Skogsröjning

Rågång

69 inlägg 29329 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rågång

Tralsmo  
#813194
Anna 3219 skrev:Vill hitta sättet att säkerställa att ytterligare liknande nonchalant agerande från ett skogsbolag undviks - ser det som viktigare än värdet på ett 10-tal tallar.



Där tycker ja att du är helt rätt ute.

Tyvär så är de nog inte alltid enkelt.
MEN en av sakerna du kan göra är att märka upp dina gränser väldigt tydligt.
Du bör bjuda in rågrannarna när du gör de.
Är dom inte intresserade så får du göra de ändå.
Utgångspunkten är att leta reda på dom ursprungliga gränsmarkeringarna.

Moderna kartor från skogsbruksplan eller Lantmäteriets kartor ( även digitala) stämmer inte alltid så bra å går inte å rätta sig helt efter.
De är dom ursprungliga markeringarna som är uppmärkta me sten som är facit (ALLTID).
En gräns som ser spikrak ut i kartan är inte alltid rak alls.

Iövrigt kan du nog bara se till att övervaka gränsen genom att vistas i skogen ofta.

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Rågång

hfab  
#813212
Anna 3219 skrev:Vill hitta sättet att säkerställa att ytterligare liknande nonchalant agerande från ett skogsbolag undviks - ser det som viktigare än värdet på ett 10-tal tallar.

Hittar du lösningen på den gåtan så är du för alltid min idol.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Anna 3219  
#813217 Tack men behöver input från er för att öka min egen kunskap.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Sjögården  
#813351 Det som har gjort gränserna till ett större problem än förr är att skogsägarna själva har fått allt mindre koll på sina gamla gränsmarkeringar och kunskapen överföres inte längre naturligt mellan generationer.
Skogsbolagen och inköpare /inspektorer går nästan alltid efter digitala kartan och GPS.
Precis som många andra skrivit gäller markeringarna i fält oavsett vad GPS-en säger.
Och där måste man prata med sina grannar.
Överallt uppstår missförstånd och ibland måste man vara onödigt skarp för att lära bättring.
Samma sak med entreprenörer som sliter ner och kör ner stängsel ,ibland med djur i hagen.
Traktdirektiven behöver vara tydligare och dessutom måste alltid kontakt tas vid minsta tveksamhet.
Sen är jag inte avundsjuk på er med dålig arrondering och många och långa skiften.
Som gjort för missförstånd och problem.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Dövan  
#813354 Jobbar ibland som planerare åt ett bolag. För det mesta är det ett rent helvete att hitta rågångar pga. lata skogsägare,både utbor och bofasta. Ytterst sällan man kommer till skiften där rågångarna är bra. Och som Tralsmo skrev,ska knutarna sitta mot rågång.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

stackenas  
#813372
Sjögården skrev:Det som har gjort gränserna till ett större problem än förr är att skogsägarna själva har fått allt mindre koll på sina gamla gränsmarkeringar och kunskapen överföres inte längre naturligt mellan generationer.
Skogsbolagen och inköpare /inspektorer går nästan alltid efter digitala kartan och GPS.
Precis som många andra skrivit gäller markeringarna i fält oavsett vad GPS-en säger.
Och där måste man prata med sina grannar.
Överallt uppstår missförstånd och ibland måste man vara onödigt skarp för att lära bättring.
Samma sak med entreprenörer som sliter ner och kör ner stängsel ,ibland med djur i hagen.
Traktdirektiven behöver vara tydligare och dessutom måste alltid kontakt tas vid minsta tveksamhet.
Sen är jag inte avundsjuk på er med dålig arrondering och många och långa skiften.
Som gjort för missförstånd och problem.


Skulle säga att inköpare alltid letar efter ursprungliga källor, men när markägaren inte har koll behöver man den digitala kartan som hjälp för att hitta dem. Ofta överväxta och svåra att se vid blotta anblick men hittar man en kan man utgå från att förhållandet mellan den och digitala kartan är lika på fler punkter 👍

Användarvisningsbild

Re: Rågång

rokon  
#813374
stackenas skrev:
Sjögården skrev:Det som har gjort gränserna till ett större problem än förr är att skogsägarna själva har fått allt mindre koll på sina gamla gränsmarkeringar och kunskapen överföres inte längre naturligt mellan generationer.
Skogsbolagen och inköpare /inspektorer går nästan alltid efter digitala kartan och GPS.
Precis som många andra skrivit gäller markeringarna i fält oavsett vad GPS-en säger.
Och där måste man prata med sina grannar.
Överallt uppstår missförstånd och ibland måste man vara onödigt skarp för att lära bättring.
Samma sak med entreprenörer som sliter ner och kör ner stängsel ,ibland med djur i hagen.
Traktdirektiven behöver vara tydligare och dessutom måste alltid kontakt tas vid minsta tveksamhet.
Sen är jag inte avundsjuk på er med dålig arrondering och många och långa skiften.
Som gjort för missförstånd och problem.


