ha/dag så är du nog ganska rätt i pris.


Du menar alltså att din dagspeng ligger på 9000kr/900€ + moms vid detta påstående :=O



9000kr är 733,5€ idag. Kronan är inte vad den borde vara.

Avatar Fallback

Re: Förhandsröjning taxa

hfab  
#792068
Henriik skrev:
hfab skrev:Om du tror dig kunna springa över 4,5ha/dag så är du nog ganska rätt i pris.


Du menar alltså att din dagspeng ligger på 9000kr/900€ + moms vid detta påstående :=O

Det där blev ju helt fel. Förlåt.
Här förväntas du hinna 4,5ha förröjning/dag.
Hade jag fått 2000kr/ha hade det känts helt rätt.
Senast jag blev tillfrågad blev ju erbjuden ca 750kr/ha.

Då lutar jag mig mot en klok mans citat;
Bättre att ligga och svälta ihjäl på soffan än att jobba ihjäl sig i skogen

Användarvisningsbild

Re: Förhandsröjning taxa

Henriik  
#792070
hfab skrev:
Henriik skrev:
hfab skrev:Om du tror dig kunna springa över 4,5ha/dag så är du nog ganska rätt i pris.


Du menar alltså att din dagspeng ligger på 9000kr/900€ + moms vid detta påstående :=O

Det där blev ju helt fel. Förlåt.
Här förväntas du hinna 4,5ha förröjning/dag.
Hade jag fått 2000kr/ha hade det känts helt rätt.
Senast jag blev tillfrågad blev ju erbjuden ca 750kr/ha.

Då lutar jag mig mot en klok mans citat;
Bättre att ligga och svälta ihjäl på soffan än att jobba ihjäl sig i skogen


Det citatet stämmer bra in på 750kr/ha, vilket skämt 🤣 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förhandsröjning taxa

Henriik  
#792071 Tror jag lämnar in på runt 2000kr+moms så leder det vart de leder.

Tack för alla svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Förhandsröjning taxa

Lindveden  
#792087 Du har inte röjt några objekt sen tidigare som du kan kolla på vart dom landade i pris o jämföra med? Som du själv skriver så e ju röjningar väldigt individuella. Allt från ren djungel som man knappt kommer igenom eller bara lite puts här o var

Användarvisningsbild

Re: Förhandsröjning taxa

jimmygranqvist  
#792279 Fan skamligt att ens ge ett bud på 750kr/ha.. Det är ju gränsfall dåligt betalt även om du hade sprungit över det på 2h.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).