Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 737267 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Henrik-  
#704227 Man blir sugen att hänga på sig röjsågen igen, när man ser Bilderna. Ska köra en helg till i en vedgallring. Sen blir det plantröjning tills 9500 plantor ska i backen.

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Ekman  
#704439
Erre skrev:Färdig..


Uppskattar verkligen dina bilder Erre. Och alla andra som tar sig tid att fota lite 👍🏻
Bra blir det också!

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Emanuel90  
#705120
1615760389_img_20210308_153448.jpg
I höstas gick jag igenom ett område som avverkades 2013 med björksly i 3-4m höjd. Hittade till min glädje gott om självföryngrad tall neri 0,5 till 1 m höga.
Sprutade trico lite här och där för att inte älgarna skulle hitta dit i vinter, dom älskar ju dessa undertryckta späda tallar.
Nu har jag röjt igenom det, väldigt tidskrävande när man får hålla koll på varje björk man lägger ner då många tallar är som blyertspennor i stammen ungefär.
Men väldigt rolig röjning ändå när det blir så fint efteråt, med sprutning av trico här i några år kan detta bli väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705441 Vad tror ni om detta?
1616008580_20210317_170350.jpg
1616008580_20210317_170355.jpg
1616008577_20210317_170359.jpg
Är det för tidigt o gå in o röja lövet? Eller ska man ha lite is i magen o vänta lite.

Har ju mer röjning o välja på...

Annars kan man börja på med några tankar I ena kanten. Nu innan löven slår ut. Så man är igång. Hygget är stort så man vill ju inte komma på efterkälken.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705442 Rätt prioriterat! Tall med överväxande löv blir det inget av.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#705450 Jag skulle bara röja det löv som står för nära barrplantorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#705453
Vedmaskin skrev:Vad tror ni om detta?
1616008580_20210317_170350.jpg
1616008580_20210317_170355.jpg
1616008577_20210317_170359.jpg
Är det för tidigt o gå in o röja lövet? Eller ska man ha lite is i magen o vänta lite.

Har ju mer röjning o välja på...

Annars kan man börja på med några tankar I ena kanten. Nu innan löven slår ut. Så man är igång. Hygget är stort så man vill ju inte komma på efterkälken.


Hur går dina tankar kring insatsen?

1.Totalröjning av lövet för att inte locka dit viltet.

2.Brunnsröja runt barrstammarna och låta resten stå kvar för maximal foderproduktion (och hoppas att älgarna föredrar lövet framför tallarna).

3.Någon annan variant.

Hur många tall-/barrplantor finns där per hektar (behövs lövstammar för trängselverkan på tallarna)?

I så fall, tror du att du får mycket stubbskott av björk vid totalröjning (kan ju ha viss nytta av detta till att trängas i sidled med tallarna, utan att överskugga dem, om det inte riskerar att bidra till förvärrade betesskador på tallarna).

Har själv gärna lövsanerat tidigt och sedan viltbehandlat ett antal år, men det senare kanske inte är aktuellt?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#705468 Själv har jag tagit för vana att mer eller mindre sopa av allt löv, dock tar jag höga stubbar, ca halmetern höga.
Stubbskotten kommer som ett brev på posten, ibland, ibland inte, men de brukar senare bli betade = kommande röjningsproblem mer eller mindre försvinner.
Den långt fram sista röjningen brukar visa på att de flesta stammar oftast är väldigt klena.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705474
alias skrev:
Vedmaskin skrev:Vad tror ni om detta?
1616008580_20210317_170350.jpg
1616008580_20210317_170355.jpg
1616008577_20210317_170359.jpg
Är det för tidigt o gå in o röja lövet? Eller ska man ha lite is i magen o vänta lite.

Har ju mer röjning o välja på...

Annars kan man börja på med några tankar I ena kanten. Nu innan löven slår ut. Så man är igång. Hygget är stort så man vill ju inte komma på efterkälken.


Hur går dina tankar kring insatsen?

1.Totalröjning av lövet för att inte locka dit viltet.

2.Brunnsröja runt barrstammarna och låta resten stå kvar för maximal foderproduktion (och hoppas att älgarna föredrar lövet framför tallarna).

3.Någon annan variant.

Hur många tall-/barrplantor finns där per hektar (behövs lövstammar för trängselverkan på tallarna)?

I så fall, tror du att du får mycket stubbskott av björk vid totalröjning (kan ju ha viss nytta av detta till att trängas i sidled med tallarna, utan att överskugga dem, om det inte riskerar att bidra till förvärrade betesskador på tallarna).

Har själv gärna lövsanerat tidigt och sedan viltbehandlat ett antal år, men det senare kanske inte är aktuellt?

MVH
Alias


Väl medveten om att lövet kommer tillbaka. Så vill man ge barret lite hjälp traven. Ser ju hur det svarar efter en växtsäsong. Jag brukar spara björkar som inte stör nåt bättre. Om inte annat för det vilda.