Skulle säga att inköpare alltid letar efter ursprungliga källor, men när markägaren inte har koll behöver man den digitala kartan som hjälp för att hitta dem. Ofta överväxta och svåra att se vid blotta anblick men hittar man en kan man utgå från att förhållandet mellan den och digitala kartan är lika på fler punkter 👍

Min far var noga med att hålla efter rågångarna, så även jag, har väl ca 10 km rågång med en bredd på 3,5 till 4,5 meter. Allt är gränsande till Sveaskog, och på det jag köpt in av dem vilket är ca 2/3 av skiftet så sattes ju rågången upp av lantmätare med bleckor och snitsel i mitten, därefter så fick jag virket i hela rågången eftersom det var jag som gjorde jobbet. Drygt där det är plantskog då man får göra om jobbet flera gånger. men det mesta är röjskog och ungskog.
På Sveaskogs sida så är och skall det bli en uppmärkning som de gör med en vit ring med en Krona mot rågången. Själv tänker jag göra en ljusblå ring med en bokstav över.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Dövan  
#813378 Så där ska det se ut, Rokon!

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Anna 3219  
#813384 Strålande att se!!
Jag utmanas tyvärr av ett betydligt mindre skogsbolag än Sveaskog som på lokal nivå dvs inköparenivå inte är så strukturerade som Sveaskogs motsvarande inköpare verkar vara.

Avatar Fallback

Re: Rågång

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813404 Är glad att tidigare generationer var måna om att veta var gränserna var.
Så här ser dom flesta av gränserna ut häromkring.
1696195559_img_20231001_172855.jpg

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Sjögården  
#813411
1696230697_img_0351.jpeg
1696230697_img_0325.jpeg
Ibland stämmer stenmuren, ibland inte.
Man behöver hitta lite sånt här för att vara säker..

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813412 Just i området är
Lj håller till finns ett väl utbyggt hägnads system så de håller gränserna mycket väl. Jag har jobbat mycket i det området de senaste åren. Dess utom är nästan alla dessa stenmurar klassade som fornlämningar så det är ett helsike att bedriva skogsbruk på delar av åsen.

Användarvisningsbild

Re: Rågång

Sjögården  
#813414 Ok ,här ligger dom kring gamla utkastade åkerslyckor uppodlade långt innan laga skiftet.
Däremot kan man hitta dubbla eller enkla stenrader som lagts som stöd för trädgärdesgårdar som sedan länge är borta.
De är oftast efter gränserna sedan laga skiftet.
Odlat har nog det mesta varit så hackerösen finner vi överallt ,ibland vid markberedningen…

Avatar Fallback

Re: Rågång

Svendufva  
#813418
Tralsmo skrev:Moderna kartor från skogsbruksplan eller Lantmäteriets kartor ( även digitala) stämmer inte alltid så bra å går inte å rätta sig helt efter.


Det stämmer. De digitala kartorna från Lantmäteriet har ingen rättsverkan och anger bara på ett ungefär var gränsen mellan två fastigheter går. Man brukar väl säga ett de utvisar var gränsen går +- 50 meter.

De korrekta och mest detaljerade kartorna är förrättningskartorna. Beträffande skogsmark är det inte sällan kartor från mitten av 1800-talet (det laga skiftet). Du kan hitta dessa hos Lantmäteriet. De flesta är inskannade och kan nås via internet.

Avatar Fallback

Re: Rågång

Svendufva  
#813419 I Jordabalken 12 kap 7 § i 1734 års lag stod följande:

"7. §. Grannar skola rågång sin å alla sidor upgå, åtminstone hwart tridie åhr, at then til sina
skiljemärken altid richtig hålles."

De visste vad de talade om förr i tiden...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).