Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3836 inlägg 819937 visningar 176 följer Svara, dela mm...   

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#800371 Tog ett halvdåligt foto i motljus på väg från skogen, från samma plats som jag fotade i förrgår:

Syns att jag har lite kvar i vänstra kanten, p.g.a. att en avtalad mattid drev mig ifrån skogen.

Före:

1682968033_20230429_132913.jpg

Efter (om än inte helklart):

1682968030_20230501_180426.jpg

MVH
Alias

Stihl batteritrimmer

alias  
JensSkoog skrev:Vad sker med granarna som du har barkat av, @Alias?

De har jag fällt, då de hade riskerat att fördärva de mindre träden runtomkring på sikt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

JensSkoog  
alias skrev:

De har jag fällt, då de hade riskerat att fördärva de mindre träden runtomkring på sikt.

MVH
Alias

Just som jag tänkte. Blev bara lite fundersam.
Kvistar själv också av vargarna innan jag tar dom ner
eftersom det snyggar till och gör det lättare att vandra där i eftertid.

alias  
JensSkoog skrev:
alias skrev:

MVH
Alias

Just som jag tänkte. Blev bara lite fundersam.
Kvistar själv också av vargarna innan jag tar dom ner
eftersom det snyggar till och gör det lättare att vandra där i eftertid.

Som jag ser det så är även en stor fördel med att kvista dessa grovgreniga individer, så högt man når före fällning, att de inte fördärvar så många träd runtomkring vid själva fällningen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#800385 Det lönar sig alltid att kvista bredda och korta vargar.👍Snygg är alltid snygg.

Jag har börjat lämna mer och mer större björkar som högstubbar, kapar då så högt som möjligt. Det minskar också avsevärd mycket mängden på marken och underlättar även nästa röjning. 😀
Om ungskogen närmar sig gallringsfasen skär jag lätt ett eller två sidor av stubbar. Så bryts dom ner vid behov.
Kanske inte direkt vakert, men annars ser jag bara fördelar på det.

Användarvisningsbild

machonisti  
1683232104_20230330_192102.jpg

Slutet av mars om jag minns rätt. Avvecklade en fröträdsställning.
1683231748_20230504_213402.jpg

Sedan blev området en tallröjning, mycket få granar.
1683231746_20230504_213355.jpg

Ikväll blev 2,2 ha klart 😀

Användarvisningsbild

JonasT  
1683489535_e5e66b65-92a5-4793-b54f-3446d40e5bac.jpeg
JonasT skrev:Nedröjd björk har börjat samlas för att i sommar bli vinschad över bäcken på en liten stockbro.
Än håller isen på bäcken men det är nog bara en fråga om dagar innan vårfloden kommer igång på riktigt.

Det är finfint att dela skogsägarskapet med en pensionär som gärna går och plockar vedbitarna i det stora plockepinn som jag med röjsågen lämnat efter mig. :)

Uppdatering, pensionisten knatar på i finvädret och har fått ihop en rejäl hög.
1683489535_9f0269bb-2d99-4faf-a0b3-be153dae7c83.jpeg

alias  
alias skrev:Kollade på kartan nyss och konstaterade att när jag är klar med det bestånd på 0,5 ha bomtät förstaröjning som jag påbörjade för någon helg sedan så har jag nog inte någon mer förstaröjning på iallafall 3 år på egen mark. Däremot är några hektar slutröjning och lite förröjning inför gallring och ev. slutavverkning aktuella inom samma tidsrymd.

Tiden lär väl dock kunna fyllas med hjälpplantering, vegetationsrensning och barkborreträdshuggning...

MVH
Alias

Självbedrägeri på hög nivå!

Tog mindre än 2,5 år innan det var dags för mer förstaröjning på egen mark. Blev ca 1,1 ha nu i vår.

Har även brunnsröjt ett antal småområden på farsans mark under våren. Tror att det blivit ca 2,3 ha där.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Jajgert  
#803015 Måste bara skriva! -Fyfasen vad härligt det ser ut!
När lantmäteriet är klara om 450 år är jag snart också skogsägare till fina men ynka 23 hektar!
Skogspoddar och böcker har jag bränt av och nu har jag även hittat hit.

Anmälde mig till röjningskurs för snart ett år sedan som startar när det är 8 anmälda. Just nu 2/8. Väldigt lovande...
Jag har arbetat med röjsåg innan skulle ni säga att dessa kurser är nödvändiga?

Röjningen är väldigt eftersatt i skogen jag håller på att köpa. Svärfar tycker jag borde leja bort röjningen direkt för att sedan hålla efter sen.
Han har antagligen rätt men jag är taggad på att lära mig konsten och man vill ju helst göra allt själv. 🌲

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Jajgert skrev:Måste bara skriva! -Fyfasen vad härligt det ser ut!
När lantmäteriet är klara om 450 år är jag snart också skogsägare till fina men ynka 23 hektar!

Anmälde mig till röjningskurs för snart ett år sedan som startar när det är 8 anmälda. Just nu 2/8. Väldigt lovande...

Röjningen är väldigt eftersatt i skogen jag håller på att köpa. Svärfar tycker jag borde leja bort röjningen direkt för att sedan hålla efter sen.
Han har antagligen rätt men jag är taggad på att lära mig konsten och man vill ju helst göra allt själv. 🌲

👍 Det är bara att köra på! Om någon del är lite mindre eftersatt, börja där. Mao prioritera ungskogar om de finns och röja väldigt eftersatta sist. 23ha är ganska mycket för nybörjare så det kommer att ta mycket tid också. Väldigt eftersatta blir förröjning om några år ingen större bråttom med de.
Den största fördelen är att man blir bekant med varje träd och varje kvadradmeter i sin skog, helt rätt tänkt av dig.
Trevligt du hittade hit. 😀

Användarvisningsbild

machonisti  
#803019 Gå på röjkursen och sedan direkt ut på egen mark. Det viktigaste är att röja om det blir superrätt är inte det viktigaste. Det går att röja en gång till om några år. Roligt med framtidstro 👍

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Jajgert skrev:Måste bara skriva! -Fyfasen vad härligt det ser ut!

Du kan leja en proffsröjare för att komma igång. Sedan vara med. Så du får lite input. Hur du skall prioritera.

Ju mer man röjer. Så får man lite blick för vad man ska ta eller spara.

Välkommen hit. 😀

Användarvisningsbild

Knagge  
#803374 Jag var och kollade en tallröjning jag gjorde i våras . Jag har en del tallar med larver som äter fjolårsbarr jag tror det är röd tallstekel.
Tallarna är 4-6 m långa.
Jag har gott om myrstackar i röjningen och i närheten av myrorna var tallarna inte så hårt angripna.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806424 Smygstartade semesterprojektet ikväll. Har en vecka dit. 😀

Frötallarna höggs för två år sedan. Men tallen har inte kommit så mycket här.

Tänkte hur ska man få fason på det här? Men när jag kom igång så gick det lätt.
1689536714_20230716_182723.jpg
1689536716_20230716_182737.jpg
1689536716_20230716_182757.jpg
Granarna stod bitvis väldigt tätt.

Några före o efter på samma ställe.
1689536717_20230716_184350.jpg
1689536717_20230716_185422.jpg
1689536717_20230716_184404.jpg
1689536718_20230716_185434.jpg

Var nöjd med en tank. Den var dryg. Det blåste lite så det var svalt o skönt o röja. 👍

macke  
#806430 @Vedmaskin Hur har det varit hos dig med betning av tall dom senaste två åren,har den minskat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).