Skogsröjning

Hur mycket har ni röjt iår?

183 inlägg 113392 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket har ni röjt iår?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129882 Jag har röjt min första hektar idag. Ett självsått bestånd från 1994, ca 5000 stam/ha 1-5 m högt.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129883 Nada! :-)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

foton  
#129896 Jag röjer någon timme nästan varje dag. Förvandlar björksly till skog, det är väldigt tacksamt redan efter 1 år har dom stammarna som blev friställda satt en väldig fart. Det tråkiga är att granen kommer så snabt att du måste averka björkarna tidigare än man skulle önskat.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

slatte  
#129908 Röjde också mitt första halva hektar i helgen :)

Alltid lika kul att se resultatet av en bra röjning !

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129913 Jag går och grämer mig över att jag inte tog hårdare i fjorl. Och ändå spå gröt jag nästan när jag röjde då. Jaja, det är som det är. Måste röja några hetkar i sommar tror jag. Hårt, hårt, hårt!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129938
Mangan skrev:Jag går och grämer mig över att jag inte tog hårdare i fjorl. Och ändå spå gröt jag nästan när jag röjde då. Jaja, det är som det är. Måste röja några hetkar i sommar tror jag. Hårt, hårt, hårt!

Ja, man tar oftast för lite. Om det finns bra med stammar att välja på brukar tänka att det ska vara en röjsågslängd mellan varje kvarlämnad stam.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Johan C  
#129964 Blir det inte problem med mycket stubbskott om man röjer så här års???

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

80-90  
#129973 ha nog röjt ca 60 ha än så länge .. Men jag jobbar med det.. På egen skog ha jag putsat ca 3ha , men ska underröja 17 ha som ska gallras inom 3 år.. Så arbetslös blir man inte.. Lycka till i röjskogen å håll klingan vass.. mvh från v värmland

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Fredrik B  
#130011
OAS-forests skrev:
Mangan skrev:Jag går och grämer mig över att jag inte tog hårdare i fjorl. Och ändå spå gröt jag nästan när jag röjde då. Jaja, det är som det är. Måste röja några hetkar i sommar tror jag. Hårt, hårt, hårt!

Ja, man tar oftast för lite. Om det finns bra med stammar att välja på brukar tänka att det ska vara en röjsågslängd mellan varje kvarlämnad stam.


Det var en enkel tumregel.
Tack för den! :)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

halvproffs  
#130016
Mangan skrev:Jag går och grämer mig över att jag inte tog hårdare i fjorl. Och ändå spå gröt jag nästan när jag röjde då. Jaja, det är som det är. Måste röja några hetkar i sommar tror jag. Hårt, hårt, hårt!


Hej Mangan! Jag trodde att älgar o rådjur röjde åt dig? Du vad betyder spå gröt? har aldrig hört uttrycket förr.

Regeln med röjsågslängd var bra!

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130018 Ca en ha hittills. Röjsågslängd fungerar inte ieftersatta bestånd imo. Där är stabila stammar viktigare än jämnt förband.

Ordpolisiär verksamhet tycker jag man kan strunta i på detta forum.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

halvproffs  
#130024 Ja, ursäkta bruka inte anmärka men jag läste det flera gånger innan jag förstod vad som menades. Tycker nog att man kan läsa igenom det man skrivit och rätta det man ser är fel för slarv är inte till godo. Även röjt bort halvt ha med avbrutna älgskadade tallar.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130026 Om du nu försotd vad som menades, vad är poängen med att leka ordpolis? Jag rättar det jag ser, men jag ser inte allt.

Håller medd Nisse, tycker du skall lägga ner ordmärkeriet.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130068 Ursäkta en som är litet trög! Nu har jag suttit bra länge utan att komma på vad "spå gröt" betyder! :oops: Skulle man kunna få en ledtråd?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130069 "så grät" Kolla på tangentbordet så blir det kanske lite mer begripligt hur det kunde hända... ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).