Skogsröjning

Stor brist på skogsarbetare i Sverige

252 inlägg 35114 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578097
Flisaren skrev:Jag blev erbjuden runt 24tkr/månaden före skatt för arbetsledarjobb i skogen, löjligt lågt för det ansvar man skulle ha. Jobbet var i Södra Sverige men lönen är ju samma i hela Sverige känns det som



Ja med ansvars ersättning så borde lönen varit högre. Det är ett tungt ansvar.

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578099 Handlar inte om makt eller status utan att ta betalt för det man är värd, andra hantverksgrupper tar ju rejält betalt för mindre ansträngning än vad skogsarbetare gör, inga problem för skogsägaren att betala rörmokare 550kr/tim ex moms för att byta blandare men röjning ska tydligen vara nästan gratis

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578100
Flisaren skrev:Handlar inte om makt eller status utan att ta betalt för det man är värd, andra hantverksgrupper tar ju rejält betalt för mindre ansträngning än vad skogsarbetare gör, inga problem för skogsägaren att betala rörmokare 550kr/tim ex moms för att byta blandare men röjning ska tydligen vara nästan gratis



Korrekt och helst ska entreprenörer betala för att få röja deras skog.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Tralsmo  
#578102 Det går ju omöjligt att låta bli å kommentera i denna tråd.

Problemen med skatt ä inte att vi betalar för mycket. Särskilt inte dom som har gått om det.
Problemet är att vi får för lite för skattepengarna.

Trojka ä ju helt fel ute, skulle Amerika va ett föredöme , dä ä ju långt ifrån va ja tycker.

Tycker man att skatt ä stöld så ä det ju bara att flytta.

Sverige ä faktiskt ett bra företagarland , gäller bara att inte tjäna för mycket privat.
Det ä i inga större problem så länge man inte bara ä girig.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578103 Jag kan ej hitta en enda anledning till att man inte tar ett skogsjobb....

Jag kan inte heller hitta en enda anledning till att man inte betalar skatt i Sverige, om man inte anser en massa tok. Men det är helt upp till var och en.

Det är väl alltid en fundering vårt våra skattepengar går... Men väldigt få kan svara, för detta är en riktig hemlighet tydligen.

Men att USA skulle vara toppen att bo i och vara arbetare, det tror jag lika mycket som jag tror på Gretas tjafs.(inte ett skit).

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578104 Hur menar du nu?? Inte tjäna för mycket privat?? många som är egenföretagare har enskild firma vilket är som en anställning, girig vet jag inte om jag är men jag vill behålla mer av det jag tjänar utan att ge staten allt.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578105 Girig? Det gäller ju att hålla koll på alla sina utgifter, och använda skatteplanering om det är mycket det handlar om.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Tralsmo  
#578107 u
Me girig menar ja ,, va behöver du privat i omkostnad. 150, 300, 500, 1mille, om året?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578108
vinterrojarn skrev:Girig? Det gäller ju att hålla koll på alla sina utgifter, och använda skatteplanering om det är mycket det handlar om.

Kommenterade föregående inlägg

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Tralsmo  
#578109 Håller me röjarn, skatteplanering inom lagens gräns.
Håller även med dej flisarn , i sista inlägg.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578110
Tralsmo skrev:u
Me girig menar ja ,, va behöver du privat i omkostnad. 150, 300, 500, 1mille, om året?


Ca 50.000 per år.
Men jag lever billigt och unnar mig inget privat, frun och jag delar på allt. Vore jag singel ca det dubbla. :d

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578112
Tralsmo skrev:u
Me girig menar ja ,, va behöver du privat i omkostnad. 150, 300, 500, 1mille, om året?

Är man girig för att man vill ha hög inkomst?? Jag har byggt upp min firma från noll till en lönsam verksamhet med anställda, så om jag vill ha 1kr eller 1miljon på mitt konto så är det upp till mig

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578113 Det är helt okej för min del om du vill ha ut för egen del 100 miljoner. För det rör ingen förutom dig och din familj.

Sedan har man olika synsätt, men man är inte girig för att man tjänar pengar.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Tralsmo  
#578116 Va ja menar me girig ä att vissa har vassa armbågar å jävligt smord trut å ä inte intresserade av att
Dela med sej av det dom tjänar till dom som hjälper till att tjäna pengarna.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på skogsarbetare i Sverige

Avslutat-02  
#578118
Tralsmo skrev:Va ja menar me girig ä att vissa har vassa armbågar å jävligt smord trut å ä inte intresserade av att
Dela med sej av det dom tjänar till dom som hjälper till att tjäna pengarna.


Den kategorin finns ja.....
Men långtifrån alla är på den nivån.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).