Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3787 inlägg 796525 visningar 173 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#842312 Håller helt med dig Erre. Röj röj, det viktigaste ni kan göra. 👍

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Lindveden  
#842316 Instämmer

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#843228
Amatörhuggare 62 skrev:Nej nu kaffe i älgskadetallet.
Vad tycker ni om resultatet.
8 lördagar så är jag i andra änden.
Efter egen tidsstudie idag.


@Amatörhuggare 62:
Hur ser det ut såhär 7 år senare i ditt stamkvistade älgskadebestånd från sidan 43 i tråden?

Nöjd med resultatet?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#843673 Det blev bra, är gallrat nu

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#843676 Efter att det kommit lite i mellan. Har jag nu axlat röjsågen igen. Huvaligen vad det växer.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Amatörhuggare 62  
#843677 Här är det mer gran

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843679 Men fint blir det.👍💪😀

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Lindveden  
#843701
Amatörhuggare 62 skrev:Efter att det kommit lite i mellan. Har jag nu axlat röjsågen igen. Huvaligen vad det växer.


Snyggt 👍. Kommer växa ordentligt 😉

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843786 Kände att jag behövde ut å få lite frisk luft ikväll. Det är ju ett tag sen sist.😃

Tänkte att det är lika bra o fortsätta på det stora hygget nu innan löven slagit fullt ut. Då ser man i inte så bra.
1715538520_1000006625.jpg
1715538519_1000006631.jpg
1715538520_1000006629.jpg
1715538516_1000006628.jpg
1715538518_1000006627.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Lappskog  
#848778 Försöker komma ikapp eftersatt röjning av björk på ny fastighet, 2ha, ca 30 år, 8-9m, mest smala pinnar. Vet inte riktigt hur mkt jag vågar ta, skulle vilja ha ca 2m förband men vet inte om jag törs. 11 ha av 10-13 årigt bestånd har jag bestämt att leja ut till Norraskog, inser att jag inte kommer att hinna själv.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Icegrip  
#848784
Lappskog skrev:Försöker komma ikapp eftersatt röjning av björk på ny fastighet, 2ha, ca 30 år, 8-9m, mest smala pinnar. Vet inte riktigt hur mkt jag vågar ta, skulle vilja ha ca 2m förband men vet inte om jag törs. 11 ha av 10-13 årigt bestånd har jag bestämt att leja ut till Norraskog, inser att jag inte kommer att hinna själv.


Blir fint efter röjning Lappskog! 🙂 I björkröjning kan du ta väldigt hårt. 2m förband lät väldigt tätt. Om du nästan skäms när du går därifrån har du röjt tillräckligt.

Det är ofta man återkommer till en röjning efter 1-2 år och undrar hur man tänkte… 😅

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848785
Lappskog skrev:Försöker komma ikapp eftersatt röjning av björk på ny fastighet, 2ha, ca 30 år, 8-9m, mest smala pinnar. Vet inte riktigt hur mkt jag vågar ta, skulle vilja ha ca 2m förband men vet inte om jag törs. 11 ha av 10-13 årigt bestånd har jag bestämt att leja ut till Norraskog, inser att jag inte kommer att hinna själv.


Tycker det ser bra ut.👍

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

hfab  
#848789
Lappskog skrev:Försöker komma ikapp eftersatt röjning av björk på ny fastighet, 2ha, ca 30 år, 8-9m, mest smala pinnar. Vet inte riktigt hur mkt jag vågar ta, skulle vilja ha ca 2m förband men vet inte om jag törs. 11 ha av 10-13 årigt bestånd har jag bestämt att leja ut till Norraskog, inser att jag inte kommer att hinna själv.

Om du har tid så rekommenderar jag att du inte röjer till 2m.
Björk blir bäst om du glesar ut den successivt.

Vet du vilken entreprenör som kommer att röja?
Har du fått något pris på röjningen?

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Lappskog  
#848798 Problemet är att jag har begränsat med tid då jag inte bor vid den nya fastigheten. Nej, jag vet inte vilken entreprenör som kommer göra röjningen. Priset kan man inte veta i förväg då det beror på hur beståndet ser ut, men fick pris på ca 2300kr per ha för normal röjning av 2 till 3 m höjd. Det blir säkert mer till slut men jag inser att jag kommer inte själv att hinna med att röja allt. Det är mkt beteskador från älg så jag kommer skjuta på röjningen ett par år för att se vad som har klarat sig. Jag tycker själv att röjning är viktigt för att forma beståndet (vill helst inte gallra) och då får jag försöka ge instruktioner om hur jag vill ha det, sedan blir det kanske inte helt och håller som man önskar. Men det är att bättre jämfört med att inte röja.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

hfab  
#848799 Jag skulle nog dra öronen åt mig om någon nämnde 2300kr/ha.
Det är vad jag fick för en lätt röjning för 10 år sedan.
Det ska inte vara några problem för norra att göra en bortsättnings beräkning och lämna ett fast pris.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).