tis 24 maj 2011, 19:13#129882Jag har röjt min första hektar idag. Ett självsått bestånd från 1994, ca 5000 stam/ha 1-5 m högt.
Skogsröjning
Hur mycket har ni röjt iår?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 24 maj 2011, 20:52#129896Jag röjer någon timme nästan varje dag. Förvandlar björksly till skog, det är väldigt tacksamt redan efter 1 år har dom stammarna som blev friställda satt en väldig fart. Det tråkiga är att granen kommer så snabt att du måste averka björkarna tidigare än man skulle önskat.
tis 24 maj 2011, 21:29#129908Röjde också mitt första halva hektar i helgen 
Alltid lika kul att se resultatet av en bra röjning !

Alltid lika kul att se resultatet av en bra röjning !
tis 24 maj 2011, 21:59#129913Jag går och grämer mig över att jag inte tog hårdare i fjorl. Och ändå spå gröt jag nästan när jag röjde då. Jaja, det är som det är. Måste röja några hetkar i sommar tror jag. Hårt, hårt, hårt!
Självvald väg i egen skog
ons 25 maj 2011, 08:41#129938
Ja, man tar oftast för lite. Om det finns bra med stammar att välja på brukar tänka att det ska vara en röjsågslängd mellan varje kvarlämnad stam.
Mangan skrev:Jag går och grämer mig över att jag inte tog hårdare i fjorl. Och ändå spå gröt jag nästan när jag röjde då. Jaja, det är som det är. Måste röja några hetkar i sommar tror jag. Hårt, hårt, hårt!
Ja, man tar oftast för lite. Om det finns bra med stammar att välja på brukar tänka att det ska vara en röjsågslängd mellan varje kvarlämnad stam.
TS
ons 25 maj 2011, 20:42#129973ha nog röjt ca 60 ha än så länge .. Men jag jobbar med det.. På egen skog ha jag putsat ca 3ha , men ska underröja 17 ha som ska gallras inom 3 år.. Så arbetslös blir man inte.. Lycka till i röjskogen å håll klingan vass.. mvh från v värmland
tor 26 maj 2011, 11:46#130011
Det var en enkel tumregel.
Tack för den!
OAS-forests skrev:Mangan skrev:Jag går och grämer mig över att jag inte tog hårdare i fjorl. Och ändå spå gröt jag nästan när jag röjde då. Jaja, det är som det är. Måste röja några hetkar i sommar tror jag. Hårt, hårt, hårt!
Det var en enkel tumregel.
Tack för den!
tor 26 maj 2011, 14:04#130016
Hej Mangan! Jag trodde att älgar o rådjur röjde åt dig? Du vad betyder spå gröt? har aldrig hört uttrycket förr.
Regeln med röjsågslängd var bra!
Mangan skrev:Jag går och grämer mig över att jag inte tog hårdare i fjorl. Och ändå spå gröt jag nästan när jag röjde då. Jaja, det är som det är. Måste röja några hetkar i sommar tror jag. Hårt, hårt, hårt!
Hej Mangan! Jag trodde att älgar o rådjur röjde åt dig? Du vad betyder spå gröt? har aldrig hört uttrycket förr.
Regeln med röjsågslängd var bra!
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tor 26 maj 2011, 16:01#130024Ja, ursäkta bruka inte anmärka men jag läste det flera gånger innan jag förstod vad som menades. Tycker nog att man kan läsa igenom det man skrivit och rätta det man ser är fel för slarv är inte till godo. Även röjt bort halvt ha med avbrutna älgskadade tallar.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tor 26 maj 2011, 17:05#130026Om du nu försotd vad som menades, vad är poängen med att leka ordpolis? Jag rättar det jag ser, men jag ser inte allt.
Håller medd Nisse, tycker du skall lägga ner ordmärkeriet.
Håller medd Nisse, tycker du skall lägga ner ordmärkeriet.
Självvald väg i egen skog
tor 26 maj 2011, 21:46#130068Ursäkta en som är litet trög! Nu har jag suttit bra länge utan att komma på vad "spå gröt" betyder!
Skulle man kunna få en ledtråd?
Rottne 2004, Stihl MS241, MS361 & FS450, Husqvarna 535 FBx, Jeep Grand Cherokee -15, MF 3060E & TEF20, MBTrac 1000 + KMA 12t
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar