sön 05 mar 2017, 11:46#442632Jag undrar vad som gäller angående trädfällning? En markägare (Tjänande) fastighet har skrivit ett avtalsservitut med en (härskande) fastighet för ett område x att gräva ned sin jordvärmeledning på. Härskande fastighet påstår att den har rätt att fälla träd på område x. Tjänande fastighet hänvisar till Jordabalken 14kap 4par. "Servitut får ej avse rätt till skogsfång eller bete". Frågan är då. Får istället tjänande fastighet fälla träd på härskande fastighets område x utan härskande fastighets samtycke?
Skogsröjning
Trädfällning
TS

sön 05 mar 2017, 15:03#442663Hej,
Det var en knivig och bra fråga.
Jag hoppas det ansluter någon som har kunskap om detta eller kanske varit med om det.
Lycka till!
Det var en knivig och bra fråga.
Jag hoppas det ansluter någon som har kunskap om detta eller kanske varit med om det.
Lycka till!
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
sön 05 mar 2017, 21:12#442783Servitutet avser rätt att nedlägga samt underhålla och ev. Byta ledning.
Kan aldrig gälla annat om det bara ges rätt för ledning.
Den som äger marken har rätt att bruka sin egendom men får inte skada/försvåra för avtalad rättighets nyttjande
Kan aldrig gälla annat om det bara ges rätt för ledning.
Den som äger marken har rätt att bruka sin egendom men får inte skada/försvåra för avtalad rättighets nyttjande
Valmet 465, Patu 203t 8,0 HD, Niab 5-15, NH TS 100, Mowi 300 med 8,5 tons Mowi vagn, 550 hva, 660 Stihl, Echo cs 510, 535 jonsered
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).