Skogsröjning

Trädfällning

5 inlägg 12058 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädfällning

SÄM  
#442632 Jag undrar vad som gäller angående trädfällning? En markägare (Tjänande) fastighet har skrivit ett avtalsservitut med en (härskande) fastighet för ett område x att gräva ned sin jordvärmeledning på. Härskande fastighet påstår att den har rätt att fälla träd på område x. Tjänande fastighet hänvisar till Jordabalken 14kap 4par. "Servitut får ej avse rätt till skogsfång eller bete". Frågan är då. Får istället tjänande fastighet fälla träd på härskande fastighets område x utan härskande fastighets samtycke?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning

Fredrik Reuter  
#442663 Hej,
Det var en knivig och bra fråga.
Jag hoppas det ansluter någon som har kunskap om detta eller kanske varit med om det.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Trädfällning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442673 Om man rimligen måste för att gräva ner värmeledningen på det område det gäller. Ev. skall ersättning utgå.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning

haltegarden  
#442783 Servitutet avser rätt att nedlägga samt underhålla och ev. Byta ledning.
Kan aldrig gälla annat om det bara ges rätt för ledning.
Den som äger marken har rätt att bruka sin egendom men får inte skada/försvåra för avtalad rättighets nyttjande

Avatar Fallback

Re: Trädfällning

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448684 Träd kan vara till förfång för anläggningen, därmed kan de ha rätten att fälla.
Kan man påvisa att träd inte påverkar anläggningen har de inte rätt att fälla.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).