Tänkte inte pilla för mycket i tallarna nu.

Annars tänker jag att om jag röjer en yta. Så finns det oröjt i närheten. Sedan kommer lövet igen. Så mat finns överallt.

Har inte i räknat stammar.

Har inte kommit till skott med viltbehandling. Men tycker att viltskaorna inte är så blodiga. Men finns ställen som dom ätit lite hårdare.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Ekman  
#705616
Vedmaskin skrev:
alias skrev:
Vedmaskin skrev:Vad tror ni om detta?
1616008580_20210317_170350.jpg
1616008580_20210317_170355.jpg
1616008577_20210317_170359.jpg
Är det för tidigt o gå in o röja lövet? Eller ska man ha lite is i magen o vänta lite.

Har ju mer röjning o välja på...

Annars kan man börja på med några tankar I ena kanten. Nu innan löven slår ut. Så man är igång. Hygget är stort så man vill ju inte komma på efterkälken.


Hur går dina tankar kring insatsen?

1.Totalröjning av lövet för att inte locka dit viltet.

2.Brunnsröja runt barrstammarna och låta resten stå kvar för maximal foderproduktion (och hoppas att älgarna föredrar lövet framför tallarna).

3.Någon annan variant.

Hur många tall-/barrplantor finns där per hektar (behövs lövstammar för trängselverkan på tallarna)?

I så fall, tror du att du får mycket stubbskott av björk vid totalröjning (kan ju ha viss nytta av detta till att trängas i sidled med tallarna, utan att överskugga dem, om det inte riskerar att bidra till förvärrade betesskador på tallarna).

Har själv gärna lövsanerat tidigt och sedan viltbehandlat ett antal år, men det senare kanske inte är aktuellt?

MVH
Alias


Väl medveten om att lövet kommer tillbaka. Så vill man ge barret lite hjälp traven. Ser ju hur det svarar efter en växtsäsong. Jag brukar spara björkar som inte stör nåt bättre. Om inte annat för det vilda.

Tänkte inte pilla för mycket i tallarna nu.

Annars tänker jag att om jag röjer en yta. Så finns det oröjt i närheten. Sedan kommer lövet igen. Så mat finns överallt.

Har inte i räknat stammar.

Har inte kommit till skott med viltbehandling. Men tycker att viltskaorna inte är så blodiga. Men finns ställen som dom ätit lite hårdare.


Ta lövet nu om du har tid. Det ser ju ut som en trevlig röjning. Lövet kommer tillbaka kvickt men då är det inte lika bråttom längre tänker jag.

Alternativt kan man tänka ett det vore ännu bättre om något år ytterligare. Då blir det säkert perfekt timing. Problemet är bara att just det året var det så mkt annat så det blev flera år till den där röjningen, och så blir det onödigt jobbigt.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

machonisti  
#705622 Liknar objektet jag håller på med. En sak skiljer vad jag kan uppfatta. Min mark har sänkor full med klibbal som hunnit bli 5 - 6 meter.
Jag kör ned allt då jag ändå är där.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705634
Ekman skrev:Ta lövet nu om du har tid. Det ser ju ut som en trevlig röjning. Lövet kommer tillbaka kvickt men då är det inte lika bråttom längre tänker jag.

Alternativt kan man tänka ett det vore ännu bättre om något år ytterligare. Då blir det säkert perfekt timing. Problemet är bara att just det året var det så mkt annat så det blev flera år till den där röjningen, och så blir det onödigt jobbigt.


Tyckte allt lövsly exploderade förra sommaren. Men när lövet släpper ser det inte lika tätt ut.

Så här års är det bra sikt mellan plantorna. Med tanke på att det är ett område på 10 ha i olika faser och röjningsbehov.

Då är det bra om är i framkant lite. För tåget går snabbt.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

jannee  
#705684 För många år sedan hade jag ett skifte (ganska fuktigt) som jag missat.
När jag röjde detta såg det ut som en riktig djungel, granplantorna runt en meter medan lövat var minst tre- fyra meter.
Lite problematiskt att röja eftersom jag ville vara riktigt aktsam om granen, men det gick.
Det gick så pass bra att jag ALDRIG behövde återkomma, har nu gallrat detta och det ser bra ut.
Kanske helt annorlunda när det gäller tall och björk.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#705691
isteskog skrev:Jag skulle bara röja det löv som står för nära barrplantorna.

Är helt enig med isteskog här @Vedmaskin
Har du tid så varför inte springa igenom det en sväng?
Går ju fort om du bara ska lövsanera det närmst tallarna. Men spara så mycket som möjligt. Tills det hunnit iväg lite mer i höjd.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705771 Röjer lite idag....
Funderar på om man kan spara alla björkar som älgen knäckt för att beta.... och hur nära granen dom kan stå....
Har hört att älgen gärna fortsätter att beta på dessa....

1616241114_20210320_124726.jpg

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).