tis 06 maj 2008, 20:02#28309
masterchief skrev:Tulles skrev:Tack, masterchief, då klarnar det för mig hur folk pratar om både under- och förröjning och kan mena samma ingrepp. Förröjning före avverkning kallas för hyggesrensning, enligt dig. Som nybörjare i skogen tänker jag spontant mest på att rensa ett hygge efteråt med "hyggesrensning", men jag fär tänka om där. Det var väl förr i tiden man bedrev hyggesrensning efter en avverkning, numera gör man det bara i samband med uttag av grot?
Mvh, Jonas
Hyggesrensning anser jag ska göras vare sig man tar ut grot eller ej.
Är jäkligt tråkigt att få massa förväxande granar etc i en kommande ungskog.
De flesta har säkert varit med om att röja ned grova busiga granar i plantröjningen.
De är hårda och tätvuxna och allmänt tidssinkande.
Sedan blir det bättre resultat i slutavverkningen också, skördaren kör inte genom tveksamma enbitsträd och medelstammen hålls uppe, lika med billigare avverkning
Tjena, har en liten fundering, Hyggesrensing är väl ändå något man gör efter att skogen har avverkats? (inte så ofta det inträffar) men skulle t ex kunna inträffa då dom inte hittar någon entreprenör som kan ta på sig röjningen innan de slutavverkar, lr pga av snödjup.... (dålig planering)
och sen behöver dom fara dit å röja pga av att t ex kan bli dålig återväxt vid plantering av exempelvis tall? eller bara för att det ska se snyggt ut....
Förrensing brukar vi kalla det före slutavverking och Underröjning då det är innan gallring...
eller är jag ute och cyklar?
Skogsvårdsentreprenör i norr